اخبار ورزش زنان در دو هفته ای که گذشت / معصومه لقمانی

۰ min read

8 اسفند 1386

مسابقات قهرمانی فوتبال زنان آسیا به دلیل محدویت حجاب و حضور مردان در ورزشگاه، به جای ایران در ویتنام برگزار می شود


تیم ملی فوتبال زنان ایران برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا به ویتنام سفر می کند. با این که تیم ملی زنان ایران یک تیم تازه شکل گرفته است، به دلیل علاقه و استعداد زنان ایرانی به فوتبال، تاکنون دو بار به مقام نایب قهرمانی غرب آسیا دست یافته است و به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا تا کنون دو بار پیشنهاد میزبانی مسابقات مرحله دوم مقدماتی فوتبال زنان در گروه اول را به ایران داده است اما به دلیل مشکل حجاب تیمهای شرکت کننده و ممنوعیت حضور مردان در ورزشگاه، این پیشنهاد در هر دو بار رد شد.تیم ملی بانوان ایران را در رده یازدهم آسیا و رده پنجاه و پنجم جهان قرار دارد.

خروج بولینگی ها از کشور

تیم بولینگ زنان ایران برای شرکت در مسابقات بین المللی بولینگ راهی مالزی شد. بالاخره پس از سالها انتظار شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی اجازه خروج تیم بولینگ زنان راصادر کرد و بولینگی ها در کنار 44 تیم دیگر اجازه حضور در مسابقات برون مرزی راگرفتند. اگرچه این اعزام در حالی صورت گرفت که تیم بولینگ زنان ایران کمترین امکانات را نسبت به سایر رشته ها دارد و بولینگ بازان از داشتن مربی مجرب و سالن تمرین مناسب محروم هستند اما به نظر می رسد نخستین اعزام برون مرزی توانسته مسئولان سازمان تربیت بدنی را قانع کند تا امکاناتی رابرای تمرین تیم ملی بولینگ زنان فراهم کنند. به گفته ی مزروقی (نائب رئیس بانوان فدراسیون بولینگ و بیلیارد) براساس توافقات مسئولان فدراسیون و سازمان تربیت بدنی قرار است به زودی محلی برای تمرین ملی پوشان در نظرگرفته شود.

چرا دختران ما در اروپا جست‌وخیز کنند؟

تیم بولینگ زنان درحالی اجازه حضور در مسابقات بین المللی را با مشقت فراوان به دست می آورد که آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد اخیرا در سخنانی از اعزام تیم والیبال زنان ایران به اروپا انتقاد کرده ‌است چرا که به گفته آیت‌الله علم الهدی «فرستادن تیم والیبال زنان به خارج از کشور و جست و خیز آنها در جلوی چشم نامحرمان و بیگانگان به عنوان نوامیس اسلامی با اللهم عجل لولیک الفرج مطابقت ندارد». به گزارش خبرنگار آفتاب، امام جمعه‌ مشهد با انتقاد از « اعزام تیم والیبال زنان به خارج از کشور» گفته است: الان که دارم در نماز جمعه این حرف را می‌زنم دفعه اولم نیست بلکه بعد از پیغام‌های پیاپی است. جریانی اصلا به مطالبات دینی مردم توجهی ندارد. چه کسی می‌خواهد از ما خوشش بیاید که دختر ما والیبالیست باشد .

بعد از واکنش های امام جمعه مشهد به حضور زنان ورزشکار ایرانی آیت الله صافی گلپایگانی نیز ناخشنودی خود را با این امر اظهار کرد و حضور زنان ورزشکار در مسابقات جهانی را نشان از وجود نفطه ضعف جامعه دانست. به گزارش شهرزاد نیوز صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید و از مدرسین حوزه ی علمیه، در دیداری با فرماندهان نیروهای زمینی سپاه پاسداران به شرکت زنان ورزشکار در مسابقات جهانی اعتراض کرد. وی اعزام ورزشکاران زن را نقطه ضعف جامعه خواند و از مسئولین خواست در این مورد چاره اندیشی کنند. او خود راه حل مقابله با این نقطه ضعف را “احیاء فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر” عنوان کرد.


مخالفت با حضور زنان ورزشکار تنها به ایران ختم نمی شود. برگزاری نشستی یک هفته ای با موضوع ” ورزش و تربیت بدنی زنان مسلمان” در عمان که کارشناسانی از 17 کشور در آن حضور داشتند و به بررسی موضوع مشارکت زنان مسلمان در انواع فعالیتهای ورزشی و جسمانی پرداختند؛ نشان از آن دارد که مسئله زنان ورزشکار در کشورهای اسلامی مسئله ای حل نشده باقی مانده و همچنان گروه های مخالف و موافق مذهبی بر سر این موضوع در جدال و کشمکش هستند . به گزارش سایت شیرزنان برگزار کنندگان و سخنرانان، هدف این نشست را “گفتگو و یافتن راه های تغییر و به چالش کشیدن برخی افکار منحط و افراطی ِ برخاسته از فرهنگ و سنت” که راه را برای زنان مسلمان دشوار ساخته و نیز تنظیم و تغییر سیاستهای انجمن ها برای دست یابی به هدف فوق، خواندند. لازم به ذکر است اگرچه موضوع اصلی این سمینار که به میزبانی گروه برنامه های آموزشی و تحصیلی دانشکده آموزش و پرورش در دانشگاه سلطان قابوس، برگزار شد تا حدی کلی و جهانی عنوان شده بود اما مباحث مربوط به تساوی جنسیتی از سرفصلهای مهم آن بشمار می رود و بنا به اظهارات یکی از سخنرانان، یکی از اهداف این سمینار، پرداختن به موضوعات و حواشی متنوعی است که زنان و دختران ورزشکار مسلمان بخاطر مشارکت در فعالیت های ورزشی و نیز تحصیل تربیت بدنی و جسمانی با آن درگیر هستند. این سمینار همچنین در صدد است تا وظیفه اصلی انجمن ها و فدراسیونهای ورزشی زنان در سراسر جهان (پشتیبانی و حمایت از زنان و دختران برای ارتقای سطح مهارتها و شکوفایی استعدادهای بالقوهء خود در سطوح مختلف و رشته های گوناگون و نیز ایجاد زمینه ای مناسب برای بهبود دیدگاه عمومی نسبت به ورزش زنان و فراهم آوردن فرصتهایی برای پوشش دهی رسانه ای است)، را باردیگر مرور کند.

پلیس ایران مانع ورود 300 زن به ورزشگاه شد

محدودیت زنان در دنیای ورزش تنها به اختلاف نظر بر سر حضور یا عدم حضور ورزشکاران زن در مسابقات بین المللی نیست بلکه حتی زنان علاقه مند به تماشای ورزش نیز هنوز به دلیل جنسیت خود نتوانسته اند مسئولان کشور را نسبت به این امر که بتوانند همانند مردان از نزدیک به تماشای مسابقات ورزشی بپردازند را مجاب کنند. زنان برای تماشای مسابقات فوتبال و والیبال بارها پشت درهای ورزشگاه ها مانده اند و اینبار نوبت به زنان علاقه مند به هندبال رسید تا پشت درهای بسته بمانند. در آخرین تلاش هفته گذشته 300 تن از زنان اصفهان برای تماشای مسابقات هندبال به ورزشگاه رفتند که با ممانعت شدید پلیس مواجه شدند.

بهگزارش رادیو زمانه سیزدهمین دوره مسابقات هندبال جام ملتهای آسیا و انتخابی جام جهانی از روز یکشنبه 28 بهمن ماه در تالار پیروزی شهر اصفهان آغاز شده است که در جریان آغاز بازی ها 300 نفر از زنان اصفهان همانند مردان برای تماشای مسابقات به ورزشگاه رفتند که پلیس مانع از ورود زنان به ورزشگاه شد. به گزارش روابط‌عمومی فدراسیون هندبال جمهوری اسلامی، روز دوشنبه هفته‌جاری در جریان دومین روز برگزاری مسابقات سیزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا در تالار ورزشی “پیروزی اصفهان”، فرمانده پلیس امنیت استان اصفهان به مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرد که از ورود زنان به داخل سالن مسابقات ممانعت خواهد کرد. براساس این دستور، بیش از 300 زن و دختر علاقمند به این ورزش عصر همان روز نتوانستند وارد محل اصلی برگزاری مسابقات شوند. فدارسیون هندبال مخالفت صریح خود را با چنین تصمیمی اعلام کرده است.

تهدید ناظران بین المللی

بعد از ممانعت پلیس از ورود 300 زن برای تماشای مسابقات هندل بال به سالن ورزشگاه؛ ناظران جهانی سیزدهمین دوره مسابقات هندبال جام ملتهای آسیا در اصفهان تهدید کردند در صورتی که مجوز حضور زنان به سالن برگزاری دیدارها صادر نشود، این مسابقات را تعطیل خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مسئولان و ناظران فدراسیون جهانی در سه روز گذشته فشار زیادی را به علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون هندبال ایران مبنی بر حل این معضل وارد کرده‌ و شب گذشته با اعتراض جدی نسبت به این مسئله، تهدید کردند در صورت حل نشدن این مشکل و حضور نیافتن زنان به سالن برگزاری مسابقات این دیدارها تعطیل خواهند کرد.هر چند در نهایت علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی منکر این مسئله شد و درباره اجازه ندادن به ورود خبرنگاران و تماشاچیان زن به سالن محل برگزاری مسابقات آسیایی هندبال و محرومیتی که احتمالا نصیب ایران خواهد شد، گفت: چنین چیزی نبوده که تماشاگران را به سالن مسابقه راه ندهند. بلکه به دلیل حضور تماشاچیان زیاد سالن از ظرفیت لازم برخوردار نبوده است.

ماه گذشته نیز در جریان مسابقه فوتبال در یکی از شهر‌های جنوبی ایران، مردان تماشاگر، دختری که با لباس مبدل وارد استادیوم شده بود را به پلیس حاضر در محل برگزاری مسابقه معرفی و موجب بازداشت او شده بودند.

ساخت مستندی از لاله صدیق قهرمان اتومبیل رانی ایران

شبکه دو ‏2‏ تلویزیون سراسری «بی‏.‏بی‏.‏سی» در یک فیلم کوتاه مستند، فعالیت «لاله صدیق» به عنوان راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیلرانی را دستمایه تهیه گزارشی درباره زندگی زنان ایرانی قرار داد‏.‏


بر اساس‌ این مستند، تلویزیون ایران تصاویر پیروزی لاله صدیق را در مسابقات اتومبیلرانی تنها به این علت که او یک زن است، پخش نکرد‏ه است.‏

صدیق گفت: در آغاز فعالیت در مسابقات اتومبیلرانی که با حمایت و هدایت پدرش صورت گرفت، نامه‌ای به یکی از روحانیون نوشته و نظر او را درباره این نوع فعالیت جویا شده بود‏ و روحانی مذبور حکم داده است که شرکت زنان در این رقابت ها به این علت که در آن تماسی با مردان صورت نمی گیرد، مجاز است‏.‏

در این فیلم علاوه بر پرداختن به مشکلات و همچنین موفقیت های لاله صدیق؛ به مشکلات و مسائل زنان ایران در سطح جامعه نیز اشاراتی شده است . فیلم به افزایش چشمگیر شمار زنان دانشجو و دانش آموخته ایرانی اشاره کرده و در عین حال به برخی از مسایل زنان چون ضرورت اجازه همسر برای گرفتن طلاق و گذرنامه یا مسائل حقوقی مانند حق سرپرستی کودکان یا قوانین ارث می‌پردازد‏.‏

در قسکتی از فیلم لاله صدیق از محدودیت‌های ایجاد شده توسط رقیبان مرد خود، گلایه می کند‏.‏ لاله می‌گوید، مردان شرکت‌کننده در مسابقات اتومبیلرانی دوست ندارند با یک زن رقابت کنند و به روش‌های گوناگون در راه فعالیت او سنگ‌اندازی می‌کنند‏.‏

سایت شیرزنان موفق شد برای اولین بار گزارش تصویری از دو با مانع زنان ایرانی را منتشر کند






معصومه لقمانی

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours