شیرین عبادی: برخی قوانین کشور مجوز خشونت علیه زنان اند/خبرگزاری کار ایران

5 آذر 1387

برنده جایزه صلح نوبل گفت: دولت باید برای زنان پناهگاه‌‏های امنی‌‏ تاسیس کند تا زنانی که مورد خشونت واقع می‌‏شوند بتوانند از امکاناتی که قانون در حمایت از آنها فراهم کرده،استفاده کنند.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق زنان به مناسبت روز جهانی نفی خشونت علیه زنان در گفتگو با خبرنگار”ایلنا” گفت: خشونت علیه زنان در ایران دو حالت دارد. یکی زمانی است که قانون به حمایت از فرد ستم دیده می رود واز آنها حمایت می‌‏کند.

وی ادامه داد: حالت اول زمانی اتفاق می‌‏افتد که مردی همسر خود را کتک برند و یا آنکه نفقه به او نپردازد. دراین حالت قانون اززن حمایت می‌‏کند و شوهر مستوجب کیفر است و زن می‌‏تواند بر اساس آن درخواست طلاق کند. البته درنبود امکاناتی چون پناهگاه‌‏های امن برای زنان، شاید این حمایت‌‏های قانونی نیزچندان مفید نباشد.

عبادی افزود: زنی که به علت خشونت خانگی در خواست طلاق می‌‏کند اگر استقلال اقتصادی نداشته باشد و نتواند خود را اداره کند باید به منزل پدر بازگردد و اگر منزل پدری نداشته باشد ( پدر فوت شده باشد) یا به هر دلیل دیگری نتواند به خانه پدری بازگردد ادامه زندگی برای او در خارج از محیط خانواده دشواراست و زن ناچار است با وجود حمایت قانونی، خشونت را تحمل کند.

این فعال‌‏حقوق زنان گفت: دولت باید برای زنان پناهگاه‌‏های امن به تعداد کافی و با استانداردهای بین‌‏المللی در تهران و شهرستان‌‏ها تاسیس کند تا زنان بتوانند از امکاناتی که قانون در حمایت از آنها فراهم کرده،استفاده کنند.

عبادی در رابطه با این پناهگاه‌‏ها گفت:تا جایی که من اطلاع دارم تاکنون اقدامی در این خصوص به عمل نیامده وآنچه که هست محل بازپروری است.

وی سپس به تشریح تفاوت پناهگاه‌‏های امن با محل بازپروری پرداخت وگفت: پناهگاه امن با محل بازپروری فرق دارد. پناهگاه امن خانه‌‏ای است که توسط دولت اداره می‌‏شود و زنانی که مجبور هستند از منزل خود بیرون بیایند، می‌‏توانند در این پناهگاه‌‏ها زندگی کنند و باید ازاین اشخاص کلیه حمایت‌‏های بهداشتی و غذایی تا زمانی که بتوانند به استقلال برسند و به تنهایی زندگی خود را اداره کنند، به عمل آید.

برنده جایزه صلح نوبل ادامه داد: متاسفانه در ایران هنوزچنین خانه‌‏های امنی وجود ندارد و در نتیجه به علت نبود این امکانات، زنان حتی زمانی که به ظاهر قانون از آنها حمایت می‌‏کند باز هم نمی‌‏توانند از نتایج این حمایت برخوردار شوند.
عبادی در رابطه با حالت دوم خشونت علیه زنان گفت:در حالت دوم قانون هیچگونه حمایتی از زنان نمی‌‏کند و مصداق بارز خشونت علیه زنان را در قوانین تبعیض آمیز می‌‏توان جستجو کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در قانون گفته شده است اگر مردی زنی را عمدا به قتل برساند برای قصاص و اجرای کیفر برای قاتل، باید خانواده مقتول (که زن است) نیمی از خون بهای مرد قاتل را به او بدهند تا بتوانند در دادگاه تقاضای قصاص کنند.

این فعال حقوق زنان افزود: این به نوعی تشویق به خشونت علیه زنان است زیرا مردی که زنی را می‌‏کشد باید طبق قانون مبلغی به عنوان نصف دیه دریافت کند.

عبادی گفت:بسیاری ادعا کرده‌‏اند که منشا این امر قوانین شریعت اسلام است اما این طور نیست و با تفسیر درستی از اسلام، می‌‏توانیم شاهد قوانین دیگری باشیم وحتی بسیاری از علما ایرانی از جمله آیت الله صانعی فتوا داده اند که این حکم جنبه شرعی ندارد و باید تغییر کند.

برنده جایزه صلح نوبل ادامه داد: قوانینی از این دست که متاسفانه تعداد آن بسیار زیاد است مجوز خشونت علیه زنان است که راه حل این مشکل بازنگری و اصلاح قوانین است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours