پروین اردلان: جایزه پالمه، ارج گذاشتن به جنبش زنان ایران است / رادیو فردا

۰ min read

26 بهمن 1386

فرین عاصمی: بنیاد اولاف پالمه، جایزه امسال خود را به پروین اردلان، از فعالان حقوق زنان و کمپین جاری یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز اهدا کرد.

این بنیاد در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده، از پروین اردلان به عنوان یکی از چهره های شاخص جنبش زنان ایران نام برده و افزوده که فعالیت های خانم اردلان در منطقه ای بحران زده، الگویی است برای راهکارهایی مبتنی بر دموکراسی.

در ادامه این بیانیه آمده است کمپین جاری یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، یکی ازاین نمونه های موفق است.

پروین اردلان، از پایه گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیزمی گوید آن چیزی که برای او اهمیت دارد، ارجی است که با اهدای این جایزه، به جنبش زنان در ایران گذاشته است.

وی می افزاید:«اعلام این جایزه در فضای یأس آمیز حاکم بر جامعه ایران، کمی انرژی بخش بوده است. در چنین شرایطی، نقش این جایزه برای شخص من و یا هر شخص دیگری در اولویت نیست، بلکه نقشی که این جایزه در جنبش زنان و تأثیر این جنبش درعمومی کردن خواسته ها و مطالبات حقوقی زنان دارد، بسیار مهم تر است. به همین دلیل من فکر می کنم که این جایزه متعلق به همه ما است.»

پیر ژوری، رییس بنیاد اولاف پالمه، در گفت وگو با رادیو فردا می گوید در این بنیاد یک هیئت مشاور وجود دارد که با کمیته جایزه اولاف پالمه همکاری می کند و همچنین برای انتخاب برنده این جایزه بنیاد اولاف پالمه از گروه ها و افراد دیگر پیشنهاهایی را دریافت می کند.

وی می گوید:«جایزه بنیاد اولاف پالمه برای پاس داشت تلاش های اولاف پالمه نخست وزیر مشهور سوئد اهدا می شود.»

پیر ژوری می افزاید:« اولاف پالمه برای صلح ملی، همبستگی، حقوق زنان و کودکان و صلح به معنای عمومی تلاش می کرد.»

وی در باره نحوه انتخاب خانم اردلان به رادیو فردا می گوید:«ما از بین اسم هایی که دریافت کرده بودیم، فکر کردیم امسال پروین اردلان روزنامه نگار و فعال حقوق زنان شایسته دریافت این جایزه است. جایزه سال ۲۰۰۷ به پروین اردلان، به دلیل تلاش های شخصی اش که به عنوان سمبلی برای تغییر قوانین تبعیض آمیز بین زنان و مردان است، اهدا می شود. وی همچنین برای استقرار دموکراسی در ایران تلاش می کند.»

بنیاد اولاف پالمه در بیانیه خود در این باره آورده است:« این بنیاد کار و تلاش سرسخت فعالان جنبش زنان در ایران را به عنوان نمونه و سرمشق دموکراسی و صلح در منطقه ای پر آشوب و بحران زده، شایسته توجه بین المللی دانسته است.»

در این بیانیه افزوده شده:« پروین اردلان، عضو تحریریه سایت تغییربرای برابری و از پایه گذاران مرکز فرهنگی زنان می گوید رسیدن به نتیجه برای فعالان جنبش زنان آن قدر اهمیت نداشته که قرار گرفتن در این مراحل مهم بوده است.»

پروین اردلان در همین خصوص به رادیو فردا می گوید:«همین که ما توانستیم این خواسته حقوقی را به لایه های مختلف اجتماعی ببریم و به بحث مهمی برای زنان تبدیل کنیم و نشان دهیم که جنبش های اجتماعی چقدر اهمیت دارند و چقدر دستیابی به اهداف جنبش زنان می تواند دموکراتیک باشد و جامعه را دموکراتیزه بکند، موفقیت آمیز بوده است. اینها مواردی است که به نظر من اگر به نتیجه هم نرسد حداقل این است که توانستیم این خواسته ها را مطرح کنیم و آن را به سطح گفتمان عمومی جامعه بکشانیم.»

پروین اردلان همچنین می گوید این گونه جایزه ها برای جنبش های اجتماعی، که نقشی در قدرت ندارند تریبونی است برای رسا کردن جنبش های اجتماعی است.

پیر ژوری، رییس بنیاد اولاف پالمه با تاکید بر اینکه این جایزه، فقط برای فعالیت های دموکراسی خواهانه پروین اردلان به او اهداء شده، می گوید:« قصد ما تنها قدردانی از فعالیت های جنبش زنان بود.»

وی می افزاید:«ما از ایران شنیده ایم اهدای جایزه سال ۲۰۰۷ بنیاد اولاف پالمه به پروین اردلان با استقبال زیادی مواجه شده است.»

آقای ژوری می گوید:«می دانیم که اولاف پالمه در ایران مورد احترام بوده است. آقای پالمه، نخست وزیر پیشین سوئد، به عنوان نماینده مخصوص دبیرکل سازمان ملل، هنگام جنگ ایران و عراق از ایران دیدار کرد. او همیشه می گفت که به تلاش برای رسیدن به دموکراسی در ایران احترام می گذارد.»

وی می افزاید:« من دوست دارم این نکته را اضافه کنم این جایزه تنها به خاطر فعالیت برای تغییر قوانین تبعیض آمیز بین زنان و مردان و تلاش برای استقرار دموکراسی ، به پروین اردلان اهدا شده است و هیچ ارتباطی به آنچه که از سوی دولت ایران، سیاست دولت های متخاصم برای تهدید امنیت ملی این کشور نامیده می شود، ندارد.»

جایزه اولاف پالمه هر سال در ۳۰ ژانویه، سالگرد تولد نخست وزیر پیشین سوئد به فرد یا افرادی که در جهت اهداف بشر دوستانه و ترقی خواهانه اولاف پالمه فعالیت کرده باشند، اهدا می شود.

مبلغ این جایزه هفتاد و پنج هزار دلار است و ششم مارس طی مراسمی در استکهلم با حضور هیئت داوران بنیاد سوئدی و خانواده وی به برنده این جایزه اهدا می شود.

پیش از این، جایزه اولاف پالمه به کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل، واسلاو هاول رییس جمهوری پیشین جمهوری چک، هانس بلیکس رییس سابق گروه بازرسان تسلیحات سازمان ملل و خانم آن سانسوکی رهبر آزادی خواهان برمه اهدا شده بود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours