مقاومت یک دختر جوان در برابر ماموران گشت ارشاد، منجر به اعتراض خیابانی زنان و مردان شد

5 اسفند 1386

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، اعتراض مردم به برخورد خشونت آمیز گشت ارشاد به درگیری با نیروی انتظامی در میدان صادقیه منجر شد. ساعت ۷ بعد از ظهر روز جمعه (4اسفند86) در مقابل پاساژ گلدیس در صادقیه، در حالیکه ماموران انتظامی قصد داشتند دختری را به دلیل نامناسب بودن حجاب دستگیر کنند، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پی ضرب و شتم این دختر توسط باتوم، سر و صورت وی به شدت زخمی و خون آلود شده که این صحنه موجب اعتراض مردم حاضر در محل و درگیری آنها با ماموران شد.

زمانی که خودروی ون گشت ارشاد قصد حرکت داشت با مقاومت مردم روبرو شد و مردم از حرکت کردن خودرو جلوگیری کردند. در همین حین مردم که اکثر آنها پسر و دختر های جوان بودند، شعار هایی بر علیه نیروی انتظامی و مسئولین نظام دادند. به گزارش سایت میدان، جمعیت شعارهائی علیه نیروی انتظامی و رئیس جمهور سر داده و سطلهای زباله را آتش زده اند. شاهدان عینی، این درگیریها را گسترده توصیف کرده و از شلیک تیر هوائی و اعزام نیروهای یگان ویژه به محل خبر می دهند. گفته می شود برای متفرق ساختن جمعیت خشمگین که صدها نفر برآورد شده اند از ماشینهای آتش نشانی استفاده شده است.

همچنین، به گزارش کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، ماموران نیروی انتنظامی در اقدامی تحقیر آمیز پسر معترضی را که از این دختر دفاع کرده بود، به داخل سطل زباله در برابر پاساژ می اندازند که این صحنه نیز باعث خشم مردم و درگیری آنان با نیروی انتظامی می شود. با گسترش اعتراضات مردم نیروهای یگان ویژه و ضدشورش به محل اعزام شدند و با شلیک تیر هوایی اقدام به متفرق نمودن مردم کردند. گفته می شود در این درگیریهای بین مردم و پلیس در صادقیه، دستکم ۱۵ نفر بازداشت شده اند.

طرح امنیت اجتماعی که دور سوم از ابتدای بهمن ماه آغاز شده، همواره با اعتراض حقوقدانان و فعالان جامعه مدنی روبرو بوده است. به گفته حقوقدانان نیروی انتظامی به عنوان مجری طرح، رأساً حق متهم ساختن افراد و دستگیری آنان را ندارد و این اقدام فاقد وجاهت قانونی است. از سوی دیگر علاوه بر ماهیت طرح، نحوه اجرای آن نیز اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشته است. برخورد نامناسب مأموران و نیز در مواردی ضرب و شتم افراد از جمله مواردی بوده که مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours