چند بیانیه در اعتراض به حکم معصومه ضیاء، ممنوع الخروجی سوسن طهماسبی و تبعیض در برخورد نسبت به فعالان زن کرد

23 آبان 1387

درخواست فوری در باره حکم یک سال زندان تعلیقی برای معصومه ضیاء

گویا: به دنباله برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” (OMCT) و “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر” (FIDH) طی بیانیه ای درخواست اقدام فوری برای حکم یک سال زندان معصومه ضیاء کرده اند. در این درخواست آمده است: برنامه نظارت از سوی منابع قابل اطمینان مطلع شده که خانم معصومه ضیاء، یکی از فعالان کمپین “یک میلیون امضاء” به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، دادگاه انقلاب تهران روز ۶ نوامبر ۲۰۰۸ خانم معصومه ضیاء را در مرحله تجدید نظر به یک سال زندان تعلیقی محکوم کرده است. اتهام او شرکت در گردهمایی مسالمت آمیز ۱۲ ژوئن ۲۰۰۶ بوده که به هدف تغییر در قوانین تبعیض آمیز در قبال زنان برگزار شده بود.

برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به محکومیت خانم معصومه ضیاء اعلام می دارد و سیاست سرکوب روزافزون دولتمردان جمهوری اسلامی در قبال مدافعان حقوق بشر، به ویژه فعالان حقوق زنان در کمپین “یک میلیون امضاء” را به شدت محکوم می کند.

برنامه نظارت همچنین خاطرنشان می سازد که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال ۲۰۰۶ متعهد شده است تا “بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر حفظ کند”. قابل ذکر است که ایران روی این واقعیت تأکید نموده که “تلاش هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی های اصلی انجام می دهد”. برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش ها، از جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا براساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر عمل کند.»

بیانیه انجمن آذر مهر نسبت به گسترش روز افزون تبعیض

انجمن آذرمهر در بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به فشار بر فعالان زن در کردستان ابراز داشته اند. در این بیانیه آمده است: «اکنون باید بر همگان مشخص شده‌ باشد که‌ جمهوری اسلامی رفتاری نابرابر و مبتنبی بر جدا سازی نسبت تمام طیف های فعالان کرد در پیش گرفته است. متاسفانه‌ وجود شواهد محکم و متقن نشان میدهند که‌ قاعده‌ی رفتار برابر حاکمیت با شهروندان خود، راجع به‌ فعالین زن و مدنی در کردستان به‌ هیچ عنوان رعایت نگردیده‌ است و به‌ عکس اصرار ناواقع بینانه‌ نسبت به‌ استمرار اقدامات تبعیض آمیز،وضعیت بسیار ناگواری برای فعالان کرد پدید آورده‌ است.

مشخص شده‌ است که‌ حاکمیت جمهوری اسلامی با رویکردی متفاوت با دیگر نقاط کشور در پی آن است که با استفاده‌ از‌ افسانه‌ سازی هایی تحت عنوان دفاع از “تمامیت ارضی” افکار عمومی و فعالان سیاسی و مدنی مرکز نشین را نسبت به‌ ادامه‌ سرکوب در کردستان قانع سازد.

پیشتر آقای محمد صدیق کبودوند دبیر زندانی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز نسبت به‌ بروز این ناخرسندی در حاکمیت و برخی اقشار پیرامون آن هشدار داده‌ و در رنج نامه‌ی خود ابراز داشته‌بودند که‌” مردم کرد در ایران به عنوان یک ملیت در حاشیه قرار گرفته به دلیل مبارزات و فعالیت‌های سیاسی و مدنی ده‌هاسال است به طور وسیعی در زیر تیغ آپارتاید حاکم قرار دارند” و همچنین با اشاره‌ به‌ رفتار تبعیض آمیز بافت های دیگری با هویت شبه‌ مافیایی خاطر نشان ساخته‌ بودند که‌ “در حال حاضر سامانه ای مبتنی بر آپارتاید سیاسی- قضایی و رسانه‌ای- خبری در کشور حکمفرمایی می‌کند که ملیت‌های حاشیه ایرانی، اقلیت‌های ملی، مذهبی، اقوام، هویت‌طلبان، ناراضیان و مخالفان سیاسی و منتقدان جدی حکومت در شمولیت این آپارتاید چندجانبه قرار دارند”

صدور گسترده‌ احکام اعدام(اخیرا 7 فعال سیاسی و مدنی کرد)، عدم تناسب بی سابقه‌ مجازات های اعمال شده‌ با اتهاماتی که‌ به‌ فعالان کرد نسبت داده‌ می شود(زنان آذر مهر،آقای کبود وند و دانشجویان کرد)،پرونده‌ سازی های مجدد و محاکمه‌ی دوباره‌ و چند باره‌ یک تن به‌ دلایلی واحد(فعالین زن کرد و ده‌ ها مورد دیگر)،نقض حقوق قانونی متهمان و زندانیان سیاسی و مدنی(اعلام اتهاماتی از قبیل مشارکت در اعتصاب و اطلاع رسانی در ارتباط با وضعیت زندانی)،عدم توجه گسترده‌‌ به‌ سلامت زندانیان(رفتار غیر انسانی با اعتصاب کنندگان کرد در جریان اعتصاب غذای 47 روزه بیش از 80 زندانی کرد)و صد ها مورد دیگر رکورد بی سابقه‌ای در مورد نقض حقوق بشر رقم زده‌ و سندی بر این مدعاست.هم چنین وضعیت مذکور افق تیره‌ و تاری پیش روی فعالیت های مسالمت آمیز در کردستان گسترده‌ است که‌ تاثیرات مخرب آن تا سال ها ادامه‌ خواهد یافت.»

بیانیه ی انجمن حقوق زنان در توسعه AWID در باره ی ممانعت از سفر و ممنوع الخروجی سوسن طهماسبی

تغییر برای برابری :انجمن توسعه حقوق زنان در توسعه AWID، نیز با صدور بیانیه ای در خصوص ممنوع الخروجی و بازجویی سوسن طهماسبی فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا ابراز نگرانی کرد: ” انجمن حقوق زنان در توسعه AWID به شدت نگران گزارش هایی است که حاکی از ممانعت از خروج و بازجویی بیش از 5 ساعت از سوسن طهماسبی فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا توسط ماموران وزارت اطلاعات می باشد.”

این انجمن در بیانیه خود متذکر شده است: «سوسن طهماسبی فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا یکی از سخنرانان دعوت شده به کنفرانس بین المللی در رابطه با حقوق زنان در توسعه بود. کنفرانس انجمن حقوق زنان در توسعه AWID قرار است از 14 تا 17 نوامبر برگزار شود.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours