نگرانی مسئولان از رشد تحصیلی دختران: چرا؟

14 آبان 1387

مدرسه فمنیستی :در ماههای اخیر با پررنگ شدن طرحهایی که سد راه تحصیل دختران محسوب می شوند مسئولین کشور نگرانیهای خو را از رشد تحصیلی دختران نشان داده اند.به گزارشایسنا دکتر عباسپوررییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاحیه دومین جشواره ملی دختران آفتاب گفت : تحصیل و حضور زنان در جامعه نباید سدی در امر مهم ازدواج محسوب شود. وی افزود: ضمن اینکه آمار 64 درصدی پذیرش دانشجویان دختر برای ما مایه افتخار است، از طرف دیگر آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج یک مقدار برای ما نگران کننده است.

وی با بیان اینکه خانواده اصل اساسی است گفت: باید حضور فعال زن در جامعه و روابط زن و مرد را بر اساس حدودی که اسلام و احکام اسلامی تعیین کرده‌اند، بپذیریم تا ضمن حضور فعالانه زن در جامعه بتوانیم خانواده را به عنوان عرصه تشکیل دهنده جامعه حفظ کنیم.

طرح بومی سازی امسال در کنکور اجرا شده وبه گزارش کمیسیون زنان تحکیم وحدت معترضین به این طرح با تهدید وادار به سکوت شده اند و صداوسیما در اقدامی عجیب با پخش ویژه برنامه ای در بخش های مختلف خبری به صورت تلویحی اعلام کرد بسیاری از افراد تجمع کننده و معترض مقابل سازمان سنجش در خصوص وضعیت تحصیلی و رتبه خود دروغ گفته اند.

پس از گذشت یک هفته مشخص شد با خانواده بسیاری از دانش آموزانی که به منظور احقاق حق خود به سازمان سنجش مراجعه کرده بودند تذکر جدی داده شده که از پیگیری این مسئله، تماس با رسانه ها و ادامه اعتراض خودداری کنند. این خانواده ها تهدید شده اند در صورت ادامه اعتراض و افشاگری در خصوص مطالب کذبی که صداوسیما نقل کرده بود، فرزند آن ها برای همیشه از تحصیل در مقاطع بالاتر محروم و با خانواده و خود شخص برخود خواهد شد. اما در عین حال رسیدگی به طرح بومی گزینی جنسیتی هنوز ادامه دارد به گزارش خبرگزاری مهر شور اول طرح الزام دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت امروز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بررسی این طرح در کمیسیون در مراحل ابتدایی است و نظر به اینکه اصولا طرح بومی گزینی از جمله محدودیت یا عدم محدودیت ورود دانشجویان دختر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و بومی گزینی مصوب آن شورا بوده لذا مقرر است این طرح نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع تا در مورد آن در این شورا تصمیم گرفته شود.

با وجود اعمال محدودیت در پذیرش دختران ٬ دختران دانشجو نیز مورد تهدید و آزار به بهانه های مختلف قرار می گیرند. طی گزارشی مدتی است که دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با محدودیت های جدید و برخورد های خشن انتظامات و حراست مواجه شده اند.

در مورد دیگر ماموران زن با هر گونه ارتباط دختران و پسران برخورد می کند تا آنجا که حتی ازنشستن دختران و پسران دانشجو در کنار یکدیگر ممانعت به عمل می آوردند و بعضا نیز به دانشجویان تو هین هایی انجام شده است. پیگیری های بیشتر در مورد این ماموران زن که در مجتمع ولیعصر به خواهران ارشاد معروف هستند. حاکی از آن است که ایشان از سوی دفتر فرهنگ اسلامی و با حمایت شخص رییس حراست مجتمع ماموریت یافته اند که از ارتباط دختران و پسران جلوگیری کنند. البته به گفته دانشجویان از آنجا که این ماموران زن بار ها در دفاتر بسیج دانشجویی دیده شده اند ممکن است با این نهاد ارتباطاتی داشته باشند.گفتنی است چندی پیش نیز ماموران گشت ارشاد با هماهنگی حراست دانشگاه در مقابل درب دانشکده فنی دانشگاه ازاد تهران مرکز اقدام به بازداشت دانشجویان دختر نمودند.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که بهانه پوشش و مناسب نبودن سر و وضع دانشجو موجب ضرب وشتم دانشجوی دختری در دانشگاه آزاد رودهن از سوی عوامل حراست شد و بیم آن می رود که چنین سختگیری های بی موردی سبب ساز تکرار حوادثی مشابه شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours