این زنان سیاستمدار: خبرهایی از سارا پلین و رشیدا داتی، وزیر دادگستری با شکم اندکی برآمده

10 مهر 1387

خواندنیها (خیراندیش): دنیای سیاست تا همین اواخر، دنیای مردانه بود. جای پای زن البته همه وقت، و تقریباً همه جا، در تاریخ سیاسی جهان دیده می‌شد ولی زنها، جز در موارد معدود، بازیگران پشت صحنه بودند. حالا که روی صحنه آمده‌اند، جنجال‌های زنانه را نیز با خود به جهان پرغوغای سیاست آورده‌اند.دو نمونه‌اش را هفتۀ گذشته شاهد بودیم.

در آمریکا، گزینۀ جان مک‌کین برای معاونتش ـ در صورتی که به ریاست جمهوری برگزیده شود ـ غوغا آفرید: یک زن؟ آن هم زنی جوان… گمنام… کم‌تجربه.. سخت محافظه‌کار و سنت‌گرا برای معاونت رئیس جمهوری؟ ای بابا! مگر قحط‌الرجال است؟!هنوز این سؤال بر سر زبانها می‌چرخید که فاش شد دختر هفده‌ساله «سارا خانم» بی آن که به خانۀ شوهر رفته باشد، حامله است: یک غوغای دیگر، و نگاهها در جست و جوی آقاپسری که چنین فرزندی در شکم دختر فرماندار آلاسکا گذاشته است…وبعد، نوبت رسید به فرانسه.

رشیدا داتی، وزیر دادگستری با شکم اندکی برآمده از تعطیلات تابستانی به پاریس بازگشت و برای شرکت در نخستین اجلاس هیأت وزیران با حضور رئیس جمهوری، به کاخ «الیزه» رفت. همکارانش، همه می‌دانستند که «رشیدا» تنها نیست و طفلی در شکم دارد اما چون خودش هنوز چیزی نگفته بود، ادب اجازه نمی‌داد به‌رویش بیاورند. بی‌اعتنا گذشتن هم ضمناً نوعی بی‌ادبی بود. از این رو، بعد از سلام و تعارف و ماچ و بوسه فقط یک کلمه می‌گفتند «تبریک»!

رشیداداتی وزیر دادگستری و نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه

نیکلا سارکوزی، رو کرد به وزیر دادگستری و رندانه پرسید: «مادام! چه خبر است که همه به شما تبریک می‌گویند»؟ رشیدا جواب داد: «پوف! نمی‌دانم آقای رئیس جمهور!»و پشت سرش، خنده‌ای که یعنی می‌دانم که می‌دانی.این که خانمی در دوران وزارتش حامله شود و بچه بیاورد، در فرانسه بی‌سابقه نیست. خانم سگولن رویال، رقیب شکست‌خوردۀ نیکلا سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری، هنگامی که در کابینۀ سوسیالیست‌ها وزیر آموزش و پرورش بود بچه‌دار شد. هکذا، خانم میشل آلیوماری وزیر کشور در کابینۀ فعلی، به‌هنگام تصدی پست وزارت دفاع در دولت قبلی.اما در مورد رشیدا خانم، قضیه اندکی فرق می‌کند.

1 ـ رشیدا، شوهر ندارد و حتی مثل سگولن رویال که بدون عقد شرعی و ازدواج رسمی، با مسیو هولاند دبیر کل حزب سوسیالیست همخانه بود و از وی بچه‌دار شد، مردی در خانه‌اش نیست.
2ـ رشیدا، مسلمان و مسلمان‌زاده است!

رشیدا (رشیده) زندگی سختی را گذرانده است. چهل سال پیش، هنگامی که دو سال بیش نداشت پدر و مادرش از مراکش به فرانسه آمدند و در یکی از شهرکهای مهاجرنشین اطراف پاریس ساکن شدند. دخترک سختی‌های زندگی را از همان سالهای کودکی تجربه کرد و زنی سخت‌کوش و سرسخت بار آمد. دورۀ دانشگاه را در رشتۀ حقوق گذراند و سپس به وکالت دادگستری و اشتغالات قضایی روی آورد. چه در تحصیل و چه در کارهای اداری و اجتماعی، استعداد و قابلیت نشان داد. سارکوزی، هنگامی که شهردار «نویی» ـ حومۀ اعیان‌نشین پاریس ـ بود او را به همکاری برگزید و چون به قابلیتش پی برد، وقتی وزیر کشور شد پست مشاور فنی وزیر را در آن وزارتخانه به وی تفویض کرد.

در مبارزۀ انتخاباتی سارکوزی برای دست یافتن به کرسی ریاست جمهوری، «رشیدا» به‌عنوان سخنگو فعالیت داشت و با راه یافتن «سارکو» به کاخ الیزه، رخت وزارت پوشید. همان وقت‌ها، شایعاتی مبنی بر این که «رشیدا» روابطی نزدیکتر از مشاور و سخنگو با «سارکو» دارد توسط بدزبان‌ها منتشر می‌شد اما این حقیقت نداشت. «رشیدا» دوست صمیمی سسیلیا همسر پیشین سارکوزی بود و با «کارلا» همسر کنونی او نیز رابطۀ صمیمانه دارد. در خانوادۀ سارکوزی، رشیدا داتی تقریباً دارای همان وزن و همان وضعی است که کاندالیزا رایس در خانوادۀ بوش.

پدر فرزندی که رشیدا داتی دو ماه و نیم است در شکم می‌پروراند، تا زمان نوشتن این سطور ناشناس مانده است. شایعات زیاد است. حتی یک سایت خبری، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا را پدر بچه معرفی کرد که خشم «سینیورا آزنا» را برانگیخت و مؤکداً از جانب وی تکذیب شد. اما بالاخره، راز پنهان نخواهد ماند…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours