آخرین خبرها درباره سه لایحه: حمایت از خانواده، مجازات اسلامی و بومی گزینی جنسیتی

27 آبان 1387

مدرسه فمینیستی: بنابه گزارش همشهری، اسلام پناه، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس دربرابر نگرانی زنان از برگشت این دو ماده و یا جایگزینی به مراتب بدتر از این دو ماده در شور دوم می گوید:”ما این نگرانی را درک می کنیم و تا آنجا که امکان دارد مخالفت خود را با بازگشت این دو ماده اعلام می کنیم منتهی اگر در شور دوم یکی از نمایندگان پیشنهاد اصلاحی و یا جایگزین را ارائه دهد احتمال بازبینی مجدد وجود دارد.” هرچند وی تاکید کرده است که احتمال بازگشت دو ماده چند همسری و مالیات بر مهریه در شور دوم مجلس بسیار بعید به نظر می رسد.

این درحالی است که مخبر کمیسیون فرهنگی، هدایت خواه، با اشاره به اینکه در جلسه دیروز کمیسیون ماده 25 لایحه حمایت از خانواده نیز مورد بررسی قرار گرفت، افزود: کمیسیون این ماده را که در مورد گرفتن مالیات از مهریه‌های غیر متعارف بود را علی‌‏رغم بررسی‌های زیاد حذف کرد. مخبر کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: بررسی مواد دیگر این لایحه به جلسه بعد موکول شد.

از سوی دیگر بنا به گزارش سایت تابناک نمایندگان با 158 رای موافق به دو فوریت طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی به مدت یک‌‏سال موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار”ایلنا”، در جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان با 158 رای موافق ، 22 رای مخالف و 6 رای ممتنع، دو فوریت طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 موافقت کردند.
این ششمین بار است که زمان اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی مصوب سال 75 تمدید می‌‏شود. پیش از این نمایندگان مجلس هفتم در20 آذرماه سال 1386 نیز مدت زمان اجرای آزمایش این قانون رابه مدت یکسال تمدید کرده بودند.

همچنین به گزارش سایت امیرکبیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را در مورد طرح الزام دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت آنها اعلام کرد.
این مرکز طرح مذکور را که به نام «بومی گزینی جنسیتی» مطرح شده است «طرحی غیرعملی دانست که با فرض عملی شدن نیز آثار سویی بر آن مترتب است از جمله این که ورود مجلس به امور جزیی و اجرایی از قبیل انتقال دانشجو، که از بدو تاسیس دانشگاه تهران تاکنون بر عهده دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و حوزه‌های ستادی آموزش عالی کشور بوده است، صرف نظر از اینکه جایگاه و شان مجلس و قانون و قانون‌گذاری را تنزل می‌دهد، مجلس را از پرداختن به امور کلان باز می‌دارد و تبعات ناخواسته و ناخوشایندی را بر جامعه تحمیل می‌کند که از جمله آنها می‌توان به بالابردن بی‌رویه توقعات جامعه، بی‌توجه به امکانات و قراردادن آنها درمقابل دولت، بلااستفاده ماندن ظرفیت‌های آموزش عالی، تراکم دانشجو در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و ناهمگون‌شدن کلاس‌های درس از نظر سطح تحصیلات پایه دانشجویان اشاره کرد.همچنین در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور از ۵/۳ میلیون نفر فراتر رفته است که بیش از نیمی از این عده را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند. در این وضعیت با فرض اینکه تنها ۱۰ درصد از این عده تقاضای انتقال به محل سکونت خود را داشته باشند، مجموعه دانشگاه‌های مراکز استان‌ها، حتی مجموعه دانشگاه‌های تهران، قادر به پاسخگویی به این تقاضا نمی‌توانند باشند.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours