ناهید سلیم، فمینیست مسلمان مصری در اعتراض به قوانین نابرابر خانواده: قرآن را از مردان بگیرید

30 تیر 1387

در سایت ببینید: تهیه

ناهید سلیم نویسنده و فمینیست مسلمان مصری ، بیش از بیست سال است که در هلند زندگی می کند و به عنوان یکی از زنان فمینیست مفسر قرآن در اروپا چهره ای شناخته شده است.

او سال 1953در مصر متولد شد و هم اکنون در هلند زندگی میکند و با نشریات معتبر این کشور همکاری دارد. کتاب فرآن را از مردان بگیرید نوشته تاهید سلیم در آلمان هم منتشر شده و خوانندگان فراوانی داشته است. روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه با او گفتگویی داشته که بخش هایی از آن را برگزیده ام.

سوال: در مراکش ومصر زنان حقوق بیشتری بدست آوده اند ، آیا جهان اسلام در مسیر برابری حقوق حرکت میکند ؟

جواب : در مسیر درستی حرکت میکند اما خیلی کند.هزار و چهار صد سال طول کشیده تا زنان در مراکش حق طلاق و اجازه درخواست طلاق را بدست آورده اند و همچنین شرایط مالی آنها بهبود یافته است . درحالیکه قران از همان ابتدا از دادن چنین حقی به زنان اجتناب کرده است.اما انچه که به واقع ما زنان میخواهیم سکولاریزم است. باید عاقبت به جای اینکه دائم به زحمت فقط گامهای کوچکی برداشت ؛ دین را از قانونگذاری( قوه مقننه) جداکرد.

سوال : منظورتان یک نوع تحول واصلاحات در اسلام است؟

بله ؛ تا حدودی شبیه این.اکنون خیلی مسائل سکولاریزه شده است , به عنوان مثال قوانین مجازات. در نظر بگیرید که قوانین مجازات قطع عضو بدن ویا مجازات سنگسار به خاطر زنا ؛ با وجود آنکه در زمره قوانین شریعت اسلام اند؛ ازقوانین حذف شدند. چرا شهامت آن را پیدا می کنند قوانین مجازات را با سرمشق از اروپاو غرب اصلاح کنند؟چطور است که در آستانه قرن بیستم بالاخره جرئت می کنند قانون اساسی را پایه ریزی کنند که از غرب الهام گرفته واز غرب واردشده است ؟ در واقع دیگر هیچ سیستم سیاسی اسلامی وجودندارد ؛ همه چیز ریشه درافکار ونظرات سکولار غرب دارد.فقط قانون خانواده دست نخورده باقی مانده است.قانونی که کنترل بر زندگی زنان رابه مردان واگذار کرده است. مازنان این وضعیت را بیش از این نباید به پذیریم.

سوال : شما در کتابها و آثارتان مطرح کرده اید که در قرآن منزلت زنان پائین تر از مردان قرار دارد وسخنی از حقوق برابر آنهامشاهده نمی شود ، این بدان معناست که قران از این جهت دیگر قابل استناد نیست؟

جواب : برابری زن ومرد در قران درسطوح معنوی است. زنان و مردان برای رفتن به بهشت وظایف و مسئولیت های دینی همانندی دارند. اما با این وجود میتوان در مساجد مشاهده کرد که زنان مسلمان های در جه دوم محسوب میشوند. آنها باید درمساجد از درهای ورودی مخصوص زنان استفاده کنند ، هنگام دعا و مراسم دینی جایگاه آنها غالبا پشت سر مردان یا در ایوان و بالکن مساجد است .

اینطور نیست که قرآن را کلمه به کلمه بعنوان عبارات بلاواسطه خدا بی انگاریم , بلکه باید اندیشه و ایده ی مستطر در آن را بیابیم . فمینیسم در اسلام از آنجا امکانش زیاد است که یکی از اهداف پیامبر اسلام محمد بهبود شرایط نامناسب زنان در آن دوره بود ، که موفق به تغییر آنهم شد.امروز هم مهم است این را به عنوان یک هدف مهم بپذیریم ودقیقا درپی همین باشیم.مادامی که زنان را درمحدوده قواعد اجتماعی که سنتی و قبیله ای هستند به زنجیر بکشیم ، بهبودی در شرایط آنها ایجاد نخواهدشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours