«خودآموزی برای محو خشونت علیه زنان»

9 آذر 1387

رادیو فردا (شهران طبری): «بنیاد عبدالرحمن برومند» بتازگی و به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان (۲۵ نوامبر) خودآموزی را ترجمه و منتشر کرده است که در آن روش‌های جمع آوری اسناد مربوط به نقض حقوق زنان بررسی می‌شود.

این خودآموز، که با عنوان «روش جمع‌آوری اسناد نقض حقوق بشر زنان توسط عوامل غیردولتی» منتشر شده، در وب‌سایت بنیاد عبدالرحمان برومند در دسترس است.

بنیاد عبدالرحمن برومند، آن چنان که در وب‌سایت رسمی‌اش اشاره شده، بنیادی غیر انتفاعی و غیردولتی است که «برای پیشبرد حقوق بشر و دموکراسی (مردم‌سالاری) در ایران» به یاد دکتر عبدالرحمن برومند، وکیل دادگستری و یکی ازهواخواهان فعال دموکراسی در ایران، پایه‌گذاری شده است.

لادن برومند، مدیر پژوهشی این بنیاد، در گفت‌وگویی با رادیو فردا جزییات بیشتری در باره این خودآموز می‌گوید:

رادیو فردا: خانم برومند! علت اینکه این جزوه ترجمه و در وب‌سایت شما منتشر شد چه بود؟

لادن برومند: ترجمه این جزوه، در رابطه با خشونتِ عوامل غیردولتی، یعنی خشونتِ خانگی مثل شوهر، پدر، برادر یا دیگر اقوام، یا خشونت جمعی یا قومی علیه زنان، به این دلیل بود که یکی از حوزه‌هایی که بیشترین خشونت در رابطه با زنان اعمال می‌شود همین حوزه‌های سنتی است.

در مبارزات فمینیستی و مبارزاتی که در طول پنجاه سال اخیر برای حقوق زنان، برابری و رفع خشونت شده، تمرکز همه سازمان‌ها و فعالان حقوق زنان روی مسأله دولت بوده.

یعنی خواسته‌اند دولت‌ها را از مسأله حیاتی حقوق زنان آگاه کنند و نشان دهند که در واقع حقوق زنان باید جزیی از حقوق بشر شناخته شود.

زیرا اصولا تصمیم گیرنده‌های اساسی و رؤسای دولت‌ها مردان بوده‌اند؛ مردان هم متأثر از سنن کهنه و قدیمی بوده‌اند.

در این مبارزات زنان موفقیت‌های زیادی در دنیا کسب کرده‌اند. البته به غیر از دولت جمهوری اسلامی.

جمهوری اسلامی خود عامل اصلی نقض حقوق بشر در ایران است. زنان کشور ما الان در دو جبهه مشغول مبارزه هستند.

همان طور که اطلاع دارید روز چهارم آذر خانمی اعدام شد؛ به جرم کشتن همسرش، که او را در حال تجاوز به دخترش دیده بود و برای جلوگیری از تجاوز او را کشته بود.

در جمهوری اسلامی به جای اینکه از این شخص دفاع شود، محکوم به اعدام می‌شود. در واقع جمهوری اسلامی به جای اینکه از نقض حقوق بشر توسط عوامل غیردولتی، یعنی نقض حقوق بشر در خانه، در قوم، در جامعه و غیره، جلوگیری کند، آن را بسط می‌دهد و تقویت می‌کند.

در هر حال فکر کردیم که اهمیت دارد فعالان حقوق زن در ایران از ابعاد مسأله و چگونگی مبارزه علیه خشونت خانگی یا قوم یا جمعی علیه زنان در کشورهای دیگر آشنا شوند.

بخصوص که تمرکز این خودآموز روی مبارزات زنان در کشورهای اسلامی و کشورهایی است که فرهنگ اسلامی به عنوان بهانه‌ای برای اعمال خشونت علیه زنان استفاده می‌شود.

گفتید که هدف این جزوه بیشتر متوجه مسایل فرهنگی است تا مسایل دولتی. اما تغییر فرهنگ در یک جامعه کاری بسیار دشوار است و به پیگیری و تداوم نیاز دارد. گفته می‌شود که حتی خیلی وقت‌ها خود زنان ناقض حقوق زن هستند. آیا شما برنامه‌ای بلندمدت برای رویارویی با این مسأله دارید؟

لادن برومند: این سؤال بسیار مهمی است. در همین خودآموز اشاره شده است که چگونه خود خانم‌ها بعضی وقت‌ها آن سنن را ادامه می‌دهند و عامل مؤثر خشونت علیه زنان می‌شوند.

این جزوه در چارچوب مبارزه با فرهنگ ضدزن، نهادهای مختلف را تهییج می‌کند. و مهم‌تر از همه دولت را.

متأسفانه در ایران دولت کمک که نمی‌کند هیچ، در مقابل این فعالیت و رفرم فرهنگی هم مشکل ایجاد می‌کند.

یکی از نکات دیگری که در این خودآموز آمده آموزشی است برای اینکه چگونه باید خشونت خانگی یا قومی یا جماعتی را مستند کرد و آنها را به چه نهادهای بین‌المللی و حتی نهادهای دولتی ارسال کرد.

این مستندات در سطح بین‌المللی جمع می‌شوند، سازمان‌های دیگر حمایت می‌کنند و بر دولت فشار می‌آورند.

نکته دیگری که در این خودآموز خیلی جالب است، این است که چطور زن‌ها در محله‌ها و در میان قوم خود می‌توانند با همبستگی عاملان خانگی خشونت از طریق تمسخر و شوخی را خجالت‌زده کنند و بتدریج در فرهنگ خود تغییراتی ایجاد کنند.

خانم برومند! درحال حاضر وب‌سایت شما مانند بسیاری دیگر از وب‌سایت‌های مرتبط با فعالان زنان در ایران فیلتر است و بنابر این، به دست آوردن این جزوه برای ساکنان داخل ایران دشوار است. راه‌های دیگر دسترسی به این خودآموز چیست؟

راه دیگر دسترسی به این متن فرستادن یک ای‌میل است که درخواست ارسال این جزوه در آن ذکر شده باشد. نشانی ای‌میل ما:

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours