کمیسیون زنان تحکیم با پخش بروشور در دانشگاهها، به بومی گزینی جنسیتی اعتراض کرد

10 مهر 1387

کمیسیون زنان تحکیم با انتشار بروشوری به بومی گزینی جنسیتی و سهمیه بندی جنسیتی اعتراض کرد.

در این بروشور که طی روزهای گذشته توسط دختران و پسران دانشجو در برخی دانشگاههای سطح شهر تهران پخش شد ؛از شهروندان خواسته شده است که صدای اعتراض خود در برابر این طرح ناعدلانه را به گوش مسئولین برسانند .در متن این بروشور در اعتراض به بومی سازی جنستی ،آمده است :‌

“اگر این طرح تصویب شود، داوطلبین دختر حق ادامه تحصیل در تهران یا سایر شهرهای بزرگی که از آن ها فاصله دارند را نخواهند داشت.این طرح نه تنها داوطلبین دختر شهرستانی را از ادامه تحصیل در تهران باز می دارد بلکه سبب می شود داوطلبین دختر تهرانی نتوانند در شهرهای بزرگ دیگر در رشته هایی پر طرفداری چون پزشکی، مهندسی و حقوق ادامه تحصیل دهند. همچنان که اعمال بومی گزینی در کنکور سال ۸۷ بسیاری از داوطلبین دختر و پسر را از پذیرفته شدن در رشته های مورد علاقه شان در دانشگاه های برتر بازداشت.

اگر این طرح تصویب شود، تبعیض علیه نیمی از جامعه (زنان) در آموزش نهادینه می شود. تبعیضی که فرصت رشد هویت اجتماعی دختران را از آنان می ستاند و مانعی بر سر راه حضور آنان در اجتماع ایجاد می کند.

اگر این طرح تصویب شود، از تحرک اجتماعی و طبقاتی جامعه جلوگیری کرده و امکان برخورد فرهنگ های گوناگون و رشد آنان را مسدود می نماید.امری که از سرعت توسعه و پیشرفت کشورمان می کاهد.”

در بخش دیگری از این بروشور تاکید شده است که “اعمال چنین محدودیت هایی آشکارا با اصل بیست و یکم قانون اساسی که ایجاد زمینه های مناسب برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را از وظایف دولت دانسته است،در تضاد است.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours