لایحه اصلاح قانون ارث به صحن علنی مجلس می آید

3 دی 1387

اعتماد:لایحه اصلاح قانون ارث به زودی برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

دو هفته پس از تصویب این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روز گذشته زهره الهیان عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه در این لایحه تلاش شده است ضعف موجود در قانون ارث برطرف شود، تاکید کرد؛ «در قانون ارث زنان مظلوم واقع شده اند که باید تلاش شود این ظلم برطرف شود.» بدین ترتیب با تصویب این قانون یکی از خواسته های زنان که سال هاست بر آن پافشاری می کنند تاحدودی مرتفع می شود چرا که براساس قانون مدنی ایران زن فقط به میزان یک هشتم از اموال شوهر آن هم از بنا و ساختمان ارث می برد و این مورد حتی شامل زمین هم نمی شود.

این در حالی است که ارث نبردن زمین توسط زن مشکلات بسیار عدیده یی را تاکنون ایجاد کرده است. این مشکل به خصوص برای زنان روستایی دوچندان بوده است چرا که زنان روستایی سال های زیادی را با شوهران شان روی زمین کار می کنند و تمام توان و سرمایه خود را صرف توسعه زمینی می کنند که براساس قانون مدنی ایران هیچ سهمی از آن ندارند. در چنین شرایطی بود که نمایندگان مجلس ششم برای رفع تبعیض و نابرابری ها از زنان طرحی را به تصویب رساندند که زن می توانست از همه اموال شوهرش (منقول و غیرمنقول) ارث ببرد. ولی این طرح در سال 83 توسط شورای نگهبان رد شد، اما پیگیری های صورت گرفته منجر به آن شد در نهایت مقام معظم رهبری فتوایی بدهند که زن نه تنها از بنا و اشجار بلکه از زمین هم ارث ببرد. بدین گونه بود که این مساله دوباره در مجلس مطرح و در روز 12 آذر به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رسید.علاوه بر مقام معظم رهبری، آیت الله صانعی نیز در مورد ارث بری زن از شوهر گفته بود؛ «اکنون دیگر منقول ها، ارزش ندارند و سبب می شود نصف جمعیت جامعه از حقوق شان محروم شوند. اما من معتقدم زن از تمام اموال شوهر اعم از زمین و غیرزمین نیز ارث می برد.» بدین گونه این طرح در راه رفتن به صحن علنی مجلس است تا با بررسی نمایندگان به تصویب نهایی برسد. هرچند حقوقدانان این را گامی مثبت در جهت برخورداری زنان از اموال همسرشان ارزیابی می کنند اما همچنان معتقدند هنوز نابرابری های دیگری در زمینه قوانین ارث وجود دارد.

از جمله این نابرابری ها این است که در حال حاضر مرد می تواند از تمام اموال همسرش ارث ببرد اما زن در صورت فرزنددار بودن یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم اموال غیرمنقول اعم از اعیان را ارث می برد و در صورتی که مرد هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زن یک چهارم از اموال منقول همسرش و اعیان است. به هر حال صاحبنظران امیدوارند که گام های تازه یی نیز در جهت اصلاح این موارد برداشته شود و قانونگذار راهکارهایی پیش بینی کند که زن نیز بتواند در دارایی های مشترک که با تلاش هر دو طرف به دست می آید، شریک شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours