زن اشتباه، پیام اشتباه: سارا پلین هیچ نقطه اشتراکی با هیلاری کلینتون ندارد به جز یک کروموزم

۱ min read

نوشته : گلوریا استاینم (1) / ترجمه: رویا صحرایی-26 شهریور 1387

مدرسه فمینیستی: سارا پلین هیچ نقطه اشتراکی با هیلاری کلیتون ندارد به جز یک کروموزم. او یک(2) Phyllis Schlafy است، تنها جوانتر .

خبر خوش : زنان در امور سیاسی روز به روز قدرتمند تر می شوند حتی در جناح راست ضد فمنیست – در میان مردمی با بازو بندهایی که روی آن نوشته شده : حزب جمهوری خواه – که تلاش می کنند با انتخاب اولین زن معاون رئیس جمهور، بر خلاء جنسیتی موجود بخصوص در امور سیاسی سر پوش بگذارند. همه ما این مهم را مدیون زنان و ،حتی بسیاری از مردانی هستیم، که با تحصن ها ، با اعتصاب غذا ها و حتی با خشونت مواجه شدن ها شان در پای صندون های رأی ، حق رأی را برای زنان به ارمغان آوردند. ما امروز خود را مدیون” شرلی چیشولم “(3) هستیم که اولین پلاکارد اعتراضی خود به در کاخ سفید برد در حالی که روی آن نوشته شده بود: به حضور” فقط – مردان – سفید” در کاخ سفید پایان دهید. و همینطور این واقعه را به هیلاری رودهام کلینتون مدیون هستیم که در برابر استهزاءها و تحقیر های زن ستیزان ایستاد و توانست 18 میلیون رأی به دست آورد.

اما خبرخوشتر اینکه : این سیاست سوء استفاده از حضور یک زن کارایی ندارد! چرا که این اولین بار نیست که یک “رئیس” اقدام به انتخاب یک زن فاقد صلاحیت می کند ، نه تنها به این دلیل که آن زن به تمامی با او هم رای است بلکه او همچنین مخالف اکثر چیزهای است که بیشتر زنان می خواهند و به آن نیاز دارند. مسئله فمینیسم هیچ وقت فراهم کردن شرایط ایجاد شغل یا مقام برای یک زن نبوده بلکه تلاش آن برای ایجاد زندگی های برابرتر و منصفانه تر برای تمام زنان در سراسر دنیا است.

انتخاب سارا پلین ، کسی که در تمام طول تابستان گذشته از طرف (4)”راش لیمبوگ ” راجع به او تبلیغ شده و مورد حمایت همه جانبه وی قرار گرفته ، راهی نیست که به واسطه آن بتوان نظر بیشتر زنان را به کاندیدای حزب جمهوری خواه جلب کرد حتی حامیان سر سخت هیلاری کلینتون را. چرا که او هیچ نقطه اشتراکی با هیلاری کلینتون ندارد به جز یک کروموزم . سخنرانی های عامه پسند، تفرقه افکن و فریبنده او نمی تواند همایش های حزب جمهوری خواه را که تعداد مردان شرکت کننده در آن همواره بیشتر از دو برابر تعداد زنان است مشاطه گری کند. کاندیدای ریاست جمهوری که مالک و مجری جناح راست بوده و خط و مشی ای را دنبال می کند که تقریبا در بسیاری از موارد با خط مشی ای که با نامزدی کلینتون برای آن تلاش می شده است متفاوت است – راهی که اوباما هنوز دارد آن را دنبال می کندـ فرق دارد. رای دادن به مکین / پلین در اعتراض حتی به انتخاب نشدن کلینتون مانند اینست که که کسی بگوید ” چون کفشهای مرا دزدیده اند پس من پاهای خودم را قطع می کنم”.

این تحلیل به منظور کوبیدن پلین نیست. من از این که او حق دارد که حتی اشتباه بکند دفاع می کنم حتی در موضوعاتی که برای من بسیار با اهمیت است. من بسیار متاسف می شوم زمانی که می شنوم که می گویند او نمی تواند کارش را انجام دهد چون بچه هایی دارد که به مراقبت او نیازمند هستند، مخصوصا زمانی که می دانم که همین نظر را در مورد جایگاه ” پدر” ندارند. من هیچ لذتی نمی برم از تصور کردن او بروی صحنه، زمانی که بی کفایتی و بی تجربگی او درباره سیاست ملی و خارجی، هردو موضوعاتی که او کمترین پیش زمینه و شناختی از آنها ندارد، هر چه بیشتر عریان می شود. جایی که او بدون هیچگونه پیش زمینه و تجربه ای ، تنها با یک ماه آموزش می خواهد، با سناتور(5) جو بیدن که 37 سال در این زمینه ها سابقه دارد به رقابت بنشیند!

پلین در مورد آنچه که نمی داند بسیار صادق است. زمانی که یک ماه پیش از او راجع به معاون ریاست جمهوری بودن سوال شد او گفت “من هنوزنمی توانم به این سوال پاسخ دهم تازمانی که کسی به این سوال من پاسخ دهد که وظایف روزانه یک معاون رئیس جمهور چیست!؟” و زمانی که در مورد عراق از او سوال شد وی گفت “من واقعیتش خیلی مسئله جنگ عراق را پیگیری نکرده ام و روی آن تمرکز نداشته ام”.

یکی از دلایل اصلی که پلین به عنوان فرماندار روی کار آمد این بود که کسی که آن زمان در مسند بود اصلا مطلوب مردم منطقه نبود و دلیل دیگر آن که او رای مردم آلاسکا را به کمک استفاده بی سابقه از ثروت بیکران نفت در منطقه با دادن 1200 دلار تخفیف به هر یک از ساکنان منطفه به دست آورد. و حالا او به عنوان کسی که مالیات ها را کاهش داده مورد ستایش گرداندگان کمپین های مک کین قرار گرفته است به رغم این واقعیت که آلاسکا هیچ در آمد ایالتی یا مالیات برفروش ندارد. شاید هم مک کین که این همه مدت مخالف انجام هر اقدام عاجلی در این زمینه بوده، نمی داند که این امر در اصل تلاش برای اینست که سطح زندگی تعداد بیشتری از مردم به استاندارد نزدیک شود نه اینکه سطح زندگی آنها پایین بیاید. ویا شاید هم مک کین همان روال حکومت بوش را دنبال می کند، مثل دپارتمانی قضایی ، تحمیل یک برنامه دیدگاه کاندیدا به(6) “خدا ، اسلحه وهمجنسگرایان” در راس امور رقابتی. با این تفاوت که مک کین می خواهد مقامی را کسب کند که فردی 72ساله با قلب بیماربه خودی خود از آن فاصله ی بسیاری دارد.

اجازه بدهید واضح تر بگویم . این مک کین است که مقصر است . او ممکن است که پلین را به منظور مقابله به مثل با حزب دیگر انتخاب نکرده باشد ونه حتی براین اعتقاد که زنان نمی توانند فرق ظاهر و محتوا را تشخیص دهند اما انگیزه عمده از این انتخاب قطعا خرسند کردن نظریه پردازان جناح راست است. آنانی که حامیان آزادی حق انتخاب باروری را چه در حال و چه در گذشته به هیچ گرفته اند. اگر موضوع غیر از این بود مک کین می توانست حداقل کسی را انتخاب کند که می داند وظائف روزانه یک معاون رئیس جمهور چیست و به اینکه در عراق چه می گذرد فکر کرده باشد. کسی مثل سناتور(7)” کی بیلی هتشی سون” یا سناتور(8)” اولیمپیا اسنوا”. مک کین می توانست حداقل قدم بسیار کوچکی از پدرسالاران جناح راست فاصله بگیرد، کسانی که سیاست های او را برایش تعیین می کنند، کسانی اند که حتی با کنوانسیون مبارزه با خشونت علیه زنان کاملا مخالفند.

ارزش پلین برای این پدرسالاران کاملا روشن است. او مخالف هر موضوعی است که زنان چه اکثریت و چه اقلیت از آن حمایت می کنند. او معتقد است که اعتقاد به اصل آفرینش باید در مدارس عمومی تدریس شود اما هیچ اعتقادی به مسئله گرم شدن زمین ندارد. او مخالف اعمال کنترل بر اسلحه در آمریکاست اما موافق کنترل دولت بر رحم زنان است. او مخالف تحقیقات در مورد “سلول پایه” است اما برنامه های (9)”Abstinence-only”را تایید می کند، برنامه ای که تعداد بچه های ناخواسته ، انتقال و انتشار بیماری های مقاربتی و سقط جنین را افزایش می دهد. او سعی کرده که میلیونها دلار از پول مالیاتی که مردم به دولت داده اند را برای شلیک به گرگ ها از آسمان استفاده کند اما برای اصلاح سیستم مدارس دولتی که پایین ترین نرخ فارغ التحصیل در سطح ملی را دارند هزینه بسیار ناچیزی را صرف کرده است. او کاندیدایی است که مخالف کنوانسیون “پرداخت عادلانه ” (10) است اما از 500 میلیون دلار سوبسید برای احداث خط لوله گاز طبیعی در آلاسکا حمایت می کند. او از حفاری در منطقه ملی حیات وحش Arectic Reserve دفاع می کند و این در حالی است که حتی مک کین با شعار” زیان کمتر حفاری های ساحلی” انتخاب شد. او یک Phyllis Schlafy است، تنها جوانتر.

من به صداقت او شک ندارم. او به عنوان عضو مادام العمر “”Antional Rifle Assn تنها از کشتن حیوانات با هلی کوپتر حمایت نکرده بلکه خودش هم این کار را انجام داده. او فقط از افزایش استفاده از سوخت فسیلی صحبت نمی کند بلکه نیروگاهی با سوخت زغال سنگ را در شهر کوچک خودش راه اندازی کرده . او تنها بلندگوی مک کین برای جرم شناختن سقط جنین با سرنگونی (11)””Roe vs Wade نیست بلکه می گوید که اگر روزی یکی از دختران خودش با تجاوز و یا زنا حامله شده بودند او باید داشتن بچه را تحمل می کرد. او نه فقط مخالف آزادی حق انتخاب باروری به عنوان حقوق بشر است بلکه به این نکته اشاره می کند که آن مسئله تحمیل کننده سقط جنین است بدون آنکه به این نکته اشاره کند که حق انتخاب باروری از حق داشتن فرزند حمایت می کند.

تاکنون اصلی ترین حمایت کننده جدید مک کین که پلین حمایت آنها را جلب کرده جیمز دابسون از “تمرکز بر خانواده” است. البته در تعریف دابسون زنان مطلقا در انتظار شوهرانشان هستند که رهبری خانواده را به عهده بگیرند. هر چند این احتمال هم وجود دارد که او به شوهر پلین رای بدهد!!

بهتر است که امیدوارانه به قضیه نگاه کنیم. به هر حال آنچه که من می بینم اینست که هردو حزب راه طولانی تا بردن رقابتها در پیش روی خود دارند.

از این موضوع شاید جمهوری خواهان این درس را بگیرند که نمی توانند هم همزمان خواهان پدرسالاران جناح راست باشند و هم حمایت بیشتر زنان را به همراه داشته باشند. شکست در ماه نوامبربرای آنان می تواند به این منجر شود که اکثریت میانه رو های جمهوری خواه حزب شان را به جایگاه اول خو برگردانند جایی که اولین حامیان اصلاح حقوق برابر بودند و بدانند که باید آخرین هایی باشند که می خواهند دولت را به دخالت در امور رحم زنان دعوت کنند.
و زنان آمریکا که از انجام دو کار تمام وقت بیش از هر بی عدالتی منفرد دیگر رنج می برند در نهایت در صحنه های ملی از مردان رهبری حمایت می کنند که که معتقدند که زنان نمی توانند در خارج از خانه از حقوق برابر برخوردار باشند تا زمانی که مردان در داخل خانه دارای این برابری نباشند . باراک اوباما و جو بیدن کمپینی از اعتقاداتشان را راه اندازی کرده اند که در آن باور دارند که مردان باید، می توانند و می خواهند در خانه برای فرزنداشان باشند. این کار بسیار بزرگی است.

پانوشت ها:

1 – Gloria Steinem گلوریا استاینم: نویسنده و فمینیست معروف آمریکایی که از سازمان دهندگان مرکز ارتباطات زنان است. او از هیلاری کلینتون حمایت می کرد و حالا حمایت کننده باراک اوباما است .

Phyllis Schlay(2)-یک فعال سیاسی از جناح محافظه کار است که به شدت با فمینیسم و کنوانسیون اصلاح حقوق برابر مخالف است

Shirley Chisholm(3)

Rush Limbaugh(4)

Joe Biden(5)

Three G’s or “ God,Guns and Gays”(6) خدا( به خاطر موضوع موردبحث سقط جنین) ، بحث حق داشتن اسلحه و همینطور بحث ازدواج همجنس گراها.

Kay Bailey Hutchison(7)

Olympia Snowe(8)

Abstinence-only(9) یک سری برنامه های آموزش جنسی است که به پرهیز از سکس فارغ از هر گونه آموزش سلامت جنسی و تولید مثلی تاکید می کند به خصوص کنترل تولد و آموزش سکس سالم در این برنامه مطلقا وجود ندارد. این آموزش ها با تاکید از پرهیز سکس بیش از ازدواج و همینطور پرهیز مطلق از هر گونه گفتگویی پیرامون استفاده از لوزم کنترل باروری وحتی اعلام میزان ریسک باروی این دستگاه ها به توده مردم اهداف خود را پیش می برند.

(10) Fair Pay Act

(Roe vs Wade(11 از دادگاه عالی ایالات متحده که با رای جنجالی خوددر خصوص سقط جنین تحول بزرگی را در در جامعه آمریکا ایجا د کرد. براساس نظر او بیشتر قوانین موجود در ایالات متحده در خصوص سقط جنین نقض قانون اساسی و نادیده گرفتن حفظ حریم خصوصی شهر وندان است.

منبع:

http://www.latimes.com/news/opinion…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours