توزیع بروشورهای اعتراضی نسبت به طرح بومی گزینی جنسیتی

15 مهر 1387

مدرسه فمینیستی: کمیسیون زنان تحکیم با انتشار بروشوری طرح بومی گزینی جنسیتی را مورد سئوال قرار داده است و از همه هموطنان درخواست کرده که اعتراض خود را به این طرح اعلام کنند.

لازم به یادآوری است که طرح جامع پذیرش بومی در دانشگاه که با هدف اصلاح مصوبه بومی گزینی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده در کمیسیون آموزش در حال بررسی است و الزام دانشگاه ها به پذیرش دختران در دانشگاه های محل سکونتشان نیز از جمله این طرح هاست.

طرح الزام دانشگاه ها به پذیرش دختران در محل سکونت آن ها، با امضای بسیاری از نمایندگان در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد. بر اساس این طرح دانشگاه ها ملزم هستند که دانشجویان دختر را به صورت بومی و در شهرهای محل سکونتشان پذیرش کنند.

در اعتراض به این طرح کمیسیون زنان تحکیم وحدت اقدام به تهیه بروشور فوق الذکر کرده است که در این بروشور در اعتراض به بومی گزینی جنسیتی آمده است:‌

“اگر این طرح تصویب شود، داوطلبین دختر حق ادامه تحصیل در تهران یا سایر شهرهای بزرگی که از آن ها فاصله دارند را نخواهند داشت.این طرح نه تنها داوطلبین دختر شهرستانی را از ادامه تحصیل در تهران باز می دارد بلکه سبب می شود داوطلبین دختر تهرانی نتوانند در شهرهای بزرگ دیگر در رشته هایی پر طرفداری چون پزشکی، مهندسی و حقوق ادامه تحصیل دهند. همچنان که اعمال بومی گزینی در کنکور سال 87 بسیاری از داوطلبین دختر و پسر را از پذیرفته شدن در رشته های مورد علاقه شان در دانشگاه های برتر بازداشت.

اگر این طرح تصویب شود، تبعیض علیه نیمی از جامعه (زنان) در آموزش نهادینه می شود. تبعیضی که فرصت رشد هویت اجتماعی دختران را از آنان می ستاند و مانعی بر سر راه حضور آنان در اجتماع ایجاد می کند.

اگر این طرح تصویب شود، از تحرک اجتماعی و طبقاتی جامعه جلوگیری کرده و امکان برخورد فرهنگ های گوناگون و رشد آنان را مسدود می نماید.امری که از سرعت توسعه و پیشرفت کشورمان می کاهد.”

در بخش دیگری از این بروشور تاکید شده است که “اعمال چنین محدودیت هایی آشکارا با اصل بیست و یکم قانون اساسی که ایجاد زمینه های مناسب برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را از وظایف دولت دانسته است،در تضاد است.”

آخرین اخبار در زمینه این طرح حاکی از آن است که نمایندگان مجلس، تصمیم دارند طرح بومی گزینی جنسیتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم گرفته شد تا طرح الزام دانشگاه به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونتشان به همراه اهداف و توضیحات نمایندگان در زمینه ضرورت این طرح به شورای انقلاب فرهنگی ارایه شود.

بروشور اعتراض به بومی گزینی جنسیتی و سهمیه بندی جنسیتی

PDF - 47.7 kb
بروشور اعتراض به بومی سازی جنسیتی

با تهیه کپی از این بروشور و توزیع آن در میان شهروندان، می توانید در اعتراض به چنین طرحی که با حقوق برابر زنان در تضاد است مشارکت کنید.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours