ناتوی فرهنگی بنیان خانواده را از طریق فمینیسم هدف قرار داده است

19 آبان 1387

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم، نظام خانواده در اسلام را دارای جایگاهی ویژه و ارزشمند دانست و افزود: ناتوی فرهنگی،بنیان خانواده را از طریق فمینیسم هدف قرار داده‌است.

به گزارش دبیرخانه همایش ملی« ناتوی فرهنگی2»، محمدرضا زیبایی‌نژاد مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم که شب گذشته(پنج شنبه) در همایش ملی «ناتوی فرهنگی 2» با موضوع «ناتوی فرهنگی و خانواده» در تالار حافظ دانشگاه ملایر سخن می گفت، به تبیین شرایط خانواده و جایگاه ویژه و ارزشمند آن در اسلام پرداخت و گفت: خانواده با این مبنا فقط از فرهنگ اسلامی تاثیرپذیر و نسبت به انتقال ارزش‌های موجود به نسل بعد حساس است، این خانواده به صورت طبیعی الگویی برای مصرف بین اعضایش دارد و نسبت به درآمدزایی، نشاط اقتصادی ،بار عاطفی فرزندان و… حساسیت نشان می دهد.

وی با اشاره به شکست دشمنان در حیطه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و… در مقابله با انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آنها به این نتیجه رسیدند که رویکرد فعالیت خود را به حیطه‌های اجتماعی ببرند و در این حوزه نیز به نقش ویژه و جایگاه والای خانواده در حفظ و تداوم اسلام در کشورهای اسلامی پی بردند و به همین خاطر به دنبال تخریب بنیان خانواده هستند تا براساس آن بتوانند حکومت اسلامی را نیز تغییر دهند.

وی با بیان اینکه جریان‌های فمنیست مارکسیستی ، فمنیست سوسیالیستی و لیبرال‌ها همگی ضد خانواده هستند، تصریح کرد: البته ضد خانواده بودنِ هرکدام از اینها حد مشخصی دارد، به عنوان مثال لیبرال‌ها همگی می گویند که خانواده نظام ارزشمندی نیست و زن باید اولویت را به حضور اجتماعی اختصاص دهد.

زیبایی‌نژاد نوع نگاه لیبرال‌ها به جایگاه خانواده را ناشی از تغییر نظام ارزشی آنها عنوان کرد و گفت: از نگاه آنان ارزشمندی انسان مدرن ناشی از منزلت اجتماعی به معنای برخورداری از مناصب قدرت و ثروت‌زایی به معنای حضور قوی در مناسبات اقتصادی است بنابراین در این نگاه، توجه زن به خانواده مضرّ است چون او را از کسب مواضع اقتدار باز می‌دارد.
مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات حوزه علمیه قم با اشاره به اعتقادات فمنیست‌های رادیکال مبنی بر از بین رفتن خانواده، تصریح کرد: اینها خواهان از بین رفتن خانواده و بقای نسل از طریق ارتباطات آزاد هستند چرا که اصل مناسبات خانواده را باعث بازتولید و تعمیق مردسالاری می‌دانند، حتی برخی از آنها می‌گویند که زنان باید در جوامع جداگانه زندگی کنند چرا که ارتباط آنها با مردان، تسلط مردان را به دنبال خواهد داشت.

وی تضعیف نهاد خانواده را از سوی سه بخش جریان‌های فمینیستی، نظریه‌های علمی و علوم تجربی و سیاست‌های دولتی برشمرد و گفت: نگاه اسلام در برابری زن و مرد در ارزشمندی و انسانیت است اما وقتی انسان نرمال و متعادل به یک انسان لذت‌جو تبدیل می شود نسخه‌ها نیز متفاوت خواهد شد، از سوی دیگر نظریات علمی خیلی وقت‌ها در خدمت بسط انحرافات است چون ایدئولوگ‌های مربوطه وقت خود را صرف تئوریزه کردن اینگونه نگاه‌های غلط می‌کنند.

زیبایی‌نژاد به شکل‌گیری ایده دولت رفاه از 1960به بعد و دخالت حداکثری دولت‌ها در حوزه جامعه اشاره و اضافه کرد: دولت‌ها در کشور ما هم به این شکل بوده‌اند که تمامی مشکلات را می‌خواهند خودشان حل کنند در این حالت کم‌کم یک خانواده، محتضری می‌شود که باید عصای دولت را همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه خانواده در کشور ما چوب سرمایه‌داری داخلی و خارجی را می‌خورد، اظهار داشت: برخی تحولات ایجاد شده در خانواده‌ها نگران کننده‌است چرا که با تغییر نظام ارزشی و بالا رفتن توقعات و…، عمده خانواده‌ها در راستای منافع نظام سرمایه‌داری حرکت می کنند و در این شرایط در واقع چرخ نظام سرمایه‌داری را می چرخانند.

مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم با بیان اینکه حس همگرایی اجتماعی در خانواده آموزش داده می‌شود، افزود: وقتی بنیان خانواده در غرب سست شد فردگرایی ترویج می‌شود که مشکلات فعلی نظام لیبرالی را به دنبال دارد و هرکس در این سیستم فقط به فکر خودش است و عدم اعتماد مردم به سیستم در شرایط بحرانی کنونی غرب تا حدود زیادی به این مسئله برمی گردد.

وی به مقاله یکی از نویسندگان غربی در اینترنت مبنی بر کاهش رشد جمعیت مسیحیت و افزایش رشد جمعیت مسلمانان تا سال 2050 اشاره و تصریح کرد: بر این اساس است که سازمان ملل متحد از تنظیم و کنترل جمعیت در ایران استقبال می‌کند و از ایران می‌خواهد تا سایر کشورهای اسلامی را نیز برای کنترل جمعیت متقاعد کند چرا که از قدرت گرفتن مسلمانان در آینده نگران هستند.

زیبایی‌نژاد تغییر نظام ارزشی جامعه را در تضعیف نهاد خانواده بسیار موثر دانست و افزود: هزینه اشتغال برخی از زنان از درآمد آنها بیشتر است اما چون داشتن شغل برایشان افتخار و خانه‌داری برایشان ننگ است از شغل خود دست نمی‌کشند و یا برخی زنان بچه‌دار شدن را یک بحران دانسته و کار را بر آن ترجیح می دهند.

وی با بیان اینکه جریان فمنیستی در ایران بیشترین تاثیر خود را بر خانواده می‌گذارد، اظهار داشت: در کشور ما تا نیمه دهه 1360، فمنیست حاشیه‌ای وجود داشت که البته دلیل آن غلبه فضای دفاع مقدس و مسایل خاص پس از انقلاب بود و مخالفین هم فکر می‌کردند که با اقدامات سیاسی و ضربتی انقلاب را ساقط خواهند کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم در این رابطه اضافه کرد: وقتی اینها متوجه شدند که انقلاب را با طرح‌های کوتاه‌مدت سیاسی نمی‌توان از بین برد به فکر جریان‌های اجتماعی افتادند و از نیمه دهه 60، فمنیست محفلی شکل گرفت که نام و نشان نداشت و دنبال مطالعاتی در این زمینه بود.

وی مقطع سوم از جریان فمنیستی در ایران را فمنیسم مطبوعاتی و از اوایل دهه 70 دانست و گفت: از حدود سال 76 به بعد که دولت اصلاحات روی کار آمد و ایده شکل‌گیری NGOها نیز در دنیا مطرح شد، فمنیسم NGO بوجود آمد که این جریان تشکیلات منسجمی بود با افراد همفکر که مخاطبین آن هم اغلب نخبگان بودند.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه در طرح‌های آمریکایی برای مقابله با بنیادگرایی اسلامی روی NGOها خیلی حساب باز شده ‌است، افزود: بویژه نهادهایی که در رشته محیط زیست، بهزیستی و… فعالیت می‌کنند و حساسیت روی آن‌ها نیست.

وی به تشکیل ایده جدید جریان کمپینی از سال 85 به بعد اشاره و اضافه کرد: در این جریان، مخاطب توده‌ها هستند، سیستم هرمی وجود ندارد، کسی برای افراد تصمیم نمی‌گیرد، ساختاری ندارد و هر کسی براحتی می‌تواند وارد این جریان شود، مهمتر اینکه عقیده‌محور نیست و حول موضوع مشخصی شکل می‌گیرد.

مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم با اشاره به اظهارات و بیانیه‌های برخی جریانات فمینیستی و مخالف نظام در چند ماه اخیر، تصریح کرد: آن‌ها صریحاً اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری زیاد آن‌ها در حوزه سیاسی غلط بوده‌است و مهمترین زمینه برای احیای جنبش‌ها را حوزه زنان و حوزه‌های اجتماعی دانسته‌اند و می‌خواهند جنبش زنان را در جنبش‌های قومی، صنفی، دانشجویی و… ضرب کنند.

وی به اظهارات یکی از سردمداران این جریانات مخالف نظام مبنی بر اینکه اگر مردسالاری را در حوزه زنان بشکنیم، کمک می‌کند تا مردسالاری در حوزه سیاسی را بشکنیم، اشاره و اضافه کرد: این اظهارات نشان می‌دهد که اینها به دنبال تغییر ماهیت و ساختار نظام از طریق جریان‌های فمنیستی هستند.

زیبایی‌نژاد در پاسخ به این سئوال که مهمترین اهداف فمنیست‌ها چیست؟ اظهار داشت: آن‌ها در گرایش سیاسی به دنبال مقابله با نظام و سرنگونی آن با استفاده از محمل‌های اجتماعی هستند اما در گرایش‌های دیگر به دنبال برداشتن تمام مرزهای جنسیتی هستند که این کار را در بحث برابری حقوق پیگیری می‌کنند اما اگر حکومت در این زمینه در برابر آن‌ها تمکین هم کند وارد حوزه اخلاقی شده و به ترتیب دعوا را به محورهای دیگر می‌کشانند.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل طرح فمنیسم اسلامی از سوی برخی‌ها چیست؟ گفت: برخی جریانات فمنیست و مخالف نظام اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که فقط با ادبیات اسلامی می‌توان در خانواده‌های ایرانی نفوذ کرد لذا می‌گویند ما اسلام را قبول داریم اما باید تفسیر جدیدی از متون اسلامی در راستای برابری حقوق زن و مرد داشته باشیم تا از این طریق بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours