گسترش کودک آزاری: قتل کودکان به دست والدین

23 آبان 1387

مدرسه فمینیستی: قتل کودکان به دست والدین این بار با قتل دختری 11 ساله در غرب تهران امتداد یافت و بازپرس جنایی خبر داد پدر معتاد این دختر، فرزندش را با بنزین به آتش کشید و سوزاند. این حادثه را می توان یکی از فجیع ترین جنایت های امسال دانست ، بگفته خاله سارا، سارا دختری درسخوان و همیشه شاگرد اول مدرسه شان بوده است. در صحنه، عروسک سوخته سارا به جا مانده است .

یکى دیگر از بستگان سارا در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سارا دختر درسخوان و باهوشى بود. هنوز تقدیرنامه هایى که از سوى مدرسه گرفته بود روى دیوار اتاقش است. او دختر حساس و فوق العاده اى بود این اواخر انگار احساس کرده بود بزودى زندگى اش پایان خواهد یافت. مدام از مرگ و بهشت و جهنم مى پرسید. مى گفت اگر من بمیرم دیگر سختى نمى کشم.

انگیزه قتل

رضا کارمند بانک و معتاد به مواد مخدر است. او چند سال پیش از همسرش جدا شد و با مادرش زندگی می کرد و تلاش داشت حضانت سارا را برعهده بگیرد اما این دختر به حکم قانون به مادرش سپرده شده بود. خاله سارا که رابطه نزدیکی با سارا داشت گفت : سارا چند مدتی پیش مادر و چند مدتی به خاطر روحیه بد پدرش نزد او زندگی می کرد اما دختر کوچولو بشدت از زندگى با پدرش ناراحت بود. مى گفت:« پدرم مدام مرا با اسلحه شکارى تهدید به قتل مى کند» خیلى از پدرش مى ترسید. دو هفته یک بار بچه را به مادرش نشان مى داد. دو سه روز پیش سارا پیش ما آمد. باز هم پدرش او را تهدید به قتل کرده بودو سارابه هیچ عنوان حاضر به بازگشت به خانه پدرش نبود.

رضا در اعترافاتش توضیح داد چند ماه قبل در بین وسایل دخترم چند سی دی پیدا کردم.پس از دیدن آنها متوجه شدم دخترم در مجالس مختلف رقصیده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم با تفنگ شکاری که تهیه کرده بودم، او را به قتل برسانم اما آن زمان از کشتن سارا پشیمان شدم تا اینکه روز حادثه دوباره آن فکر به سراغم آمد به همین خاطر از بانک مرخصی گرفتم، سپس حدود ساعت 2 به منزل مادر همسرم رفتم و به خاله «سارا» که در خانه بود گفتم آمده ام «سارا» را ببرم. او کمی مقاومت کرد اما در نهایت «سارا» آماده شد و با من به خانه آمد.
وقتی به خانه رسیدیم یک گالن چهار لیتری نفت را برداشتم و شروع به ریختن نفت در راه پله ها و خانه کردم. بعد به داخل واحد مسکونی آمدم و باقیمانده نفت را روی سر و بدن «سارا» ریختم. سپس بخاری دیواری اتاق را روشن کردم و «سارا» را به بخاری چسباندم. او مقاومت زیادی نکرد. آنقدر او را کنار بخاری نگه داشتم تا ناگهان تمام بدنش شعله کشید و من در حالی که قسمتی از موهایم سوخته بود، فرار کردم اما تا به خودم بیایم متوجه شدم کل خانه آتش گرفته و همسایه ها آتش نشانی را خبر کرده اند. مادر سارا که خودش را در محل رسانیده بودبا گریه و فریاد به مأموران گفت: دخترم داخل اتاق است و شوهرم او را به آتش کشیده کمکش کنید. بلافاصله عملیات اطفاى حریق آغاز شد و دقایقى بعد مأموران با ورود به اتاق پیکر سوخته و بى جان دختر بچه کوچکى را کنار تختخواب پیدا کردند.
با بررسی تلفن همراه سارا معلوم شد او برخلاف ادعای پدرش سعی داشته در برابر وی مقاومت و از قربانگاه فرار کند و حتی سه بار برای خاله اش پیامک فرستاده و از حادثه یی در شرف وقوع خبر داده و گفته بود به شدت می ترسد.

فجیع ترین جنایت سال

بازپرس شهریاری دیروز طی نامه یی به فخرالدین جعفرزاده سرپرست دادسرای جنایی با ذکر موارد متعدد فرزندکشی در سال جاری خواهان انعکاس موضوع به رئیس قوه قضائیه برای اصلاح قانون و اخذ تصمیمات قضایی لازم برای پیشگیری از این قبیل حوادث شد. این مقام قضایی خاطرنشان کرد ؛ شاید مبانی فقهی ماده 220 قانون مجازات اسلامی مبنی بر قصاص نشدن پدر در زمان قتل فرزند غیرقابل تغییر باشد، اما مجازات تعزیری این متهمان باید تشدید شود زیرا مجازات سه تا 10 سال حبس بازدارندگی لازم را ندارد.

وی تصریح کرد در ماده 220 قانون مجازات اسلامی آمده است اگر پدر یا جد پدری، فرزند خود را بکشد، قصاص نمی شود بلکه به دیه و تعزیر محکوم می شود. ضمانت اجرای کیفری تعزیر مقرر در ماده 220 قانون مجازات اسلامی، در ماده 612 همان قانون آمده و مجازات 3 تا 10 سال حبس را پیش بینی کرده است. وی افزود؛ در بررسی های به عمل آمده مشخص شد متهم به مواد روانگردان اعتیاد دارد و توهمات ناشی از مصرف روانگردان را می توان عامل وقوع این حادثه دانست.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه قانون، نیاز جامعه را بیان می کند و اگر قانونی مبتنی بر نیاز جامعه نباشد، قانون ظالمانه یی خواهد بود، خاطرنشان کرد؛ در بحث قصاص نشدن پدر یا جد پدری صحبتی نیست و تمام دلایل فوق مبتنی بر عقل است اما در مورد تعزیر این متهمان باید بررسی بیشتری انجام شود، چرا که معمولاً در خصوص دیه، اولیای دم رضایت می دهند و درباره تعزیر نیز شدت و بازدارندگی مجازات ملاحظه نمی شود و این موضوع متاسفانه باعث تجری مرتکب و دیگران شده است و مشاهده می کنیم که هر روز قتل فرزندان توسط پدران افزایش می یابد.

مرور چند پرونده

نمونه هایی از فرزندکشی که در سال جاری اتفاق افتاده است،
اولین مورد به آتش کشیده شدن دختری 17 ساله توسط پدر خود بود که متهم مشاهده چند پیامک در تلفن همراه دختر خود را انگیزه قتل قرار داده بود.

قتل کودک چهار ساله یی به نام «علی اکبر» از طریق بریده شدن سرش توسط پدرش در کیان شهر بود که در دو هفته قبل به وقوع پیوست. کودک در خواب بود که پدرش گردن او را به وسیله کارد آشپزخانه برید.

کودکی شش ماهه توسط پدرش از طریق ضرب و جرح و شکنجه در هفته گذشته بود. در این پرونده، متهم اقدام به شکنجه فرزند خود کرده، چنان که آثار کبودی در اکثر نقاط بدن کودک شش ماهه قابل رویت بود؛ کودک شش ماهه یی که حتی جای تنبیه و تادیب وی وجود ندارد، قتل امیرحسین 6 ساله به دست پدر معتاد، کشته شدن پریا 6 ماهه در خیابان ابوذر، مرگ لاله 14 ساله در قتلگاه پدر شکاک در شیراز پرونده مربوط به قتل کودکی سه روزه توسط پدرش در تاریخ 13 آبان ماه سال جاری بود. در این پرونده نیز کودکی سه روزه توسط یک مرد ناشناس که خود را پدر کودک معرفی کرده بود به بیمارستان شهید فیاض بخش منتقل شد و سپس فرد مذکور از بیمارستان فرار کرد که متعاقباً مشخص شد این شخص واقعاً پدر نوزاد متوفی بوده و پزشکی قانونی نیز علت مرگ او را وارد آمدن ضربات متعدد به بدنش اعلام کرد.

جنایت علیه کودکی 8 ساله بود که به وسیله روسری توسط مادرش خفه شد و قتل سارا نیز آخرین مورد از این دست جنایت ها طی ایام اخیر بوده که در جریان آن دختری 11 ساله به سبب توهمات پدرش در اثر مصرف قرص های روانگردان با انگیزه یی واهی به آتش کشیده شد. در جنایت های قبلی اعتیاد به مواد مخدر یا سوءظن و بدبینی عامل اصلی فرزندکشی ها بود اما این بار هر دو عامل خشونت حادثه آفرید.

باز نگری در قوانین

قاضی شهریاری گفت : شایسته است قانونگذار تعزیر مقرر در مواد 220 و 612 قانون مجازات اسلامی را مورد بازنگری قرار دهد زیرا بازدارنده نبودن این مجازات ها مسلم است، لذا لازم است در این خصوص مسوولان قضایی و نمایندگان مجلس تدابیری بیندیشند تا پدران سنگدل نتوانند تحت لوای مواد قانونی اقدام به قتل بی دفاع ترین افراد جامعه کنند.

محمد سیف زاده متخصص جامعه شناسی کیفری عضو کانون مدافعان حقوق بشر در گسترش خشونت در جامعه اعتقاد دارد: « بلافاصله باید کلیه مجازات‌های سنگین و اعدام برچیده شود. قوانین و مجازات‌های شدید ممکن است در کوتاه ‌مدت مؤثر باشند، اما در درازمدت قطعا آثار معکوس خواهند داشت. چنانچه اعدام‌های زیاد در فحشا و اعتیاد و اینها نتوانسته این جرائم را کاهش بدهد، بلکه افزایش پیدا کرده است. بایست از قوانین، مجازات‌های شدید برداشته شود و با کار فرهنگی، خشونت از جامعه برداشته شود و تقبیح شود. همچنین باید به ریشه‌های فقر، اعتیاد، فحشا، خانواده‌های بی‌سرپرست و طلاق توجه کافی بشود، وگرنه ما با بحران‌های بسیار شدید اجتماعی روبرو خواهیم بود .»


بر گرفته از روزنامه اعتماد( 22/ 8 / 87 ) و روزنامه ایران ( 22 / 8 / 87 )

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours