بومی گزینی جنسیتی همچنان تحت بررسی در مجلس

27 مهر 1387

مدرسه فمنیستی : با اعلام خبر ارجاع طرح بومی گزینی جنسیتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم بررسی آن در کمیسیون آموزش مجلس در 22 مهر 87 ٬ به گزارش ایسنا عباسپور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در روز گذشته عنوان کرد: با اشاره به این‌که طرح الزام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت‌شان هفته گذشته در کمیته‌ی آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت و این هفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث شد، گفت: نظر کمیسیون بر این بود که با توجه به این‌که بحث بومی گزینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است، این طرح نیز در این شورا مورد بررسی قرار گیرد. وی اضافه کرد: برای این کار باید در ابتدا با طراحان این طرح به توافق برسیم، چرا که کمیسیون این اختیار را ندارد طرحی را از دستور کار خود خارج کند، باید حتما در مورد آن طرح اعلام نظر کند، چه این نظر در راستای رد آن طرح باشد و چه تصویب آن طرح. بنابراین با توجه به این‌که اصرار طراحان بر ادامه بررسی این طرح است، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تلاش است طرح الزام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت‌شان در کنار سایر بومی گزینی‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

علی عباسپور همچنین گفت: چنانچه طراحان امضای خود را برای بررسی این طرح از سوی مجلس پس بگیرند طرح الزام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت‌شان، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد، اما اگر در بررسی این طرح در مجلس پافشاری کنند، طبق قانون کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی خود در مورد این طرح را ادامه می‌دهد.

همچنین نمایندگان مجلس نظراتی را راجع به این طرح عنوان کردند. عفت شریعتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: باید به این نکته مهم توجه شود که اگر این طرح مزایایی مانند در رفاه بودن دانشجویان دختر در شهر خود را دارد ولی از طرفی باعث تضعیف حق دانشجویان ممتاز می‌شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: این مورد قبول است که اگر دانشجویان دختر در شهرهای خود تحصیل کنند مشکلات خانواده‌ها کمتر می‌شود ، ولی شرط جنسیت نباید فرد نخبه را از تحصیل در دانشگاههای درجه یک محروم کند.

همچنین بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرح الزام دانشگاه به پذیرش دانشجویان دختر ساکن در محل سکونت آن‌ها باید با اختیار دانشجو صورت پذیر نه به صورت اجباری.
فرها بشیری در گفت و گو با ایرنا گفت: اصل طرح پسندیده و مورد پذیرش است اما نباید در پذیرش دانشجو در دانشگاه غیر محل سکونت دانشجو اجباری صورت پذیرد. وی ادامه داد: همه طرح‌ها باید به صورت منطقی مورد بررسی قرار گیرد و در چنین شرایطی باید با واقعیت‌هایی که در جامعه موجود است طرح‌ها بررسی شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours