دغدغه های تازه برای اصلاح لایحه حمایت از خانواده پس از ارجاع آن به کمیسیون قضایی مجلس

12 شهریور 1387

مدرسه فمنیستی : با خارج شدن لایحه حمایت از خانواده از دستور کار مجلس ٬به گزارش خبرگزاری ایرنا نایب رییس اول کمیسیون قضایی بیان کرد که لایحه هنوز به کمیسیون قضایی باز گردانده نشده است.
فرهاد تجری گفت این لایحه پس از ارایه نظرات تکمیلی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بار دیگر در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
فرهاد تجری مواد 23 و 25 لایحه را دارای ایراد دانست و اظهار داشت: در بررسی جزییات این لایحه یقینا این دو ماده اصلاح و یا حذف خواهد شد و دغدغه به حق بانوان ،علما و صاحبنظران برطرف خواهد شد. و افزود : در لایحه کارشناسی قوه قضاییه هیچ اشاره‌ای به این دو ماده نشده بود و دولت مواد ‪ ۲۳‬و ‪ ۲۵‬را به صورت غیرکارشناسی اضافه کرده است.

این در حالی است که معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دادگستری از احتمال پس گرفتن لایحه توسط دولت خبر داد.
به گزارش سرمایه میرکوهی در جلسه دیدار نمایندگان زنان اصلاح طلب با طرح این خبر گفت : در صورت پس گرفتن لایحه ممکن است دولت لایحه را چندسال بعد به مجلس ارائه کند که در این صورت مشکلات مربوط به آیین دادرسی و اصلاحات در امور دادگاه ها به تعویق خواهد افتاد. وی این مسئله به ضرر زنان و خانواده ها دانست

مجمع زنان اصلاح طلب نیز در ادامه پیگیری ها برای اصلاح لایحه حمایت از خانواده ٬ جلسه ای را به فراکسیون زنان مجلس تشکیل و گفتگوهایی را با دیگر اعضای مجلس ترتیب دادند. فخر السادات محتشمی پور در گفتگو باایسنا عنوان کرد در این جلسه نظرات گروههای مختلف زنان در خصوص مشکلاتی که ماده 23 می تواند ایجاد کند مطرح شد و تاکید کرد: در این جلسه همچنین درباره مهریه بحث و بررسی شد و حاضرین تاکید داشتند که این کار شرعی نیست و تنها دلیل تدوین آن در این بوده که بسیاری از مردان به دلیل عدم امکان پرداخت مهریه به زندان افتاده‌اند که البته ما هم تاکید داشتیم که سوءاستفاده عده‌ای از این موضوع نباید موجب شود قانون به نحوی تعیین شود که سایر شهروندان دچار مشکل شوند.

مجمع زنان اصلاح طلب همچنین ازبرخی از نمایندگان زن مجلس که از لایحه دفاع کرده بودند نیز انتقاد کردند که البته آنان نیز انکار کردند و بنا شد مواردی که در نقد این لایحه تهیه شده در اختیار نمایندگان گذاشته شود.

کانون زنان ایرانی نیز متن مصاحبه ای با الهه کولایی رامنتشر کرد. الهه کولایی در این گفتگو به انتقاد از ماده 23 لایحه پرداخت و در جواب دیدگاهی که اجازه از دادگاه را سخت تر از اجازه از همسر اول می داند گفت : وقتی ما در جامعه امروز مشکلاتی را در مورد اجازه از همسر اول داریم اگر این را به دادگاه ارجاع دهیم بدون تردید با توجه به اینکه فضای حاکم بر جامعه ما ،فرهنگ جامعه ما و واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد این امر باعث تسهیل ازدواج مجدد می شود به این دلیل که مردان تصمیم گیرنده هستند و به نظر ما بسیاری از مسائل و مشکلات زنان توسط خود زنان قابل درک است و مردان اساسا قادر به درک آن نخواهند بود.

وی با اشاره به تفسیرهای متفاوتی که از آیه 3 سوره نساﺀ شده است و قوانین تونس که چند همسری را مجاز ندانسته عنوان کرد :از همین آیه می توان تک همسری را برداشت کنیم و از همین آیه چند همسری را برداشت کنیم.در بین کشور های اسلامی رفتار های متفاوتی وجود دارد .در بین فقها تفسیر های متفاوتی وجود دارد بنا بر این اگر ما شانیت انسانی زنان را در نظر بگیریم می توانیم از این تفسیر که عملا این راه را برای چند همسری می بندد استفاده کنیم

به گزارش روزنامه سرمایه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در بیانیه ای خواستار توقف لایحه حمایت از خانواده شد . این بیانیه از دیدگاه حمایت از حقوق کودکان به نقد لایحه پرداخته و عنوان کرده است :
در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده به مرد اجازه داده شده در صورت تمکن مالی همسر دوم اختیار کند بی آ نکه به سرنوشت فرزندان پس از ازدواج دوم توجه شود. اگر چه مرد به اجرای عدالت بین همسران متعهد شده که این تعهد هم ضمانت اجرایی ندارد و تنها قول یا نوشته ای بی پشتوانه است اما حتی همین مقدار توجه هم در مورد فرزندان رعایت نشده است.
در بیانیه همچنین با توجه به انتقاد از ماده 47 لایحه آمده است: لایحه حمایت از خانواده برای کسانی که مبادرت به ازدواج با دختر نابالغ می کنند، مجازات حبس تعیین کرده است. حتی ولی دختر را مستحق مجازات شناخته است. این قانون گرچه می تواند جنبه بازدارنده داشته باشد اما به هیچ وجه از پیامدهای ناخوشایند و ناگوار آن نمی کاهد؛ بلکه شرایط دختر نابالغ را دشوارتر می سازد. تصور کنید وضعیت دختر خردسالی را که ازدواجی ناخواسته و تحمیلی داشته و اکنون شوهرش در زندان است و پدر نابخردش هم به خاطر او مورد مجازات واقع شده است. آیا دختر خردسال در چنین مناسباتی می تواند از امنیت روانی و اخلاقی برخوردار باشد؟ در کجای این لایحه برای دختر نابالغ ستم دیده چاره ای اندیشیده شده است؟

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours