ممانعت از برگزاری نشست نقد و بررسی موانع سینمای مستقل در ایران

7 آبان 1387

ادوارنیوز:مراسم اکران ویژه فیلم سه زن با حضور گسترده فعالان سیاسی،مدنی و دانشجویی در سینما ایران برگزار شد.این درحالی بود که قسمت دوم این برنامه که به نقد و بررسی موانع سینمای مستقل در ایران اختصاص داشت و بنا بود با سخنرانی فعالان سیاسی-حقوق بشری از جمله شیرین عبادی و همچنین عوامل فیلم برگزار شود،با فشار نیروهای امنیتی لغو شد. مقامات امنیتی در تماس با برگزار کنندگان مراسم و مدیران سینما اعلام کردند که اجازه برگزاری سخنرانی در این مراسم داده نمی شود و مدعوین تنها می توانند فیلم سه زن را تماشا کنند.

در این برنامه که به صورت مشترک از سوی کمیته فرهنگی سازمان دانش آموختگان و کمیته فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برگزار شد،شخصیتهای سیاسی و فرهنگی همچون:عزت الله سحابی شیرین عبادی ابراهیم یزدی محمد علی دادخواه عبدالفتاح سلطانی محمد علی عمویی سید علی صالحی بهزاد فراهانی محمدرضا خاتمی ابراهیم امینی جلال جلالی زاده منیژه حکمت،زهرا اشراقی محمد بسته نگار تقی رحمانی کیوان صمیمی شهلا لاهیجی کورش زعیم علی ناظری محمد توسلی احمد زید آبادی عباس عبدی عبدالله مومنی امیر پوریا فریدون عموزاده خلیلی کریم ارغنده پور بهروز گرانپایه مرتضی مردیها حشمت الله طبرزدی حسام فیروزی،حسین مجاهد عبدالرضا تاجیک پروین بختیار نژاد و اعضای سازمان ادوار تحکیم و دفتر تحکیم وحدت و همچنین گروه های مختلف مدنی ،صنفی و حقوق بشری حضور داشتند.

در پایان نمایش فیلم دکتر احمد زید آبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان به نمایندگی از میزبانان مراسم ضمن عذرخواهی از حضار به دلیل لغو بخش دوم برنامه و تنش های ایجاد شده،از اخلال نیروهای امنیتی در برگزاری یک برنامه صرف فرهنگی و رفتارهای خشن صورت گرفته با فعالان دانشجویی در بیرون از سالن نمایش فیلم انتقاد کرده، ابراز امیدواری کرد توجه فعالان سیاسی و مدنی به حوزه سینما با توجه به محدودیت های مشهود اعمال شده در این حوزه افزایش یابد.

گفتنی است حضور محسوس نیروهای امنیتی و لغو قسمت دوم این مراسم موجب بروز تنش و درگیری هایی در سینما ایران شد. همچنین در پایان برنامه نیروهای انتظامی اقدام به بازداشت دو عکاس در بیرون سینما کردند. گزارش های تکمیلی از آزادی این دو عکاس بعد از ضبط دوربین هایشان خبر می دهد

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours