فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در اعتراض به لایحه خانواده: اگر لازم شد تحصن می کنیم

23 مرداد 1387

کانون زنان ایرانی: در حالی که کلیات لایحه جدید خانواده تیرماه امسال در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود، گروه ههایی از زنان روز شنبه در دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ایران گردهم آمدند تا مخالفت خود را با این لایحه به ویژه ماده 23 آن که در واقع ترویج چندهمسری است، نشان دهند. راکعی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در این همایش گفت :دولت این بار با جریانی از زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند مواجه شد. زنا ن کشور ما هرگز اجازه تصویب این لایحه را نمی‌دهند و حتی اگر لازم باشد جلوی مجلس شورای اسلامی تحصن خواهیم کرد».

تعدادی از زنان زنان اصولگرا و اصلاح طلب در ابن همایش گفتند:” در صورت مطرح شدن لایحه حمایت از خانواده در صحن علنی مجلس، خواستار دخالت رهبری می شویم. “

فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ابتدا درباره این لایحه گفت: «اینکه این لایحه در مجلس هفتم مطرح شده، نتیجه تفکر اقلیتی قدرتمند در دولت است که می خواهند این لایحه را به تصویب برسانند. زمانی که این طرح از قوه قضائیه به دولت رفت در واقع یک آیین دادرسی و بیشتر مربوط به دادگاه های خانواده بود که متاسفانه دولت بدون نظر کارشناسی و براساس سلایق خودش موادی را به این لایحه تحمیل کرد.»

راکعی در ادامه گفت: «قوه قضائیه بارها از دولت خواسته تا ماده 23 را حذف کند اما دولت اصلاً توجه نمی کند.»

فاطمه راکعی همچنین گفت: «معلوم نیست به چه انگیزه‌ای یک عده به نام اسلام مسائلی را دامن می‌زنند که هرگز قابل‌اغماض نیست. این مسائلی که به‌وجود آمده فقط مسأله زنان نیست بلکه مسأله خانواده است و اگر خانواده از درون متلاشی شود، جامعه از درون می‌پاشد».

او در ادامه گفت:« قوه قضائیه این طرح را در قالب یک آیین دادرسی مربوط به دادگاه خانواده به دولت ارائه داد اما دولت بدون نظر کارشناسی مواردی را به آن اضافه کرد. این در حالی است که قوه قضاییه بارها از دولت خواسته که ماده 23 لایحه جدید خانواده را حذف کند و دولت توجهی نمی‌کند.»

راکعی ادامه داد:« اما دولت این بار با جریانی از زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند مواجه شد. زنا ن کشور ما هرگز اجازه تصویب این لایحه را نمی‌دهند و حتی اگر لازم باشد جلوی مجلس شورای اسلامی تحصن خواهیم کرد».

در ادامه جلالی روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه قزوین هم به نقد روان شناختی این لایحه پرداخت: «در دیدگاه سنتی اعتقاد بر این است که مرد نیازهای جنسی بیشتری دارد و فلسفه وجودی زن، ارضای نیازهای جنسی مرد است. این یک نگاه مردسالارانه است به طوری که مرد موجودی مستقل وزن موجودی وابسته در نظر گرفته شده.»

او با اشاره به اینکه «نگاه خانوادگی در لایحه وجود ندارد»، گفت: «در فرهنگ ما عرف همیشه قوی تر از قانون بوده به طوری که هیچ پدری حاضر نیست دخترش را به صیغه موقت فرد دیگری درآورد و هیچ پدر و مادری نیست که دختر خود را به مرد همسردار بدهد.»جلالی معتقد است: «این لایحه در جامعه ایجاد ناامنی می کند و تصویب این لایحه، منجر به سوءاستفاده برخی افراد خواهد شد.»

صدیقه وسمقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این همایش به موضوع «چندهمسری و اسلام» اشاره کرد و گفت: «مواد لایحه با شئونات زن در فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نبوده و ما نه تنها به این لایحه معترضیم بلکه خواستار اصلاح قوانین در کشور به سمت ایجاد قوانینی برابر برای مرد و زن هستیم.»

وسمقی در ادامه به آیه قرآن اشاره کرد و گفت: «در قرآن به صراحت گفته شده اکتفا به یک همسر بهتر است برای اینکه ستم نکنید و اینکه این آیه مستقیماً منع نکرده و حرام اعلام نکرده به خاطر این بوده که ادیان هیچ وقت در پدیده های ساخت بشر دخالت نکردند چرا که با گذشت زمان و برطرف شدن جهل انسان مشکلات کم کم برطرف می شد. همانطور که دیگر در جهان با پدیده برده داری مواجه نیستیم.»او معتقد است: «اگر قرآن به صراحت چندهمسری را منسوخ اعلام می کرد شاید خیلی از افراد به دین اسلام اعتقاد نمی یافتند و دیگر اینکه بسیاری بی سروسامان می شدند.»

وسمقی همچنین معتقد است که این لایحه تنها براساس اغراض شخصی تنظیم شده و روی موارد آن بحث کارشناسی انجام نشده است.

معصومه رضایی ، دبیرکل جامعه اسلامی زنان نیز از سخنرانان دیگر این همایش بود. او گفت: «در شرایطی که افزایش آمار طلاق نگران کننده شد آیا باید چنین لایحه ای به مجلس بفرستیم؟ در حالی که دولت براساس قانون اساسی موظف به حفظ و تقویت بنیان خانواده است.»

او با اشاره به اینکه «لطمات ناشی از تصویب این لایحه غیرقابل جبران خواهد بود»، گفت: «حکومت کردن به این آسانی ها نیست که شب بخوابید و صبح که بلند شدید مساله جدیدی مطرح کنید برعکس اداره مملکت باید مدبرانه باشد.»رضایی ادامه داد: «براساس آمار سال 1385 به ازای هرهزار و 14 مرد در سن ازدواج، هزار زن وجود دارد بنابراین جامعه ما نیازمند ترویج چندهمسری نیست.»

نسترن ادیب راد عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل خانواده نیز به پیامد عملی ازدواج هر مرد با چهار زن اشاره کرد و گفت: «وقتی 40 درصد زنان جامعه را به 10 درصد مردان جامعه اختصاص دهیم ازدواج طبقاتی می شود و 40 درصد مردان جامعه بدون همسر می مانند که این موجبات فساد را فراهم می کند.»

او در ادامه گفت: «در هیچ جا گفته نشده که مرد از لحاظ جنسی قوی تر از زن است پس چرا باید زن را یک چهارم مرد در نظر بگیریم.»

صدیقه وسمقی گفت:« در هزار سال تاریخ فقه و در تمام کتب فقهی زن موجودی منفعل تصویر شده که اگر مرد نباشد زن از گرسنگی می‌میرد. این زن برای بیرون رفتن از خانه باید از همسرش اجازه بگیرد، مسؤولیتی نسبت به تربیت فرزندان ندارد، شهادتش مورد قبول نیست و این همان چهره‌ای است که آقایان فقها برای زن ترسیم کرده‌اند.»

او در ادامه گفت:« این در حالی است که فقها برداشت خود را منتسب به اسلام کرده و این برداشتها را احکام شرع نامیده‌اند. برای مثال فقها محدود بودن حق حضانت زن نسبت به فرزند و در اولویت بودن مرد برای حضانت فرزندان را جزء احکام شرع می‌دانند.بودن ولایت فرزندان با پدر خانواده و پس از آن با جد پدری و تعیین سن نه سال برای دختر هم ازمواردی است که فقها آنها را نیز جزء احکام شرع می‌دانند.»

او در ادامه گفت:« این قوانین نابرابر که به‌نام اسلام تمام شده بیش از آنکه اجحاف به زنان و فرزندان و خانواده باشد اجحاف به اسلام است.»

ادیب راد با اشاره به اینکه «21 درصد قتل ها ناشی از همسرکشی است»، گفت: «در خوزستان زن ها چهار درصد بیش از مردها دست به همسرکشی زده اند و تحقیقات نشان داده که در 67 درصد موارد خیانت مرد به زن عامل همسرکشی بوده است.»

اعظم طالقانی سخنران آخر این همایش هم مساله دیگری را مطرح کرد و گفت: «مهم تر از لایحه، بستری است که برای طرح این لایحه به وجود آمده و باید پرسید چگونه بستری به وجود آمده که چنین لایحه ای بتواند عرضه شود؟ چرا 10 سال پیش چنین بحثی مطرح نشده و چرا از دوره هفتم این مباحث اوج گرفته است؟»

طالقانی حرکت دولت در اضافه کردن موادی به لایحه را خلاف قانون دانست و گفت: «دولت باید طرح را به دستگاه مربوطه بازمی گرداند تا سازمان مربوطه تغییرات لازم را اعمال کند نه اینکه دولت خودش دست به تغییرات بزند.» طالقانی ادامه داد: «همیشه و حتی بعد از جنگ آمار زنان کمتر از مردان بوده پس چگونه جامعه ما می تواند نیاز به چندهمسری داشته باشد.»

طالقانی که معتقد است برخی برخوردها و رفتارها بستر طرح این لایحه را فراهم کرده، گفت: «وقتی دختر و پسر جوان را به خاطر کوچک ترین حرکت به منکرات می برید و 48 ساعت او را با قاچاقچی و معتاد و چاقوکش همنشین می کنید و پرده حیا را می درید و بستر جامعه را فاسد می کنید حالا دیگر نمی توانید جلو مشکلات به وجود آمده را بگیرید.»

او از جوان ها خواست تا جامعه را به سمت سلامتی ببرند و در ساختن جامعه ای سالم مشارکت کنند.

اعظم طالقانی در ادامه گفت:« یادم هست که در زمان جنگ مردان را به خاطر ثواب به ازدواج مجدد تشویق می‌کردند و زنی هم برای رفتن به بهشت به شوهرش اجازه ازدواج مجدد داد اما در زمان عقد زن دوم، زن اول تاب نیاورد و در لحظه عقد کارش به بیمارستان کشید.”

او در ادامه ‌گفت:« مملکت تبدیل به یک موش آزمایش شده و عده‌ای نادان و جاهل بر آن حکومت می‌کنند. وای بر آن ملتی که عده‌ای نادان آن را اداره کنند.»

در پایان این همایش بیانیه ای هم در مخالفت با این لایحه صادر شد

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours