اعتراض به فیلترینگ سایت های زنان در اختتامیه نخستین جشنواره وبلاگ نویسی زن

کانون زنان ایرانی-5 اسفند 1386

کمیسیون زنان جبهه مشارکت: برنامه اختتامیه نخستین جشنواره وبلاگ نویسی زن، جامعه، مشارکت در سالن اجتماعات جبهه مشارکت ایران اسلامی برگزار شد .

شیرین احمدنیا وبلاگ نویس، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و از داوران جشنواره به ارائه مقاله خود با موضوع زن و اینترنت پرداخت و چگونگی حضور زنان را در جامعه مجازی مورد بررسی قرار داد .

سپس فخرالسادات محتشمی پور رئیس شاخه زنان مشارکت با موضوع مشارکت سیاسی زنان به ایراد سخن پرداخت و گفت : امروزه با توجه به بی اعتنایی مسئولین به اهمیت مقوله مشارکت این بار سنگین را هم نهادهای مدنی باید بردوش کشند و زمینه حضور و مشارکت زنان را در حد وسع و توان خود فراهم آورند .

وی هدف اصلی از برگزاری جشنواره را توجه به ضرورت و اهمیت مشارکت زنان برای سرعت گرفتن روند توسعه در کشورمان بیان کرد و حضور زنان در فضای مجازی را نیز از این جهت قابل تامل دانست و تاکید کرد : امروزه هرچند مسئولین توان زنان را در ایفای نقش های چندگانه جدی نمی گیرند و اهمیت حضور اجتماعی سیاسی آنان را ناچیز می شمارند و حتی مشاغل را تقسیم بندی جنسیتی می کنند و خارج از اختیار خود در مورد کراهت و حرمت آنها نظر می دهند، زنان ایرانی مسیر رشد خود را یافته و آگاهانه درآن قدم نهاده اند و راه خود را ادامه خواهند داد، چون اراده کرده اند تا سرنوشت بهتر را برای خود و فرزندانشان رقم زنند .

سخنران بعدی برنامه لی لی فرهادپوروبلاگ نویس، روزنامه نگار و از گروه مادران صلح بود که از نقش وبلاگ نویسی در ترویج فرهنگ صلح سخن گفت و و با ارائه تجارب شخصی خود، نقشی را که زنان می توانند در این زمینه داشته باشند، مورد تاکید قرار داد . وی درپایان سخنانش با اهدای لوح ویژه جشنواره توسط دکتر الهه کولایی مورد تقدیر قرار گرفت .

در این قسمت از برنامه، سارا معصومی همسر خبرنگار و روزنامه نگار فقید، مهران قاسمی پشت تریبون رفت و با همان چهره مغموم در آستانه چهلمین روز درگذشت همسر گرانقدرش از مهران گفت و نقشی که در کشاندن او به دنیای مجازی داشته است و ابراز امیدواری کرد در جشنواره های آتی بتواند نقش موثرتری ایفا کند وی توسط زهرا شجاعی لوح تقدیرش را به پاس حضور در وبلاگستان پارسی و زنده نگاه داشتن یاد همسرش دریافت کرد .

کلیپ جشنواره برای دقایقی شرکت کنندگان را به فضای مجازی کشاند و پیام اصلی خود را که اعتراض به فیلترینگ سایت های زنان بود، به خوبی منتقل کرد و بلافاصله پس از آن معرفی برگزیدگان جشنواره و اهدای جوایز آنان توسط مشاور رئیس جمهور اصلاحات، رئیس شاخه زنان مشارکت و دبیرجشنواره، انجام شد . این جوایز شامل چند دوره اشتراک نشریات فرهنگی شامل آئین، نگاره، چلچراغ و سینمای پویا بود و مجموعه از آثار خوشنویسی، میراث فرهنگی، آلبومی از آثار بانوی موسیقی ایران، ملیحه سعیدی، کتاب دستور زبان عشق قیصر امین پور و مجموعه کتاب هایی از انتشارات کویر که هرکدام با هدف انتخاب شده بود و البته کارت اینترنت به نشانه ضرورت ادامه راه .

قرائت بیانیه داوران توسط دکتر احمدنیا و بعد از آن دعوت از یکی از شرکت کنندگان که وبلاگش در بخش نگاه متفاوت انتخاب شده بود : آنی دالتون نویسنده وبلاگ دختر ترشیده که جسورانه و با نگاه طنز یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی ایران امروز را در وبلاگ خود بیان می کند .

سخنان او و قرائت شعرهایش فضای سالن را گرمی بخشید و آوردن آدمهای مجازی به عرصه واقعیت هنری بود که دست اندرکاران این جشنواره به خرج دادند . این نویسنده متفاوت لوح تقدیرش را از معاون دبیرکل مشارکت خانم آذر منصوری دریافت کرد و بلافاصله پس از او دکتر معصومه ابتکار به پشت تریبون دعوت شد . ابتکار نیز راحت و صمیمی با وبلاگنویسان از نحوه ورودش به این عرصه و چگونگی ادامه راه سخن گفت و تاکید کرد که با این که مدت کوتاهی از این حضور می گذرد ولی دیگر وبلاگ نویسی به یکی از دلمشغولی های او تبدیل شده و درخواست انگلیسی زبانان از او موجب شده که سایت انگلیسی سبزش را هم راه اندازی کند .

این بار فریبا پژوه، مجری وبلاگ نویس برنامه از دکتر سیدمحمدرضا خاتمی درخواست کرد که برای تقدیم لوح تقدیر و قاب زیبایی که به پاس همه خدمات بانوی سبز ایران، برای او تدارک شده بود، از آن گوشه انتهایی سالن پیش آید و او که غافلگیر شده بود، شرط ادب دید که چندکلامی هم بگوید و از شرکت کنندگان در مراسم و از معصومه ابتکار برای حضورش و برای خدمات ارجمندش قدردانی کند .

اهدای جوایز داوران که لوح تقدیر بود و یک جلد کتاب نهج البلاغه ترجمه روانشاد دکتر سیدجعفر شهیدی، خود موجب یادآوری خدمات یکی از نام آوران فرهیخته کشورمان شد کسی که خود به خوبی حوزه و دانشگاه را پیوند داد تا دانشجویان را از حیرانی و سرگردانی رهایی بخشد . نوای گرم موسیقی سنتی توسط دو گروه دانشجویی پایان بخش این برنامه بود و شرکت کنندگان نخستین جشنواره وبلاگ نویسی زن، جامعه، مشارکت، به امید برگزاری جشنواره های بعدی با توش و توانی بیشتر و با همراهی افزون تر یاران، کریمانه بر همه کاستی های برنامه چشم پوشیدند و با وداعی گرم سالن اجتماعات جبهه مشارکت ایران اسلامی را که البته برای برگزاری چنین برنامه ای چندان مناسب نبود ، ترک گفتند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours