فدراسیون جهانی کاراته از حضور دو کاراته کای زن ایرانی در مسابقه با حجاب اسلامی جلوگیری کرد

24 آبان 1387

رادیو فردا: فدراسیون جهانی کاراته در رقابتهای جهانی از حضور دو کاراته کای زن ایرانی در مسابقه با حجاب اسلامی جلوگیری کرد.

مسابقه های انفرادی قهرمانی کاراته مردان و زنان جهان از روز جمعه ۲۴ آبان در توکیو، پایتخت ژاپن، آغاز شد.

یک روز پیش از این مسابقه ها در بخش کاتای تیمی و کومیته شروع شده بود که در بخش کومیته ایران با پیروزی بر قطر به دور دوم راه یافت و با شکست از سنگال از دور رقابتها بیرون رفت. در بخش کاتای تیمی، ایران با شکست از اسپانیا در همان دور اول حذف شد.

در بخش انفرادی ایران علاوه بر حضور در قسمت مردان، برای نخستین بار با دو کاراته کای زن هم در رقابتها حضور یافت و در روز اول (پنجشنبه) خبرگزاریهای داخلی با اعلام حضور خانمها هلن سپاهی و شهناز میرحیدری در قرعه کشی رقابتها و شناخت حریفان، خبر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داد که بهزاد کتیرایی، رییس فدراسیون کاراته با گفت و گو با مسوولان فدراسیون جهانی کاراته در تلاش است تا مجوز حضور این دو کاراته کای ایرانی را برای مسابقه با حجاب اسلامی صادر شود.

اما روز جمعه همین خبرگزاری اعلام کرد که با وجود ثبت نام رسمی دو بانوی کاراته کای محجبه ایران، کمیته اجرایی فدراسیون جهانی کاراته مجوز حضور این دو با حجاب اسلامی را در مسابقه ها صادر نکرد.

هنگامی که هلن سپاهی با حجاب اسلامی برای مسابقه به روی تاتامی رفت، با مخالفت داور وسط رو به رو شد و نتوانست با حریف مسابقه دهد.

بهزاد کتیرایی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا یادآور شد که کمیته برگزاری به درخواست او پاسخ نداد و بعد از حذف هلن سپاهی پیگیر این مساله خواهد شد.

رییس فدراسیون کاراته در گفت و گو با خبرگزاری فارس یادآور شد که حضور بانوان در مسابقه های جهانی کاراته «ریسک» بود.

کتیرایی: حضور در قرعه کشی یک قدم مثبت بود

رییس فدراسیون کاراته در مورد موافقت فدراسیون جهانی برای ورود بانوان با پوشش اسلامی به مسابقه های جهانی به خبرگزاری فارس گفت: «با اسپینوز ( رییس فدراسیون جهانی) صحبت کردم. او موضعی نگرفت و پاسخ مثبت و منفی نداد. تا همین اندازه که توانستیم بانوان را در مراسم قرعه کشی شرکت دهیم، یک قدم موثر بوده است».

وی افزود:« قبل از سفر به ژاپن نیز افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک نامه ای را با امضای خود در این خصوص برای اسپینوز فرستاد. با همت سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک این ریسک را قبول کردم و هر کاری از دستم برآید برای ورود بانوان به صحنه های بین المللی انجام می دهم.»

بهزاد کتیرایی اضافه کرد: تیم ایران به مانند تیمهایی چون ترکیه در اردوگاه این مسابقه بسر نمی برد و با صرف هزینه در یک هتل و با غذاهای ایرانی شرایط مناسبی دارد. اما او از نتیجه کاراته کاهای ایرانی اظهار نارضایتی کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours