دریافت جایزه حقوق بشر “رودتیزول ” ایتالیا به پاس تمامی فعالیت های حقیقتا “ستودنی و شجاعانه”

۱ min read

دکتر رزا قراچورلو -2 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: متن زیر سخنرانی دکتر رزا قراچولو، وکیل پایه یک دادگستری تهران، عضو کمیسیون حقوق بشر
و عضو هیات علمی دانشکده حقوق است که قرار بود آن را در مراسمی که مدرسه فمینیستی قصد داشت به مناسبت اهدا جایزه حقوق بشر به نسرین ستوده در فرهنگسرای بانو برگزار نماید، قرائت نماید.

با نسرین ستوده عزیز در دوره کارشناسی ارشد ( رشته حقوق بین الملل ) در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی آشنا و از همان زمان به ویژه در آن سال های خوب و به یاد ماندنی دوران دانشجویی بیشتر دوست و همدل شدیم.
از همان دوران ایشان را به عنوان انسانی فعال، آگاه، شایسته، مثبت اندیش، صمیمی و به دور از تعصبات ، پیش داوری ها ، روشنفکر و صادق شناختم. نسرین بیشتر اوقات در آن زمان، کتابهای تاریخی، فلسفی، زندگینامه ها و یا هر کتاب سازنده و جالبی را که خوانده بود و می توانست برای من نیز آموزنده و جالب باشد، برای مطالعه به من معرفی می کرد. هیچ گاه فراموش نمی کنم که با زندگی و شخصیت برجسته و انسانی رزا لوکزامبورگ، زن موثر و فعال در کسب استقلال کامل کشور لهستان پس از جنگ جهانی اول و یک زن نام آور خوش آوازه فرهیخته در اروپا از طریق مطالعه کتاب ” زن شورشی، زندگی و مرگ رزا لوکزامبورگ” ترجمه زنده یاد آقای مجید شریف ، توسط نسرین ستوده ، دوست و همراه و همکلاسی ام در سالهای 1373 تا 1376 در دانشکده یاد شده آشنا شدم و این دوستی همچنان تداوم داشته و در بسیاری از سمینارها و همایش ها ی حقوقی و اجتماعی همراه با وی حضور و مشارکت داشته ام و گاه نیز در جلسات یا مراسم غیر رسمی، یا در دفتروکالت برخی استادان ارجمند از جمله جناب آقای استاد محمد علی دادخواه ، ایشان را همراه همسر گرامیشان می دیدم و از دیدارو هم صحبتی با او براستی لذت می بردم.

دریافت جایزه حقوق بشر “رودتیزول ” ایتالیا به پاس تمامی فعالیت ها و زحمات ارزشمند و حقیقتا “ستودنی و شجاعانه” نسرین ستوده” نه تنها حق بارز ایشان بلکه شایسته و سزاوار اوست. او که در احقاق حقوق زنان ، دفاع از حق و عدالت، فعالیت های موثر علمی و اجتماعی در سطح جامعه، حمایت از حقوق کودکان مظلوم و بی دفاع و دفاع از حقوق قانونی و انسانی زندانیان و محکومان و فعالان سیاسی یا جنبشهای مختلف مدنی، از هیچ اقدام مثبتی کوتاهی نکرده است و همواره در این راه همانگونه که شاهد بوده ایم ، هزینه های بسیاری نیز متحمل شده است !

به مناسبت دریافت این جایزه حقوق بشر و تمامی آنچه شایسته وجود و شخصیت انسانی ، پر مهر و ستودنی اوست، همراه با همسرم (سعید زارعی) صمیمانه و با بهترین آرزوها برای پیروزی و اخذ برابریهای بیشتر، دریافت این جایزه ارزشمند را به نسرین جان تبریک می گوییم و قطعه شعر زیر را ( از شادروان فریدون مشیری ) به وسعت قلبمان به دوست و همکار دیرین خود تقدیم می کنیم :

◀️  چون رعد ، فریادش بلند است . “

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours