موفقیتهای زنان در ایران، افغانستان و درسطح بین المللی

27 آبان 1387

مدرسه فمینیستی : به گزارش خبرگزاری مهر فیلم
“سه زن” به کارگردانی منیژه حکمت در بخش مسابقه جشنواره دبی (که پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم دبی از 11 تا 18 دسامبر (21 تا 28 آذر ماه) است) رقابت می‌کند. این فیلم روایتگر سه زن از نسل‌های مختلف است.

این فیلم پیش از این در جشنواره‌های مختلف از جمله برلین، هنگ کنگ، ادینبورگ، مبلورن، اسکندریه، ونکوور، دمشق و … حضور داشته است. پارسال در مجموع 141 فیلم از 52 کشور در جشنواره دبی به نمایش درآمد و در بخش مسابقه 11 فیلم برای دریافت جایزه مهر طلایی جشنواره با هم رقابت کردند.

به گزارشایسنا نیز «چارلیز ترون» 33 ساله که در سال 2003 برای بازی در فیلم «هیولا» موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر زن شد، دیروز با وظیفه‌ی مبارزه با خشونت علیه زنان به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل انتخاب شد.
سفیران صلح که اکنون تعداد آن‌ها به 10 نفر رسیده است، بیشتر از چهره‌های سرشناس جهان ادبیات، سینما، موسیقی و ورزش هستند که با هدف گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان ملل در سراسر جهان برگزیده می‌شوند.

شبکه بین المللی زنان گزارش داد نوجود علی، دختر ده ساله یمنی که پس از ازدواج اجباری در سن ۹ سالگی بهار امسال تصمیم گرفت از همسرش جدا شود و پس از هفته‌ها موفق شد حکم طلاق را دریافت کند، یکی از «زنان سال» مجله آمریکایی «گلامور» شده است.

مجله گلامور نام این دختر یمنی را در کنار نام ۹ زن دیگر به عنوان زنان سال قرار داده است. نوجود علی طلاق خود را با تلاش وکیلش، شادا ناصر که او نیز در بین برگزیدگان گلامور است، به دست آورد.
نهاد کمک به توسعه حقوق زنان سازمان ملل متحد (UNIFEM) در گزارشی در مورد تلاش‌های نوجود علی و وکیلش برای طلاق گرفتن، سن شوهر نوجود را ۳۰ سال ذکر کرده و از قول نوجود ۱۰ ساله آورده است که همه آنچه می‌خواهد «تمام کردن تحصیلات ناتمامش» است. نوجود می‌خواهد در آینده وکیل شود.

همچنین به گزارش عصر ایران علاوه بر نجود، «شیرین عبادی»، حقوقدان ایرانی و عضو «نهاد زنان نوبل» در کنار شخصیت های سرشناسی چون «کاندولیزا رایس»، «هیلاری کلینتون» و «نیکول کیدمن» جایزه زنان برتر سال 2008 به انتخاب مجله «گلامور» را دریافت کرد. همچنین نهاد زنان نوبل (NWI)، یک سازمان غیردولتی متشکل از شش برنده زن جایزه صلح نوبل که شیرین عبادی در آن عضویت دارد به خاطر اقدامات خود در راستای مبارزه با خشونت، تلاش برای برقراری صلح و حقوق بشر به ویژه برای زنان و کودکان موفق به دریافت جایزه سالانه مجله «گلامور» شد.

همچنین به گزارش کانون زنان بنیاد تایوان برای دموکراسی، خانم دکتر سیما سمر را شایسته دریافت جایزه سال 2008 دموکراسی و حقوق بشر آسیا دانست. در نامه ای که از طرف آقای وانگ جین پینگ ریس این بنیاد، عنوانی خانم داکتر سیما سمر ارسال گردیده است، از فعالیت های او در عرصه ترویج و توسعه حقوق بشر، دموکراسی و رفاه اجتماعی بخصوص حقوق زنان تقدیر به عمل آورده و او را برنده این جایزه بسیار مهم و معتبر بتاریخ دهم نوامبرسال 2008 اعلان نمود. داکتر سیما سمر جایزه خود را در دهم دسامبر این سال که مطابق است با روز جهانی اعلامیه حقوق بشر، در ضمن محفلی که در تایپه پایتخت تایوان برگذار می شود دریافت خواهد کرد.

همچنین به گزارش شهرزادنیوز: جایزه معتبر “منزلت انسانی رولاند برگر” آلمان به “سوُمالی مام”، فعال حقوق زنان از کامبوج اهدا می‌شود.

این جایزه روز 24 نوامبر امسال به سومالی مام، به خاطر مبارزاتش علیه تجارت زنان در آسیا، به دست رییس جمهوری آلمان به وی اهدا خواهد شد.

سومالی مام، 38 ساله، خود در نوجوانی به روسپی‌خانه‌ای در کامبوج فروخته شده بود، و بعدها به کمک مردی که او را به همسری خود در آورد، توانست از چنگ روسپی‌گری رها شود. پس از آن بود که سازمانی برای حمایت از زنان در اضطرار تشکیل داد. زندگینامه وی “سکوت بی‌گناهی‌” بعدها یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها شد.

به گزارش رادیو فردا
ماه نوامبر امسال در پاریس ماه عکاسی شناخته شده و به همین مناسبت، دو هنرمند عکاس ایرانی، زهرا امیرابراهیمی و طاها مغانی، آثار عکاسی خود را در گالری گوستاو در پاریس عرضه کرده‌اند.

زهرا امیرابراهیمی و طاها مغانی، گذشته از کار عکاسی، ساختن فیلم را نیز آغاز کرده‌اند. این دو هنرمند، که نزدیک به یک سال است ایران را ترک کرده‌اند، قصد دارند در فرانسه، فعالیت هنری خود را دنبال کنند.

زهرا امیرابراهیمی ۲۷ ساله، رشته بازیگری تئاتر را به پایان رسانده و چهار سال است به عکاسی روی آورده است. او در مورد نگاه اش نسبت به مجموعه عکس های خود می گوید: «فکر می‌کنم نگاه من به این مجموعه، کاملاً اجتماعی بوده و شاید به خاطر دنبال کردن اخباری است که در دنیا اتفاق می‌افتد، یا به خاطر اینکه، الان در این موقعیت زمانی و مکانی، ذهن من گرفتار بعضی از اخبار مربوط به ایران، یا جنگ، حقوق زن‌ها، و یا حقوق بشر است. به طور کلی به خاطر همه اینهاست، که این مجموعه شکل گرفته است.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours