کمپین یک میلیون امضا و گسترش گفتمان برابر خواهی در آستانه 3 سالگی (1)

کمپین یک میلیون امضا زمانی پا به سومین سال فعالیتش می گذارد که علی رغم همه فشارها و ممنوعیت ها توانسته است « گفتمان حقوق برابر» را در میان اقشار مختلف جامعه به گفتمان غالب تبدیل کند.

بسیاری از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، هنری، روحانیون، اساتید دانشگاه و… با اعلام حمایت از خواسته های کمپین و یا موضع گیری در باره حقوق زنان عملا به گسترده شدن کمپین یک میلیون امضا کمک کردند. تا جایی که نمایندگاه مجلس و بسیاری از شخصیت های دولتی گاه و بیگاه به تایید یا رد خواسته های کمپین پرداختند که این خود نشان از تاثیر گذاری این حرکت دارد.

در ادامه نگاهی داریم به اخبار و نوشته های هر کدام از این گروه ها در طول دو سال فعالیت کمپین یک میلیون امضا .

شخصیت های سیاسی

اغلب شخصیت های سیاسی در طول 2 سال فعالیت کمپین نه تنها به حمایت از خواسته های حقوقی زنان پرداختند بلکه گام هایی را برای تحقق این مطالبات برداشتند از برگزاری سمینار تا نوشتن نامه به نمایندگانه مجلس و حمایت از فعالان زن به هنگام دستگیری و ….

فرهنگ ها هستند که قوانین مدنی می آورند، دلیل نمی شود چون مسلمانم قوانینم با جامعه 1400 سال پیش یکی باشد

تقی رحمانی، روزنامه نگار مستقل و از فعالان ملی مذهبی است. او به عنوان یکی از حامیان کمپین، علت امضای بیانیه کمپین را اینگونه توصیف می کند: بحثم را با بیان دیدگاه انتقادیم به کمپین آغاز می کنم. علت امضای من، مطرح شدن خواسته های حداقلی و مسئله امروز زنان در بیانیه است. بخشی از خواسته های کمپین کاملا به حق است ولی شیوه پیشبرد کار به نظرمن بسیار مهم است. کار توجیهی کردن بسیار خوب است اما یک سری از ناهماهنگی ها و مسائل حاشیه ای این ترس را ایجاد می کند که کار اثرگذار از بین برود. ضمن اینکه معتقدم برای برخی از خواسته هایتان مثل دیه یا بحث ولایت پدر بر فرزند باید کار فکری بیشتری بکنید. در این مورد حتی فقها دیدگاهی اصلاحی نزدیک به شما دارند. برابری دیه زن و مرد در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است.

رضا فراهانی، فعال جنبش کارگری :تغییر مناسباتِ اجتماعی، نبردی فرسایشی است

این فعال کارگری حرکت کمپین را اینگونه ارزیابی میکند: اولین چیزی که از کمپین به چشم می آید این است که حرکتی متکثر است و تنها به یک گرایش یا جریان خاص محدود نمی شود. در واقع، از آنجایی که حقوق زنان یک مسئله عام است، بنابراین باید با همکاری همه گرایش ها در جهت ایجاد تغییرات اجتماعی تلاش کرد؛ که از این نظر، عملکرد کمپین بسیار زیبا است. نکته دیگر در کار کمپین توجه به توده های مردم با توجه به شرایط آنها است. در مجموع، این موضوع که کمپین تلاش دارد، بحثِ گسترده ای را در مورد حقوق زنان به راه بیاندازد، حرکت جدید و قشنگی است.

فریبرز رئیس دانا: اصلاحات و تغییر قوانین، راه را برای تغییرات بنیادی باز می کند

فریبرز رئیس دانا درباره ویژگیهای کمپین یک میلیون امضا می گوید:
این روش یکی از راههای ارتباط با مردم و یاری گرفتن از آنها است. در دهه 60 میلادی، در کالیفرنیا، دانشجویان سوسیالیست به رهبری هربرت مارکوزه، به در خانه های مردم می رفتند و با مردم صحبت می کردند و سوسیالیسم را آموزش می دادند. چراکه معتقد بودند که دستگاههای ایدئولوژیک و تبلیغاتی سرمایه داری اجازه آگاهی به مردم نمی دهد؛ و از طرف دیگر، جنبش خود انگیخته طبقه کارگر هم که بتواند تاثیر گذار باشد، وجود ندارد. در اوایل انقلاب 57 هم در خیلی از شهرهای کوچک و شهرک های اطراف تهران، از این روش استفاده می شد. باید توجه داشت که این تنها رویه ارتباط با مردم نیست. شاید بتوان برای تاسیس یک فرستنده تلویزیونی هزینه کرد و بسیار هم موثر بود. یک راهِ کلاسیکِ دیگر هم وجود دارد که توزیع اعلامیه و شبنامه در مکان های مختلف است. اما ارتباط مستقیم و چهره به چهره، در مقایسه با دیگر روش ها آثار مثبت و البته مشکلاتی هم دارد.

مهرنوش نجفی راغب: امروز فقط تعدادی فعال پایتخت نشین نیستند که دغدغه استیفای حقوق زنان دارند

در انتخابات روز 24 آذر 85 ، برخی از زنان فعال امور اجتماعی و زنان موفق به ورود به شورای شهر و روستا شدند.مهرنوش نجفی راغب ، از اعضای کمپین یک میلیون امضاء نیز از جمله این زنان بود. او علت پیوستن اش را به کمپین یک میلیون امضا اینگونه بیان میکند:
به هر حرکتی که در راستای احقاق حقوق زنان و کلا حقوق شهروندی باشد و جنبه شعاری و کلیشه ای نداشته و پشت پرده آن هم اهداف سیاسی نباشد علاقه مندم. ضمن آنکه احساس می کردم که این کمپین، برنامه فرهنگی ای را دنبال می کند و یکی از اهداف مهمش هم آموزش است که یکی از نکات مثبت این کمپین هم محسوب می شود.

تغییر قانون تبعیض آمیز و رفع نابرابری جنسیتی؛ برنامه مجمع زنان اصلاح طلب

تلاش برای رفع تبعیض های قانونی، عملی و نابرابری های جنسیتی؛ برنامه ریزی جنسیتی در تمام سطوح تصمیم گیری؛ برقراری و نهادینه کردن نگرش جنسیتی از اهداف برنامه مجمع زنان اصلاح طلب برای هشتمین دوره انتخابات مجلس است. در برنامه مجمع زنان اصلاح طلب که شامل اهداف، راهبرد و برنامه ها است به بررسی وضعیت زنان در کشور پرداخته شده است و راهکارهایی برای بهبود شرایط زنان و برون رفت از این وضعیت ارائه شده است.

فعالان ملی مذهبی : سال سختی بر زنان گذشت

شورای فعالان ملی مذهبی به مناسبت روز جهانی زن بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:
سال ۱۳۸۶ در مقایسه با دیگر سال‌های یک دهه اخیر به لحاظ حجم محدودیت‌ها و گسترش سخت‌گیری‌ها علیه زنان سالی بسیار سخت و دشوار بوده است.
ما ضمن گرامی‌داشت روز جهانی زن، حمایت بی‌دریغ خود را از تلاش‌ها و مبارزات عدالت‌خواهانه زنان هموطن خویش ابراز می‌داریم و امیدواریم زنان هموطن‌مان با تکیه بر هویت انسانی و اخلاقیات و ارزش‌های ملی و مذهبی خویش مصمم‌تر از همیشه علیه تبعیضات و نابرابری‌ها تلاش نموده و به حرکت خویش برای تحقق برابری و توسعه و دموکراسی عمیق و فراگیر در جامعه ایرانی گسترش بیشتری بخشند.

زیدآبادی: درخواست تجدید نظر در قانون ضدیت با دین نیست

احمد زیدآبادی روزنامه نگارو تحلیل گر سیاسی با محکوم کردن بازداشت اعضای کمپین یک میلیون امضا، در تحلیل بازداشت اعضای کمپین گفت: « در نهادهای امنیتی دیدگاهی وجود دارد که فکر می کند با برابری حقوق زن و مرد مشروعیت برخی نهادها مستهلک می شود.صاحبان این دیدگاه با پیوند زدن مشکل زنان به شریعت می خواهند هر نوع درخواست تجدید نظر در قوانین را به ضدیت با دین تبدیل کنند و با توجه به موافقت فقهایی با اجتهاد مجدد مشخص است که این برخوردها کاملا سیاسی است».
وی با اشاره به روند 100 ساله تغییر قانون درباره زنان گفت:«تغییر قوانین زنان همیشه با این عنوان که تغییرات مغایر شرع است محدود شده اما آنچه مشخص است اینکه خواست آزادی و برابری در نیمی از جامعه چنان پر قدرت بوده که همه را وادار به عقب نشینی کرده است. با نگاهی به این تجربه باید گفت زنان از این کارزار نیز پیروزمندانه بیرون می آیند.»

محمد علی ابطحی: سرکوب زنان، سرکوب جامعه است

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز برخوردهای اخیر دولت با فعالان حقوق زنان را محکوم کرد وگفت سرکوب این فعالان سرکوب کل جامعه ای است که به حقوق و منزلت زن باور دارد.

مشاور رئیس جمهور سابق ایران تغییر و اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را ضروری دانست و تاکید کرد:«هرچند بعضی از این قوانین ریشه های شرعی دارند، اما تجربه نشان داده است مراجع و علمایی که دلسوزمردم هستند و به ارزش های روز جامعه احترام می گذارند، می توانند موانع شرعی این تغییرات را از میان بردارند».

رئیس کمیسیون زنان جبهه مشارکت :تنها راه نجات خانواده از فروپاشی ، تشکیل خانواده برابر به لحاظ حقوق ، وظایف و مسئولیتهای مشترک است

«تنها راه برای نجات خانواده از فروپاشی ، تشکیل خانواده برابر است که در آن زن و مرد از حقوق ،وظایف و مسئولیت های مشترک برخوردارند و قرار نیست کسی در آن سروری وسالاری کند»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز فریده ماشینی رییس کمیسیون زنان جبهه مشارکت در این نشست، با بیان اینکه امروز بحث فروپاشی خانواده به عنوان یک دغدغه در جامعه مطرح است ،در پاسخ به اینکه برای این دغدغه چه باید کرد؟، گفت:خانواده باید بر مبنای برابری انسانی شکل بگیرد و در آن مراقبت از فرزندان ،تربیت آنان ،کارهای خانگی ،پایبندی به اخلاقیات و .. بر عهده همه اعضای خانواده باشد ونظام تصمیم گیری در خانواده دموکراتیک باشد نه اینکه یک نفر سرویس دهد و یک نفر سروری کند.

عیسی سحر خیز : برخورد امنیتی با فعالان حقوق زن نقض قانون و پیمان نامه های جهانی است

عیسی سحرخیز برخورد امنیتی با فعالان حقوق زن را نقض قانون و پیمان نامه های جهانی دانست و بر ضرورت تغییر قوانین تبعیض آمیز تاکید کرد. عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در گفت و گو با سایت تغییرضمن محکوم کردن بازداشت ها و احکام صادر شده برای فعالان زن گفت:« باید بپذیریم که تا کنون حقوق زن به معنای واقعی پرداخت نشده و باید در راستای نهادینه کردن دموکراسی و حقوق بشر امتیازهای ویژه ای به زنان بدهیم. علی رغم این احساس دین جای تاسف است که می بینیم زنان در خیابان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، ضاربان تبرئه می شوند و زنان با اتهامات امنیتی به زندان می روند.»

ابراهیم یزدی: قوانین ایران در حوزه حقوق زنان بی تردید نیاز به تجدید نظر دارند

دکتر ابراهیم یزدی درباره وضعیت حقوقی زنان در قوانین کنونی و اینکه آیا این قوانین نیاز به تغییر دارند می گوید:« قوانین ایران در مورد مسایل مربوط به خانواده و حقوق زنان بی تردید باید مورد تجدید نظر قرار گیرند، اما این که کدام یک از قوانین موجود باید تغییر پیدا کنند، نیاز به بررسی و مطالعه جدی جامعه شناختی و حقوقی دارد .»

الهه کولایی: تغییر قوانین تبعیض آمیزخواست اکثریت زنان جامعه است

الهه کولایی احکام سنگین فعالان حقوق زن، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را محکوم کرد و تغییر قوانین تبعیض آمیز را ضروری دانست.

کولایی خواست تغییر قوانین تبعیض آمیز را خواست اکثریت زنان جامعه دانست و در عین حال تاکید کرد که این انتظار در سال‌های اخیر پاسخ درخوری دریافت نکرده است.

دبیر کل حزب فاطمیون: تعدد زوجات حق زنان است

دبیرکل حزب فاطمیون در ادامه نشست بررسی «لایحه حمایت از خانواده» با اشاره به اینکه بیشترین آسیبی که زنان در مواجهه ازدواج مجدد مردانشان می‌بینند آسیب روحی و روانی است گفت: هنگامی که یک مرد مجدداً ازدواج می‌کند نه تنها زن دچار آسیب روحی و روانی شدید می‌شود، بلکه جامعه نیز با دید تحقیر به او می‌نگرد.
طاهره رحیمی با تأکید براین نکته که حق و حقوق زن اول باید به طور تمام و کمال پرداخت شود گفت: نباید این‌گونه احساس شود که زن دوم جایگاهی هم‌اندازه زن اول دارد.

اظهار نظر کارشناسان در پی سخنان هاشمی رفسنجانی:نابرابری حقوقی زن و مرد قابل قبول نیست

هرگونه تلاشی که از سوی زنان در چارچوب یک حرکت اصلاحی و برای استیفای حقوق شان باشد مستحق حمایت است
محسن آرمین عضو سازمان مجاهدین انقلاب در حالی بر این مساله تاکید کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی دو روز پیش به خبرنگار اعتماد گفت در جریان فعالیت زنانی که برای تغییر قوانین تبعیض آمیز تلاش می کنند، قرار دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت دفترچه یی که سایر مطالبات حقوقی زنان همچون حق طلاق برابر، حق سرپرستی فرزندان، بالا رفتن سن مسوولیت کیفری، بالا رفتن سن ازدواج و… در آن درج شده است، را گرفت و اظهار امیدواری کرد پس از برابر شدن قانون دیه که وی یکی از حامیان جدی آن است، نوبت به اصلاح سایر قوانین نیز برسد

در پی این سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت، محسن آرمین نماینده مجلس ششم نیز در گفت وگو با اعتماد تاکید کرد؛ «مجموعه جریان اصلاح طلب در مورد برابری حقوقی زن و مرد و رفع تبعیض های ناروایی که در جامعه نسبت به زنان اعمال می شود، اشتراک نظر دارد.» آرمین که از حرکت گسترده زنان برای تغییر قوانین تبعیض آمیز اطلاع داشت، گفت؛ «در مجلس ششم اصلاح طلبان تلاش بسیاری برای کاهش تبعیض های قانونی در حوزه زنان داشتند و نشان دادند در تحقق برابری حقوقی کامل بسیار جدی هستند.»

مهدی کوچک زاده نماینده اصولگرای مجلس هفتم اما درباره برابری حقوقی و روند تصویب قوانین حوزه زنان گفت؛«در این رابطه نه نظری دارد و نه اطلاعی و اصولاً بی تقصیر است.» او که اعتقاد دارد مشکل مردم مسائلی همچون برابری دیه زن و مرد نیست، پس از توضیحات خبرنگار اعتماد درباره اینکه نابرابری دیه منجر به این می شود که اگر یک زن و مرد در یک تصادف به میزان مساوی صدمه ببینند خسارت پرداختی به زن نصف مرد باشد، گفت؛ «از این قانون اطلاعی ندارم و گمان نمی کنم قانون به این شکل باشد.»کوچک زاده که تاکید داشت قانون همانی است که اسلام می گوید و تسلیم هر چیزی است که در اسلام آمده باشد و از فتاوای جدید مراجع تقلید درباره برابری دیه زن و مرد و سایر مطالبات حقوقی زنان نیز اطلاعی ندارد.او در عین حال فتاوای مراجع تقلید را در این زمینه حرف آخر ندانست و گفت؛«قانون کشور الزاماً بر اساس فتوای مراجع تقلید تنظیم نمی شود.» این در حالی است که حجت الاسلام «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتقاد دارد زمان، مکان و مصالح عمومی می تواند برخی از احکام فقهی را تغییر دهد و با تغییر نقش زنان و توانمندی آنان در عرصه های علمی، فقه باید راجع به تغییر این موضوع و تغییر احکام مرتبط با آن بحث کند.

نیره اخوان نماینده مجلس هفتم مسائلی همچون برابری دیه، شهادت، حق سرپرستی فرزندان را جزء حقوق زنان ندانسته و آنها را وظیفه زنان می داند. اخوان که اعتقاد دارد درباره هر کدام از این مسائل باید اظهارنظر فقهی شود، گفت؛ «وقتی در عمر سه ساله مجلس هفتم اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، است که در این یک سال بشود کاری کرد. با همه اینها او نیز به خاطر زن بودنش به مسائلی همچون برابری حق طلاق نظر مثبت دارد، اما راه حل آن را به جای تغییر قانون که باید از مسیر دشواری بگذرد، در شروط ضمن عقد می داند.

محمد شریف: کمپین یک میلیون امضا توجیه حقوقی و قانونی دارد

محمد شریف برقراری قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را تهدیدی برای امنیت و نظم حقوقی بین المللی خواند و اعلام کرد تلاش برای تغییر این قوانین حقی است که نمی تواند اتهام اقدام علیه امنیت ملی را در پی داشته باشد.

شریف با انتقاد از صحبت های وزیر اطلاعات در خصوص برانداز بودن جنبش زنان گفت:« نمی توان پذیرفت که یک مقام ارشد دولتی چنین حکم کلی و گسترده ای را در مورد جنبش زنان داده باشد. چون بنابر اصل نسبی بودن اتهامات و … هر اتهام و صدور حکمی مشخصا در همان پرونده مصداق دارد و نمی توان این اتهام کلی و گسترده را به کل جنبش تعمیم داد»

وی حرکت کمپین 1میلیون امضا را در مجاری پیش بینی شده قانونی قابل توجیه و دفاع حقوقی دانست و افزود:« این حرکت در مسیرهای کاملا قانونی شکل گرفته و پیش می رود، بنابراین برای فعالان این عرصه یک حق قانونی است . بدیهی است عملی که حق توصیف می شود نمی تواند مشمول اتهام اقدام علیه امنیت ملی شود.»

محمد علی عمویی: کمپین نمونه یک حرکت پیشرو است

محمد علی عمویی– وقتی اقدامی قانونمند برای احقاق حقوق صورت می گیرد متاسفانه شاهد بازداشت فعالان این عرصه می شویم.

محمد علی عمویی در ارزیابی خود از حرکت های اخیر جنبش زنان ایران گفت:«جنبش زنان ایران و مشخصا کمپین 1 میلیون امضا یک حرکت انسانی و فارغ از مبانی ایده الوژیک و در نهایت حرکتی کاملا مترقی و پیشرو است».

عضو سابق کمیته مرکزی حزب توده ایران در گفت و گو با سایت تغییر برای برابری” با ابراز تاسف از بازداشت اعضای کمپین 1 میلیون امضا گفت:« اجماع کاملی در کشور وجود دارد که تبعیضات موجود علیه زنان در قرن بیست و یکم با هیچ استدلالی قابل توجیه نیست. از سویی ادعاهای برابری در کشور گوش فلک را کر می کند ولی در عمل وفتی اقدامی قانونمند و بر اساس حقوق انسانی برای احقاق حقوق صورت می گیرد متاسفانه شاهدیم که کار فعالان این عرصه و مشخصا اعضای کمپین 1 میلیون امضا منجر به بازداشت وزندان می شود».

عمویی از کسانی که در تحلیل سیاسی ، کمپین را حرکتی لیبرالی ارزیابی می کنند انتقاد کرد و افزود:« اینکه جریانات لیبرالی خصوصا خارج از کشور از رسانه های آزادتر و بیشتری برخوردارند و می توانند جریانات پیشرو را به نفع خود تحلیل کنند نمی تواند ملاک ما برای تحلیل واقعی از جریانات باشد. دگراندیشان چپ این حرکت را کاملا تایید می کنند چون مسئله زنان یک اصل جدایی ناپذیر در مبارزه برای دموکراسی، آزادی و رفع تبعیضات طبقاتی است».

تقی رحمانی: رهنگ ها هستند که قوانین مدنی می آورند، دلیل نمی شود چون مسلمانم قوانینم با جامعه 1400 سال پیش یکی باشد

تقی رحمانی روزنامه نگار مستقل و از فعالان ملی مذهبی است. وی نویسنده 26 کتاب، جزوه و مقالات متعددی در روزنامه ها و مجلات است.

او به عنوان یکی از حامیان کمپین، علت امضای بیانیه کمپین را اینگونه توصیف می کند: بحثم را با بیان دیدگاه انتقادیم به کمپین آغاز می کنم. علت امضای من، مطرح شدن خواسته های حداقلی و مسئله امروز زنان در بیانیه است. بخشی از خواسته های کمپین کاملا به حق است ولی شیوه پیشبرد کار به نظرمن بسیار مهم است. کار توجیهی کردن بسیار خوب است اما یک سری از ناهماهنگی ها و مسائل حاشیه ای این ترس را ایجاد می کند که کار اثرگذار از بین برود. ضمن اینکه معتقدم برای برخی از خواسته هایتان مثل دیه یا بحث ولایت پدر بر فرزند باید کار فکری بیشتری بکنید. در این مورد حتی فقها دیدگاهی اصلاحی نزدیک به شما دارند. برابری دیه زن و مرد در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است.

از طرف دیگر، اگرچه با هر حرکتی که در راستای ایفای نقش بیشتر به زنان در جامعه انجام شود همراهی می کنم اما بر اساس اصول و موازینی که به آنها اعتقاد دارم، به نظر من با هر حقی که خواسته ی اکثریت جامعه باشد نمی توان جنگید و ممانعت کرد بلکه می توان آگاهانه از آن انتقاد کرد. جدا از اینکه اعتقاد دارم حرکت هایی که در جامعه ایران انجام می شوند معمولا هیجانی، تند و حداکثر خواه اند و چرخه ای معیوب از حقوق را به طرف ارزشها و باور ها طی می کند، اما به هر شکل تلاش هایی هستند که در جامعه صورت می گیرند. حقیقتی هم وجود دارد که وقتی خانم ها وارد بازار کار می شوند و در روند تولید و قدرت نقش پیدا می کنند بسیاری از حقوق آنها دستخوش تغییر می شود.

دفتر تحکیم وحدت برای برابری دیه زن و مرد تلاش می‌‏کند

دفتر تحکیم وحدت برابری دیه زن و مرد را جزء مطالبات دانشجویی ذکر و بر تلاش این تشکل برای تحقق این هدف تأکید کرد.

علی وقفی می گوید قوانین و ساختارهای اداره جامعه باید برای تساوی حقوق زن و مرد تغییر کند تا بی‌‏عدالتی ها و تبعیض‌‏ها برچیده شود که بارزترین آن نابرابری دیه است و می‌‏تواند نقطه آغاز مناسبی برای این تغییرات باشد. ما نیز با توجه به مطالبات دانشجویان تلاش در برای برابری حقوق زن و مرد را وظیفه خود می‌‏دانیم و به طور جدی در این راستا می‌‏کوشیم.

در سمینار زن و شریعتی عنوان شد: نواندیشان دینی به پرسش های حقوقی جامعه زنان بپردازند

“تکرار این جمله که خداوند زن و مرد را از سرشتی واحد آفریده کافی نیست و نواندیشان دینی اعم از زن و مرد بهتر است از گفتن سخنان کلی پرهیز کنند و به جزءجزء پرسش‌های جامعه زنان در خصوص ابعاد مختلف حقوقی آنها بپردازند. ” پروین بختیارنژاد، با بیان این سخنان در سی‌ و یکمین یادمان دکتر علی شریعتی که با موضوع ” زن و شریعتی” در حسینه ارشاد برگزار شد، گفت: “بیشتر اشکال خشونت ریشه در تفکرات سنتی و دیدگاه‌های کلاسیک دارد که نواندیشان می‌باید با پاسخ‌های صریح و شفاف همچون برخی پیشگامان تاریخی خود با جدیت به آنها بپردازند و سوالات و مشکلات حقوقی زنان را پاسخ دهند و متاسفانه نواندیشان دینی در ایران، در حوزه زنان، از بسیاری از نواندیشان دینی جهان اسلام کمتر ‌سخن‌ گفته و غیرفعال‌تر و عقب‌تر هستند.”

انصاری راد: تغییر قانون و برگزاری جلسه در خانه جرم نیست

حسین انصاری راد بازداشت خدیجه مقدم را غیر قانونی دانست و تاکید کرد خواست تغییر قوانینی که از ضروریات شرع نیست، بنابر حق قانونی ازادی بیان جرم محسوب نمی شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم، تاکید کرد منزل شخصی افراد طبق قانون حریم شخصی آنهاست و شهروندان حق دارند جلسات محدود خود را در منزل خود برگزار کنند. وی ورود به این حریم را تعرض و حرمت شکنی قلمداد کرده و اذعان کرد که این برخورد درباره هیچ متهمی مجاز نیست.

میزگرد شاخه زنان جبهه مشارکت: ترویج چندهمسری؛ مقابله با برابرخواهی زنان ایرانی

شاخه زنان جبهه مشارکت به مناسبت 25اردیبهشت ماه، روز جهانی خانواده، میزگرد نقدی بر سریال”پیامک از دیار باقی” را برگزار کرد.

مسعود آبیار، مشاور خانواده، در این میزگرد رواج چندهمسری از سوی صداو سیما را موضع دفاعی در برابر نهضت های برابری خواهانه زنان در جامعه ایرانی دانست و گفت: من این سریال ها و سیاست گذاری ها برای ترویج تعدد زوجات را مقابله با پیشروی سنگر به سنگر زنان در عرصه جامعه می دانم.

تغییر قوانین به نفع زنان طبقه کارگر هم هست

حسین اکبری فعال کارگری ضمن بحث در این باره و بیان انتقاداتی به کمپین، حمایت از آن را از این جهت که مطالباتش انسانی است، مفید به حال جامعه می داند.

حرکتی که به سود تساوی و برابری انسان‌ها شکل بگیرد حرکتی انسانی و قابل دفاع است

ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است. سندیکایی که چند سال پیش از این به همت کارگران شرکت واحد دوباره احیا شد و تاکنون به رغم تمامی فشارها به فعالیت‌اش ادامه داده است در گفتگویی که در سایت تغییر برای برابری منتشر شده است می گوید:

اگر شرایطی به وجود بیاید که زنان کارگر که روزه به روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود با کمپین یک میلیون امضا ارتباط برقرار بکنند، این کمک می‌کند به بهبود اوضاع اجتماعی زنان. اما به نظر می‌رسد که کسانی هم که در این جنبش فعال هستند باید تلاش خودشان را در نزدیکی به جامعه‌ی کارگری زنان که مشکلات زیادی هم متوجه آنهاست، انجام دهند. چون زنان کارگر باید مشکلات مردان کارگر را تحمل کنند و علاوه بر آن مشکلات دیگری را هم که به واسطه‌ی زن بودن دارند را مضاعف‌تر تحمل کنند.

نمایندگان مجلس و مسولان دولتی

معاون کانون اصلاح‌ وتربیت تهران: باید سن مسوولیت کیفری دختران افزایش یابد

معاون کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که با بیان این‌که سن مسوولیت کیفری دختران باید افزایش یابد، گفت: باتوجه به این‌که بلوغ شرعی از بلوغ کیفری جداست و فرد باید بتواند تشخیص خوب و بد را بدهد و به صورت عقلانی عهده دار عملش باشد پس به نظر می‌رسد که سن 9 سال برای دختران به عنوان سن مسوولیت کیفری پایین است.

رئیس قوه قضاییه: نبایدحکم تعزیرات سنگین برای فردزیر18سال صادرشود

باید با اصلاح قانون شرایط جدیدی را برای حکم مجازات اطفالی که به سن بلوغ شرعی(9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران) رسیده‌اند اما هنوز به سن رشد نرسیده و رشید نیستند، فراهم کرد.

هاشمی شاهرودی با بیان این مطلب در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: « به نظر من تعزیرات نیز برای اطفال زیر‌‌18‌سال نباید اجرا شود و اصولاً نباید‌حکم‌ تعزیرات سنگینی برای اطفال زیر 18 سال صادر شود.»

تغییر قانون تبعیض آمیز علیه زنان، یکی از برنامه های رسمی اصولگرایان برای مجلس هشتم

اصلاح و تغییر قانون تبعیض آمیز علیه زنان تا حدی به گفتمان غالب جامعه تبدیل شده است که جبهه متحد اصولگرایان نیز اصلاح و تغییر قانون تبعیض آمیز علیه زنان را یکی از برنامه های خود برای مجلس هشتم اعلام کرده است.

قسمت دوازدهم برنامه انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم به« تقویت نهاد خانواده و رفع تبعیض‌های ناروا در حق زنان از طریق اصلاح قوانین مرتبط با مسایل زنان؛ قانونگذاری برای پر کردن خلاءهای قانونی برای تضمین حقوق شرعی بانوان در خانواده‌ و جامعه » اختصاص دارد.

سخنگوی قوه قضائیه:جمع‌آوری امضا به خودی به خود جرم نیست

دکتر علیرضا جمشیدی در نشستی مطبوعاتی یادآور شد که جمع‌آوری امضا ممکن است خود به خود جرم نباشد ولی این موضوع تشویق اذهان عمومی‌ را در پی دارد و اتهام مطرح شده تبلیغ علیه نظام از طریق جمع‌آوری امضا است.

یک مقام قضایی: اگر حق طلاق را به زنان بدهیم همه مردها مجرد می مانند

سرپرست شورای حل اختلاف خانواده در تهران که در برنامه بحث روز رادیو تهران شرکت کرده بود، گفت: با توجه اینکه زنان هشتاد درصد متقاضیان طلاق را تشکیل می‌دهند، اگر حق طلاق رابه آنها بدهیم، همه مردها مجرد خواهند ماند!
«فریدون امیرآبادی» علت اصلی همه اختلافات خانوادگی را «توقعات نابجای زن» دانست و ده سال اول زندگی را دوران شناخت طرفین از یکدیگر خواند.

سخنگوی دولت: دولت تاکید دارد اجازه ازدواج مجدد را دادگاه به مردان بدهد

الهام، سخنگوی دولت و وزیر دادگستری در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تغییر شرایط ازدواج مجدد گفته است : ازدواج مجدد از طریق قانون جدید وضع یا لغو نشده است و ریشه شرعی دارد. به گفته وی ، مردان مجازند تا چهار همسر به صورت همزمان اختیار کنند، اما به شرط آن که بتوانند عدالت را بین آنان رعایت کنند.الهام گفته است: دولت تاکید دارد در ازدواج مجدد باید احراز توانمندی صورت گیرد و اجازه ازدواج مجدد را دادگاه به مردان بدهد.

تغییر قوانین ارث، دیه و تابعیت زنان در دستور کارمجلس قرار گرفت

قوانین مربوط به ارث، دیه و تابعیت مادری در مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری و تغییر قرار می گیرند و طرح نحوه‌ ارث‌بری زن از اموال غیرمنقول همسر با قید دو فوریت این هفته تقدیم هیات رییسه‌ مجلس می‌شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به اعتماد گفت:« زنان نماینده مجلس دیداری با مقام رهبری داشتیم که به طرح مسائل مربوط به قانون مدنی در مورد حقوق زنان اختصاص داشت. پیش از آن هم ایشان دیداری با زنان نخبه داشتند و در آن جلسه مطرح کرده بودند که برخی مسائل که در فقه در باب احکام زنان وجود دارد سخن آخر نیست بلکه ممکن است با تحقیق یک فقیه ماهر و مسلط به مبانی و متد فقاهت نکات جدیدی استنباط شود. ما هم در جلسه ای که با ایشان داشتیم مواردی را مطرح کردیم.»

مجلس، پرداخت مستمری زنان فوت شده به فرزندان شان را تصویب کرد

نمایندگان مجلس روز پنجم دیماه به تسری قانون پرداخت حقوق وظیفه به فرزندان استخدام شدگان متوفی مصوب سال 55 مشمولان قانون تامین اجتماعی رای دادند. بر این اساس حقوق وظیفه مادران متوفی مشمول قانون تامین اجتماعی (اعم از سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی) با رعایت شرایط قانونی مربوط، همانند مردان به فرزندان شان تعلق می گیرد.

زنان نماینده مجلس با چندهمسری مخالفند

فاطمه رهبر به اعتماد می گوید؛ «هرچند تعدد زوجات از احکام اسلام است اما شرایط و ضوابطی دارد که اگر لحاظ نشود همه چیز به هم می ریزد. در آیات قرآن شرایطی برای ازدواج مجدد در نظر گرفته شده است و ذکر شده چون عدالت را نمی توانید رعایت کنید، این کار را نکنید.»
رفعت بیات، نماینده زنجان، به اعتماد می گوید؛ «تعدد زوجات مجوزی است برای شرایط بسیار خاص و تحقق آن به قدری سخت است که هیچ وقت برای یک فرد عادی اتفاق نمی افتد. اولین شرط برای ازدواج مجدد مردان، اطلاع و مجوز همسر اول است

هاجر تحریری نیک صفت دیگر نماینده زن مجلس است که می گوید؛ «بحث تعدد زوجات مساله یی است که در اسلام آمده است اما از مسائلی است که در برخی از کشورهای اسلامی رایج است. این موضوع در این کشورها امری عادی تلقی می شود اما در ایران این امر مورد گرایش افراد نیست.»

نفیسه فیاض بخش با خنده پاسخ می دهد؛ «به هر زنی که بگویید مخالفت می کند. روی کره خاکی زنی پیدا نمی شود که با این موضوع موافقت کند.»
نیره اخوان تنها زن عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است. وی می گوید؛ «تعدد زوجات در هر حال مبنای قرآنی دارد اما نه به این شکلی که در جامعه ما رواج دارد. مسلماً ازدواج مجدد شرایط و زمینه هایی دارد اما انطباق شرایطی که در قرآن برای این موضوع مطرح شده با چیزی که امروزه در جامعه ما رواج دارد، کار خیلی سختی است.»
آجورلو هم می گوید؛ «چالش هایی که در جامعه داریم و در این حوزه می بینیم به خاطر غیرعقلانی بودن ازدواج مجدد است. ازدواج مجدد بنیان خانواده را به خطر می اندازد و آرامش روانی را از خانواده ها سلب می کند. اسلام راجع به تعدد زوجات نظر ویژه یی دارد و شرایط خیلی سختی هم برای آن گذاشته است.»

کمتر از 4 درصد زنان موفق به دریافت مهریه می شوند

معاون مجتمع قضایی خانواده گفت: بررسی ها نشان می دهد تنها 3 الی 4 درصد زنان مراجعه کننده به مجتمع قضایی خانواده موفق به دریافت مهریه می شوند.

مریم بهروزی: طرح‌ اصلاح سهم‌الارث زنان از ماترک شوهر را به مجلس داده‌ایم

به گزارش ایسنا دبیر کل جامعه زینب در پنجمین هم‌اندیشی زنان اصولگرا به توضیح درباره دو طرح حقوقی ارایه‌شده‌ از سوی زنان اصول‌گرا به مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: در پاسخ به اصلاح سهم الارث زنان در مقام همسری که تا کنون هوایی بوده ولی باید از کل ماترک باشد، مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد که در این مجمع کسی مخالف نیست، ولی این طرح باید مراحل قانونی خود را طی کند، مراجع عظام نیز نظری در این مورد ندارند، مجلس نیز اظهار کرد که این طرح را به کمیسیون قضایی فرستاده تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.

منیره نوبخت هم خواستار شد :مجلس دیه زنان و مردان را برابر کند

بحث درباره برابری دیه زن و مرد که از سوی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام مطرح شده بود، همچنان ادامه دارد. این بار منیره نوبخت که ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان را برعهده دارد، خواستار این شده تا مجلس وارد این بحث شود و راه حل قانونی درباره برابری دیه زن و مرد را بیابد.

طرح نمایندگان اصولگرای زن برای برابری دیه زن و مرد

مریم بهروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جامعه زینب در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از تدوین طرحی برای اصلاح قوانین مربوط به دیه زنان و حق آنان از ارث همسر خبر داده است.
آیت الله خامنه ای چهارشنبه گذشته طی سخنرانی برای جمعی از زنان گفته بود: “برخی مسائلی که در فقه در باب احکام زنان وجود دارد سخن آخر نیست بلکه ممکن است با تحقیقِ فقیهان ماهر و مسلط بر مبانی و متد فقاهت، نکات جدیدی استنباط شود”.

فاطمه رهبر: مجلس نمی‌تواند برای برابری دیه کاری انجام بدهد

آفتاب: برخی از تشکل‌های فعال در حوزه حقوق زنان در نامه‌ای سرگشاده به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) از نمایندگان مجلس خواستار برابری دیه زن و مرد شدند. این طرح که چندی است خواسته برخی از زنان اصولگرا نیز محسوب می‌شود، این بار توسط زنان احزاب اصلاح‌طلب دنبال می‌شود و طی نامه‌ای خواستار رسیدگی مجلس شورای اسلامی به طرح برابری دیه زن و مرد شدند.

مدیر کل دفتر امور بانوان وزارت کشور: با دو میلیون امضاء قانون را تثبیت می کنیم

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور بانوان در ارتباط با «جمع‌آوری یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» گفت:« آنچه مسلم است این که مستندات قانونی مثل قانون اساسی، برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله با تعدادی امضاء ولو جعلی و تکراری دچار موج و هیجان نخواهد شد؛ اما اگر جایی نیاز به مطالعه و اصلاح دارد، ما خود مسیر را فراهم کرده و زمینه تغییرات قانونی را مهیا می‌سازیم و این موضوعی نیست که آژانسهای بین‌المللی بخواهند برای ما تصمیم بگیرند.»
وی با بیان این که اگر با یک میلیون امضاء می‌توان قوانین را تغییر داد، پس با دو میلیون امضاء می‌توان آن را تثبیت کرد، گفت: «ما با توجه به ضرورتهای موجود و لزوم پاسخگویی به نیاز جامعه، مسؤول هستیم تا فعالانه عمل کرده و کارشناسانه نظر دهیم و هیچ گاه با چنین عبارات و بیاناتی، از هدف اصلی خود که همانا ارتقاء همه جانبه وضعیت زنان جامعه است، غافل نخواهیم ماند. »

دومین حکم دیه برابر زنان و مردان صادر شد

با قطعی شدن حکم 171 نفر دیگر از بیماران هموفیلی، زنان شاکی این پرونده موفق به دریافت دیه برابر با مردان شدند.این دومین باری است که در دادگاه‌های ایران حکم دیه برابر برای زنان و مردان صادر می شود.

زنان بسیج در تدارک کمپین 5/4 میلیون امضا

مینو اصلانی مسئول روابط عمومی نیروی مقاومت بسیج خواستار به راه اندازی کمپین 5/4 میلیون امضا شد. وی گفت: “بسیج خواهران 4.5 میلیون عضو دارد که طرفدار حجاب و عفاف است.”
او سپس با اشاره به کمپین یک میلیون امضا که از چندی پیش برای تغییر قوانین نابرابر آغاز شده اعلام کرد اعضا بسیج بخش زنان، برای ترویج حجاب اسلامی باید کمپین 5/4 میلیون امضا به راه بیاندازند تا از این طریق در مقابل کمپین یک میلیون امضا بایستند.

عشرت شایق :ماده چند همسری در لایحه خانواده خلاف قانون اساسی است

در حالی که براساس لایحه جدید خانواده، حق اجازه همسر در ازدواج مجدد مرد از زن سلب شده اما عشرت شایق از نمایندگان مجلس قبلی و مدیر مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد معتقد است که نه تنها اجازه زن اول در ازدواج مجدد ضروری است بلکه دادگاه صالح هم باید وضعیت اجازه همسر اول را بررسی کند چرا که ممکن است زن اول از روی تهدید یا محرومیت از نفقه و فشارهای جانبی اجازه ازدواج مجدد را به همسرش داده باشد.

روحانیون

آیت الله موسوی بجنوردی: چند همسری با عدالت اجتماعی در تناقض است

آیت الله موسوی بجنوردی: همه احکام و قوانین اسلام براساس عدالت اجتماعی و اخلاق استوار است و به تعبیر دیگر عدالت در سلسله علل احکام قرار دارد. یعنی هر حکمی که در اسلام وجود دارد در راستای عدالت است و اگر حکمی برخلاف عدالت اجتماعی باشد، ما به جرات می‌گوییم آن حکم، حکم اسلام نیست.
احکام ما باید رنگ عدالت و اخلاق به خود گیرد. این یک اصل مسلم است. اگر ملاحظه کنید در قرآن ذات باریتعالی خطاب به کسانی که سرپرستی اموال یتیمان را به عهده دارند، می‌گوید: نکند اموال آنان با امول شما مخلوط شود که گناه بزرگی است. سپس می‌فرماید اگر خوف داشته باشید که قسط و عدل را بر حفظ اموال یتیمان جاری کنید، نمی‌توانید دو تا یا سه تا یا چهارتا همسر بگیرید دوباره می‌فرماید: <اگر خوف داشته باشید که نتوانید عدالت را بین آنان برقرار کنید، اگر دومی را بگیرید، عقد دومی باطل است.>

فتوای آیت الله مظاهری در مورد سقط جنین کودکان خارج از ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، اخیرا آیت الله العظمی مظاهری از علمای مشهور اصفهان در پاسخ به استفتایی در خصوص بارداری خارج از ازدواج، حکمی قابل تامل صادر کرده است .
متن استفتا و پاسخ آیت الله مظاهری به این شرح است: «سئوال: بارداری نامشروع یک دختر برای او بسیار سخت است و احیانا به آبروی خانوادگی لطمه وارد می کند آیا او می تواند جنین را سقط کند؟ آیت الله مظاهری: درفرض مذکور(سقط جنین) جائز است.»

آیت الله موسوی تبریزی در واکنش به حکم دلارام علی: اقدام علیه امنیت ملی یک انگ سیاسی است

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم حکم بازداشت دلارام علی را محکوم کرد و قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را قابل اصلاح خواند.
حسین موسوی تبریزی در گفت و گو با سایت تغییر برای برابری، تجمع 22 خرداد میدان هفتم تیر را قانونی خواند و تاکید کرد:”طبق قانون هر تجمعی که در آن از سلاح استفاده نشده و اهداف خلاف شرع را دنبال نمی کند آزاد است. بنابراین تجمعی که زنان به خاطر شرکت در آن حکم بازداشت یا شلاق گرفته اند غیرقانونی نبوده است”.

این روحانی همچنین کلیه قوانین مربوط به زندگی زنان را قابل تغییر دانست و تاکید کرد:”ما قوانین زیادی در مورد زنان و حتی مردان داریم که باید با شرایط روز و به نفع همه مردم تغییر کند. در مورد زنان قوانینی نظیر دیه، ارث ، حضانت فرزندان، طلاق، دیه و … قابل تغییر هستند و این تغییر به هیچ وجه خلاف شرع نیست چرا که بسیاری از مراجع تقلید فتاوایی در این باره صادر کرده اند”.

حجت‌الاسلام صلواتی :در مسایلی مانند شهادت و قضاوت زنان می‌توان تجدیدنظر کرد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پویایی فقه شیعه راه را باز گذاشته تا متناسب با مقتضیات زمان از اصول اولیه اسلامی استنباط شده و نظرات جدیدی ارائه شود گفت:‌ در مسایلی مانند شهادت و قضاوت زنان می‌توان تجدیدنظر کرد.
وی افزود: فقیه باید ویژگی‌های یک حکم را در بیاورد مثلا می‌گویند در زن‌ها به دلیل آنکه احساساتشان غالب است شهادت دو نفر زن به اندازه شهادت یک مرد است و در مردها تعقل غلبه داشته است؛ حال اگر شرایط به گونه‌ای شود که فقیه استنباط کند آن حالت احساس در میان بانوان کمتر است یا در یک محیطی از جامعه زنان بر اساس تعقل و به دور از غلبه احساسات، قضاوت و تصمیم‌گیری می‌شود، می‌توان بر این اساس حکمی جدید صادر کرد یعنی این مساله دایرمدار علت است و لذا اگر استنباط شود که احساسات کمتری در بانوان غالب است در بحث شهادت یا قضاوت بانوان می‌توان تجدیدنظر کرد.

هاشمی رفسنجانی: در جریان جمع آوری امضا برای تغییر قوانین هستم

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، اظهار امیدواری کرد پس از اصلاح قوانین مربوط به برابری دیه زن ومرد، نوبت به سایر قوانین نابرابر در حوزه زنان نیز برسد.

آیت الله جناتی: هیچ تفاوتی بین زن و شوهر درباره ارث وجود ندارد

در دیدار تنی چند از اعضای کمیسیون زنان جبهه مشارکت با آیت الله جناتی، ایشان گفته اند:« اخیرا بر اساس منابع موثق و معتبر به این برداشت رسیده ام که هیچ تفاوتی بین زن و شوهر درباره ارث ( میراث زوجه از زوج ) وجود ندارد و باید قائل به تساوی در این رابطه شد.»

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری:دیه زن از ضروریات دینی نیست

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: مساله دیه زن از ضروریات دین نیست و باب اجتهاد در آن باز است.

آیت الله فاضل میبدی: موارد فقهی مورد اشاره در کمپین قابل تغییرند

آیت الله فاضل میبدی اعلام کرد موارد حقوقی ذکر شده در بیانیه کمپین 1 میلیون امضا همگی قابل اجتهاد مجدد و اصلاح است.

وی با انتقاد از حق طلاق و سواستفاده مردان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours