بازتاب صدور حکم حبس برای پروین اردلان، ناهید کشاورز، جلوه جواهری و مریم حسین خواه

14 شهریور 1387

روز آن لاین: پروین اردلان، ناهید کشاورز، جلوه جواهری و مریم حسین خواه : دیگر زندان، مانع نیست

پروین اردلان، ناهید کشاورز، جلوه جواهری و مریم حسین خواه، چهار فعال جنبش زنان که اخیرا به دلیل فعالیت های خود ‏در عرصه جنبش زنان به زندان محکوم شده اند در مصاحبه با روز تاکید می کنند که “حکم زندان، مانع جنبش برابری ‏خواهی نیست” و ابن احکام تنها “نشان دهنده نگاه کسانی است که در مسند امور هستند.” متن این گزارش ـ گفت و گو در ‏پی می آید.‏

‏ این 4 فعال زنان بعد از برگزاری دادگاهشان در 12 مرداد87، با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه زنان با ‏نوشتن در دو سایت زنستان و تغییر برای برابری، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. شعبه 13 دادگاه انقلاب این ‏حکم را بر مبنای ماده 500 قانون مجازات اسلامی صادر کرده است که مقرر می دارد هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ‏ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد ‏شد.‏

‎‎اردلان: نقض آزادی بیان‎‎

پروین اردلان، فعال جنبش زنان و برنده جایزه حقوق بشری اولاف پالمه صدور این حکم را نقض صریح آزادی بیان و ‏اندیشه می داند و در این باره به سایت روز می گوید: “به ظاهر اتهام وارد شده هم مطبوعاتی است و هم نیست. انشتار دادن ‏سایت و نوشتن مطلب، جرم مطبوعاتی تلقی می شود، ولی در عین حال اتهام تفهیم شده به هیچ نوشته یا مطلب خاصی اشاره ‏ندارد. من این حکم را خلاف آزادی بیان و نقض حقوق طبیعی انسانی مان می دانم و به آن اعتراض دارم. ضمن اینکه ‏مطمئنا این احکام نمی تواند جلوی حرکتی راکه برای رسیدن به برابری آغاز شده، بگیرد.”‏

وی همچنین تحمل 77 روز زندان توسط مریم حسین خواه و جلوه جواهری به همین اتهام را زیر سوال می برد و می گوید: ‏‏”تازه اعتراض ما این است که این دو نفر چرا 77 روز متحمل زندان شدند در حالی که مرتکب هیچ جرم مشخصی هم نشده ‏بودند. در حالی که علاوه بر آن حکم جدید نیز دریافت می داریم.”‏

‎‎ناهید کشاورز:مقابله با گفتمان برابری خواهی‎‎

ناهید کشاورز، فعال دیگر جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا این حکم را تلاشی برای توقف یا مقابله با گفتمان برابری ‏خواهی در ایران می داندومعتقد است: “در همه احکامی که برای فعالان اجتماعی صادر می شود، یک نکته حائز اهمیت ‏است؛ اینکه بحث برابری خواهی بیش از این گسترش نیابد و برای این منظور هر روز شکل جدیدی از مقابله و تهدید می ‏بینیم. یک روز با اتهام جمع آوری امضا، یک روز شرکت در تجمع قانونی و مسالمت آمیز و یک روز هم نوشتن در ‏سایت.” ‏

ناهید کشاورز که دانشجوی دکترای جامعه شناسی است اتهام وارد شده را قبول ندارد و می گوید:” در بازجویی ها از ما می ‏پرسیدند که چرا از هانا عبدی و روناک صفارزاده و فعالان جنبشهای دیگر دفاع کرده ایم. و در بازپرسی، این اتهام، اقدام ‏علیه امنیت ملی عنوان شد. آیا اینکه بخواهیم دادرسی عادلانه برای افراد صورت بگیرد، جرم است؟”‏

‎‎جلوه جواهری: حکم سیاسی‎‎

جلوه جواهری عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر علیه زنان، که سال گذشته 32 روز را نیز (تا ‏تفهیم همین اتهام) در زندان به سر برد، حکم صادر شده را حکمی سیاسی می داند. او به روز می گوید: “حکم را سیاسی ‏می دانم زیرا وقتی به هیچ طریقی نمی توانند جلوی فعالیتهای قانونی ما را بگیرند، کم کم به برخوردهایی مثل صدور احکام ‏زندان و بازداشت رو می آورند. مثل برخوردی که می بینیم با دانشجویان و سایر فعالان اجتماعی و مدنی می شود.” ‏

او همچنین با اشاره به اینکه این اتهام هیچ مطلب یا مقاله خاصی را هدف نگرفته می گوید: “هرگز گفته نشد استناد اتهام ‏تبلیغ علیه زنان به کدام نوشته یا خبر و مقاله ای است. یک اتهام کلی بود.”‏

‎‎مریم حسین خواه‎‎‏ ‏

مریم حسین خواه، روزنامه نگار و دیگر فعال جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا، که سال گذشته 45 روز متحمل ‏زندان شد، نیز این حکم را نه مطبوعاتی می داند و نه غیر مطبوعاتی. اومی گوید: “در حکم تصریح شده که اتهام ما ‏مطبوعاتی بوده زیرا نوشته شده از طریق نوشتن و فعالیت در سایت، اما از طرف دیگر دادگاه انقلاب این حکم را صادر ‏کرده که نشان می دهد حکم مطبوعاتی نیست!”‏

او این احکام را نا امید کننده می خواند و می گوید: “این حکمها نشان دهنده نگاه کسانی است که در مسند امور هستند. اما ‏در واقع نه ما و نه وجدان بیدار جامعه حرکت به سمت برابری خواهی را جرم نمی دانیم. و تازه حرکتهای ما تلاشهای ‏حداقلی برای رسیدن به حقوق برابر است.”‏

مریم حسین خواه با گفتن مثالی درباره یکی از هم سلولی هایش می گوید: “لیلا به خاطر مسائل مالی در زندان بود. هفته ‏پیش شنیدم که دختر 11 ساله اش را به مردی 35 ساله شوهر داده اند و دخترک خودکشی کرده است. بحث حقوق زنان ‏بحث خواستن ما و نخواستن دیگران نیست. بلکه بحث واقعیتهای ملموسی مثل دختر لیلاست که جلوی چشممان اتفاق می افتد ‏و باید با آن مقابله کرد. ما مجبور به ادامه این راهیم.” ‏

خبرنامه امیر کبیر نیز به بازتاب صدور حکم برای چهار فعال کمپین یک میلیون امضا پرداخته است:

بی بی سی: مجازات حبس برای چهار فعال کمپین یک میلیون امضا

به گزارش منابع خبری در ایران، چهار فعال زن از جمله یکی از چهره های اصلی جنبش مدنی زنان، در ارتباط با مقالاتی که در وبسایت ها منتشر کرده بودند به شش ماه حبس محکوم شده اند.

شیرین عبادی از فعالان حقوق بشر در ایران و برنده جایزه صلح نوبل به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است که موکلان او پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین خواه و ناهید کشاورز به خاطر مقالات منتشره در سایت های “تغییر برای برابری” و “زنستان” محکوم شده اند.

این چهار نفر اعضای “کمپین یک میلیون امضا” هستند که هدف آن تغییر حقوق زنان در قوانین اسلامی از طریق جمع آوری امضاست.

جلوه جواهری و مریم حسین خواه کمتر از دو هفته پیش با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده بودند. خانم جواهری از جمله نه نفری بود که ۲۳ خرداد ماه گذشته در پی تلاش برای برگزاری یک سمینار حقوق زنان بازداشت شده بودند.

پروین اردلان از پایه گذاران کمپین یک میلیون امضا در ایران و برنده جایزه ۲۰۰۷ اولاف پالمه، پیشتر در ماه مه دو سال حبس تعلیقی گرفته بود.

وی همچنین براساس پرونده ای دیگر که سال ۲۰۰۶ با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” علیه وی تشکیل شد با شش ماه حبس تعزیری و دو سال و نیم حبس تعلیقی روبروست که از آن تجدید نظر خواسته است.

خانم اردلان روز چهارشنبه به رویتر گفت که دو روز پیشتر از حکم خود با خبر شده است.

وبسایت های “زنستان” و “تغییر برای برابری” که این چهار نفر در آنها مقاله می نوشته اند از قبل توسط دولت مسدود شده بود.

به گزارش رویتر فعالان حقوق زنان گفته اند که از زمان آغاز “کمپین یک میلیون امضا” در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۵۰ نفر از آنها بازداشت شده اند که به گفته دیپلمات های غربی بخشی از سرکوب وسیعتر مخالفان است. اکثر این افراد پس از چند روز آزاد شده اند.

فعالان می گویند که زنان در زمینه طلاق، وراثت، سرپرستی کودک و سایر جنبه های زندگی اجتماعی با تبعیض های قانونی روبرو هستند که از آنها شهروندان درجه دو می سازد.

حکومت جمهوری اسلامی تبعیض علیه زنان را رد می کند و می گوید زنان ایرانی در برابر فرهنگ غربی و بدل شدن به نمادهای جنسی محافظت می شوند و به علاوه تاکید دارند که چیزی جزو قوانین اسلامی را اجرا نمی کنند.

با این حال برخوردها با فعالان زن اخیرا شدت یافته است. هفته گذشته یک دادگاه تجدید نظر در استان آذربایجان غربی حکم ۴ سال زندان و تبعید به زنجان زینب بایزیدی را تایید کرد.

زینب بایزیدی، ۲۶ ساله، که یکی از فعالان “کمپین یک میلیون امضا” است به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود.

چند روز پیش از آن نیز ۴ نفر از ۹ زنی که در خرداد ماه گذشته پس از تلاش برای برگزاری یک سمینار حقوق زن در تهران بازداشت شدند تفهیم اتهام شدند.

رادیو فردا: چهار فعال حقوق زن در ایران به حبس محکوم شدند

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و وکیل دادگستری، روز سه شنبه گفت: چهارتن از اعضای کمپین یک میلیون امضاء به حبس تعزیری محکوم شده اند.

شیرین عبادی در گفت و گو با رادیو فردا افزود: پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین خواه و ناهید کشاورز، چهار تن از اعضای کمپین جمع آوری یک میلیون امضاء در حمایت از لغو قوانین ضد تبعیض زنان در ایران، به دلیل نوشتن مطالبی در سایت های اینترنتی «تغییر برای برابری» و «زنستان» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

خانم عبادی اضافه کرد:«من و همکارم نسرین ستوده وکلای این چهار نفر بودیم که در دادگاه مفصلا از آنها دفاع کردیم».

شیرین عبادی با اشاره به این که این افراد به « تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» متهم شده اند، گفت :«اعتراض علیه قوانین نابرابر نمی تواند جرم باشد و نشر اکاذیب هم نیست. وقتی قانون می گوید شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و یا دیه یک زن نصف دیه یک مرد است، اعتراض به این قوانین نمی تواند نشر اکاذیب باشد».

شیرین عبادی همچنین با نا عادلانه خواندن این احکام گفت: «این احکام با قوانین موجود منطبق نیست و در موعد مقرر تقاضای تجدید نظر خواهم کرد».

پیشتر نسرین ستوده یکی از دو وکلای مدافع این چهار زن در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود:«اتهام این چهار زن مربوط به فعالیت شان در سایت های زنستان و تغییر برای برابری بود که به دلیل درج مطالب در این دو سایت تحت تعقیب قرار گرفته بودند».

این وب سایت ها که برای تعییر قوانین نابرابر و تبعیض آمیز فعالیت می کنند توسط مقامات دولتی فیلتر شده اند.

به گفته نسرین ستوده، بابت این فعالیت بود که جلوه جواهری و مریم حسین خواه در آبان ماه گذشته ۴۰ روز در بازداشت به سر برده بودند و سرانجام با سپردن وثیقه پنج میلیون تومانی آزاد شدند.

ناهید کشاورز، مدیر مسئول مرکز فرهنگی زنان، و از فعالان کمپین جمع آوری یک میلیون امضا برای تغییر قوانیین تبعیض آمیز در جمهوری اسلامی است که پیش از این دوبار بازداشت شده ومدتی را درزندان گذرانده است

پروین اردلان، از فعالان حقوق زن در ایران و برنده جایزه اولاف پالمه، تاکنون دو بار به زندان محکوم شده و توسط مقامات ایران ممنوع الخروج شده است.

پروین اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوایل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعالیت در ماهنامه آدینه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه های نشاط و عصر آزادگان را دارد.

وی در سال های اخیر بیشتر در سایت های اینترنتی جنبش زنان در ایران فعالیت کرده است. خانم اردلان از بنیانگذاران مرکز فرهنگی زنان است، مرکزی که به رغم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان در دو سال اخیر تحت فشار نهادهای امنیتی قرار داشته است .

خانم اردلان روز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در میدان هفت تیر تهران در جریان یک تجمع مسالمت آمیز دستگیر شد.

از میدان هفت تیر تا دادگاه انقلاب

تجمع معروف میدان هفت تیر، به دعوت چند سازمان غیر دولتی مدافع حقوق زنان و کودکان در اعتراض به برخی قوانین جمهوری اسلامی که آن را «تبعیض آمیز» می خواندند برگزار شده بود.

این تجمع با دخالت ماموران زن نیروی انتظامی پایان یافت. عکس هایی که بعد از این جریان منتشر شد نشان داد که ماموران زن نیروی انتظامی ایران زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

پس از آن چند تن از فعالان حقوق زنان در ایران، از جمله خانم اردلان، برای پیگیری اهداف قطعنامه ای که برای این تجمع تنظیم شده بود، کارزار یک میلیون امضا را به وجود آوردند.

اعضای این کاراز تلاش می کنند به منظور درخواست تغییر قوانین تبعیض ‎آمیز جمهوری اسلامی ایران، یک میلیون امضا از مردم سراسر ایران جمع کنند.

روز ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵، زمان برگزاری جلسه دادگاه پروین اردلان و ۴ نفر دیگر از بازداشت شدگان تجمع میدان هفت تیر بود.

در آن روز تعدادی از زنان فعال اجتماعی مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند. نیروی انتظامی ۳۲ نفر از تجمع کنندگان از جمله خانم اردلان را بازداشت کرد.

رادیو دویچه وله: «مجازات‌های سنگین برای فعالیت‌‌های قانونی!»

برای چهار فعال زن در ایران مجازات‌های سنگین مقرر شده است. این چهار نفر پروین اردلان، جلوه جواهری، ناهید کشاورز و مریم حسین‌خواه، از فعالان کمپین یک میلیون امضا هستند که جرم‌شان قلم‌زدن برای سایت “مدرسه فمینیستی” و “تغییر برای برابری” اعلام شده است. نسرین ستوده، وکیل آن ها می‌گوید که احکام صادره غیرقانونی است و به همراه سایر وکلای این عده نسبت به آن اعتراض می‌کند.

نسرین ستوده، وکیل مدافع این زنان به دویچه وله گفت که برای موکلان او شش ماه حبس تعزیری صادر شده است، «چیزی که اصلا قابل انتظار نبود، زیرا جرم آن‌ها فعالیت در سایت‌های اینترنتی است. این برخلاف آزادی بیان و آزادی عقیده است و همین طور هم برخلاف تعهدات بین‌المللی دولت ایران به اسنادی مانند اعلامیه حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی.»

نکته مهمی که خانم ستوده به آن اشاره کرد، این بود که در یکی دوسال اخیر احکام صادره به صورت حکم تعلیقی درمی‌آیند. به عقیده نسرین ستوده، این سیاست به مثابه عامل فشاری بر فعالان گروه‌های مختلف اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از فعالیت آن‌ها ممانعت شود.

به گفته نسرین ستوده، نمونه‌های متعددی در این رابطه وجود دارد که یکی از آن‌ها مورد امیر یعقوب علی است. این فعال جوان کمپیین یک میلیون امضا هنگامی که مشغول جمع‌‌آوری امضا برای کمپین بوده دستگیر شده است. او ۲۰ روز در بازداشت بسر برد و سپس آزاد شد.

امیر بعقوب‌علی در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدید نظر ضمن تایید حکم، اجرای آن را برای چهارسال به تعلیق انداخت. خانم ستوده می‌گوید که «متاسفانه با شیوه نظارتی تشدید کننده‌ای، آقای یعقوب‌علی را موظف کرده‌اند که هر چهارماه یک بار به اداره اطلاعات محل مراجعه کند و خود را معرفی کند. تعلیق اجرای احکام، و صدور چنین احکامی به نظر ما فقط اعمال نظارت‌های شدید بر فعالان جنبش‌های مختلف است.»

نسرین ستوده گفت، امیدوار است که این شیوه در سیستم قضایی ایران اصلاح شود.

ایلنا: حکم حبس برای چهار فعال زنان

وکیل مدافع چهار تن از اعضای کمپین یک میلیون امضا از محکومیت به حبس موکلان خود خبر داد.

«شیرین عبادی» وکیل مدافع پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین خواه و ناهید کشاورز چهار تن از اعضای کمپین یک میلیون امضا با اعلام این خبر به ایلنا گفت: روز دوشنبه رای بدوی موکلان ابلاغ شد که همگی به دلیل نوشتن مقاله در سایت «تغییر برای برابری» و «زنستان» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

وی با بیان اینکه کسی را نمی توان به جرم بیان عقیده محکوم کرد، اظهار داشت: «در موعد قانونی حتماً نسبت به تجدیدنظر اقدام خواهم کرد.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours