بروشور اعتراض به لایحه

۱ min read

20 مرداد 1387

«به نام پروردگار عادل که همه انسانها را برابر می بیند»

نگذاریم لایحه ضد زن و ضد خانواده تصویب شود

هموطنان عزیز

آیا می دانید «لایحه حمایت از خانواده» _ لایحه پیشنهادی قوه قضاییه و هیات دولت _ قرار است به زودی در صحن علنی مجلس طرح شود و تصویب آن عقب گردی بزرگ برای برقراری عدالت در خانواده های ایرانی است؟

اگر این لایحه تصویب شود، نه تنها برخی از حقوق اندک زنان در خانواده از دست می رود، بلکه با تصویب آن مردان می توانند بدون اجازه همسر اول شان زن دوم و سوم و چهارم بگیرند. تنها شرط ازدواج مجدد مردان در این قانون داشتن تمکن مالی است و این که به دادگاه تعهد دهند عدالت را بین همسران شان رعایت می کنند. (ماده 23)

_ اگر این لایحه تصویب شود، همچنان راه برای ازدواج موقت مردان متاهل بازگذاشته می شود. یعنی مردان می توانند همچون گذشته چندین زن صیغه ای بگیرند و الزامی هم به ثبت ازدواج شان ندارند. ( تبصره ماده 22)

اگر این لایحه تصویب شود، مجازات عدم ثبت ازدواج و طلاق سبک تر می شود. در قانون مجازات فعلی ثبت نکردن ازدواج و طلاق برای مرد جرم محسوب می شود و مجازاتش تا یک سال حبس تعزیری است. در صورتی که با توجه به این لایحه، مردی که ازدواج و طلاق خود را ثبت نکند فقط باید جریمه نقدی (از دو میلیون تا ده میلیون تومان) پرداخت کند.( ماده 44)

اگر این لایحه تصویب شود، حضانتی که با هزار مکافات به مادر تعلق می گیرد نیز ضمانت اجرایی محکمی نخواهد داشت. به عنوان مثال، اگر پدری حاضر نشود فرزندی را که حضانتش به عهده مادر است به او بدهد، بر اساس این لایحه فقط به جریمه نقدی محکوم می شود در حالی که در قوانین فعلی چنین پدری به حبس محکوم می شود. (ماده 48)

_ اگر این لایحه تصویب شود، زنان مانند گذشته، نه تنها حق طلاق ندارند بلکه روند گرفتن حکم طلاق طولانی تر نیز می شود. (فصل دوم)

اگر این لایحه تصویب شود، تنها حق مالی زنان در ازدواج نیز محدود خواهد شد. زنانی که مهریه هایشان بالاتر از حد متعارف باشد باید هنگام عقد بابت مهریه نگرفته شان مالیات بدهند. حد متعارف بودن مهریه را دولت تعیین می کند.(ماده 25)

◀️  در لایحه «حمایت از خانواده»، نه تنها هیچ اثری از «حمایت از خانواده» دیده نمی شود، بلکه با تایید قوانین غیرانسانی، کانون خانواده های ما را به سمت «تزلزل» و «ناپایداری» هرچه بیشتر سوق می دهد.

فرستنده: ………………………………………….

محل امضاء: ……………………………………….

گیرنده: مجلس شورای اسلامی

نشانی مجلس شورای اسلامی: تهران، میدان بهارستان کد پستی 39931 – 009821

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours