جزئیات بیمه زنان خانه دار و شروط اضافه شده به دفترچه ازدواج

11 دی 1387

به گزارش خبرگزاری ایسنا رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی، با یادآوری شرط سنی قانونی برای بیمه شدن زنان خانه‌دار که در هنگام درخواست نباید از 45 سال تمام بیشتر باشد، گفت: در صورت بالاتر بودن سن زنان از شرط سنی یاد شده، برای استفاده از مزایای بیمه‌های اجتماعی همچون بازنشستگی، فوت و غیره باید دو برابر مازاد سنی‌ خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

صفایی دراین گفت‌وگو تصریح کرد: به عنوان مثال اگر زن خانه‌داری در زمان مراجعه برای تحت پوشش قرار گرفتن 47 ساله باشد، باید چهار سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی داشته باشد.

به گفته رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی، درخواست برای متقاضیانی که دارای حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند، بدون شرط سنی پذیرفته می‌شود.

صفایی درباره سابقه بیمه‌پردازی زن خانه‌دار برای برخورداری از مزایای بیمه‌های اجتماعی بالاخص بازنشستگی، توضیح داد: در حال حاضر حداقل سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی 17 سال است و تا سه سال دیگر این حداقل به 20 سال می‌رسد، یعنی زن خانه‌داری که هم اکنون قصد دارد، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرد، حداقل سابقه برای بازنشستگی وی، پرداخت 20 سال حق بیمه تعیین شده است.

وی نرخ‌های پرداختی حق بیمه را 14، 16 و 20 درصد از دستمزدی دانست که وسط خود متقاضیان اعلام می‌شود، گفت: زنان خانه‌دار در هنگام مراجعه باید درآمد خود را که روزانه بین حداقل 7320 تومان تا حداکثر 51 هزار و 240 تومان است را به عنوان درآمد اعلام کنند، تا بر این اساس بتوان میزان نرخ پرداختی حق بیمه برای این دسته از متقاضیان را محاسبه کرد.

صفایی افزود: متقاضیان با پرداخت20 درصد از سهم حق بیمه که 18 درصد آن سهم بیمه شده و دو درصد سهم دولت است، علاوه بر برخورداری از مزایای بیمه بازنشستگی و فوت مشمول قانون از کار افتادگی نیز می‌شوند.

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی، در توضیح حق بیمه‌های پرداختی ذکر شده، گفت: سه نرخ حق بیمه پرداختی 14، 16 و20 درصد در زمان مراجعه زنان خانه‌دار به آن‌ها عرضه می‌شود که نرخ حق بیمه انتخابی 14 درصد شامل مزایای بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی، نرخ 16 درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و پس از بازنشستگی و نرخ 20 درصد نیز تعهدات بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی را در بر می‌گیرد.

صفایی اظهار کرد: علاوه بر این متقاضیان می‌توانند، با پرداخت حق بیمه 63 هزار و 416 ریال در هر ماه دفترچه درمان، دریافت کنند و چنانچه زن خانه‌دار بخواهد، تکفل فرزندان خود را داشته باشد، باید به ازای هر فرزند حق بیمه درمان یاد شده را بپردازند.

وی در پاسخ به این که با توجه به آن که اغلب زنان خانه‌دار منبع درآمدی ندارند، آیا تسهیلاتی همچون کاهش حق بیمه پرداختی برای این قشر اندیشیده شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند به هیچ گروه و قشری برای پرداخت حق بیمه مصوب تخفیف بدهد، مگر آن که متولی مربوطه در قالب لایحه‌ای آن را مشخص و بپردازد.

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین متولی زنان خانه‌دار، سازمان تامین اجتماعی نیست تا برخورداری تخفیف این قشر را پیگیری کند.

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی، استقبال زنان خانه‌دار از این طرح را چشمگیر خواند و بیان کرد: آماری در رابطه با تعداد مراجعان نداریم، اما تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار زیاد است.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است، زنان خانه‌دار با رعایت شرایط مقرر در بیمه «صاحبان حرف و مشاغل آزاد» از 17 آذر ماه امسال، در زمره مشمولان تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و این افراد می‌توانند در صورت تمایل به صورت خود‌اظهاری به عنوان «خانه‌دار‌» و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر، از تعهدات قانونی این سازمان برخوردار شوند.
همچنین معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور از اضافه شدن دو شرط به شرایط ‌١٢ گانه چاپی دفترچه‌های نکاحیه، مبنی بر قید عندالاستطاعه بودن زوج در نحوه پرداخت مهریه و توافق و امضاء زوجین در موقع اجرا عقد خبر داد.
به گزارش روز چهارشنبه گروه حقوقی،انتظامی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران”ایسکانیوز“و به نقل از سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسی احمدی با اشاره به موافقت رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با چاپ این دو بند به عنوان بندهای ‌١٣ و ‌١۴ در دفترچه‌های نکاحیه گفت: گرچه طی بخشنامه‌ای سران دفاتر به ازدواج مکلف به تبیین و تشریح و تفهیم موضوع شده‌اند، اما گاهی مشاهده شده که بعضی از سران دفاتر به این تکلیف عمل نکرده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.
به گفته وی بر این اساس در چاپ جدید دفترچه‌های نکاحیه، دو شرط ‌١٣ و ‌١۴ به ترتیب با عناوین « مهریه به صورت عندالمطالبه می باشد » و « مهریه به صورت عندالاستطاعه می باشد » جهت امضاء یکی از این موارد به انتخاب زوجین درج می شود.
خبرگزاری ایسکانیوز می افزاید: استطاعت به معنی آن است که اگر زوج توان پرداخت مهریه را داشت آن را بپردازد، یعنی دریافت مهریه از سوی زوجه متوقف بر استطاعت زوج باشد تا اگر زوج توان پرداخت نداشت به زندان نرود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours