گفت و گو با نخستین شهردار زن خوزستان

1 بهمن 1387

کانون زنان ایرانی_فریده غائب: زمانی که نخستین شهردار زن برای یکی از مناطق اهواز انتخاب شد زمزمه های اعتراضی و اینکه چرا یک زن باید شهردار این منطقه باشد ؛ هم همراهش بود. اما حالا که بیشتر از چهار ماه از کار الهه موالی زاده اولین شهردار منطقه دو اهواز می گذرد ساکنان کیان آباد ، امانیه، کیان پارس و سید خلف از بودن و کار این شهردار زن راضی به نظر می رسند اما موالی زاده با صراحت می گوید:” اگر کم کاری کردم و یا اگر شایسته تر از من کسی برای این سمت باشد شک نکنید کناره گیری می کنم.”

الهه موالی زاده،عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران ، تجربه نمایندگی چهار سال در شورای شهر اهواز را داشته و سه ماه است به عنوان اولین شهردار زن در خوزستان فعالیت می کند.

شما اولین شهردار زن در استان خوزستان هستید. از شهردار شدن شما چقدر استقبال شد؟

متاسفانه در اهواز از این اتفاق استقبال چندانی نشد در حالی که اگر یک زن در هر استان دیگری به عنوان شهردار انتخاب می شد استقبال از آن بهتر از اینجا بود.

چرا؟

نمی دانم. با اینکه خودم هم جامعه شناس هستم و باید بتوانم این نگاه را تحلیل کنم اما هنوز نمی دانم دلیل این عدم استقبال چیست.

حتی نمی توانید حدس بزنید که چرا در این منطقه از روی کار آمدن شما در شهرداری استقبال نشد؟

شاید به این دلیل که این شهر ساخت اجتماعی پیچیده ای دارد و این اتفاق را باید از ابعاد مختلف قومی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بررسی کرد.

منطقه ای که شما شهردارش هستید شامل قوم های مختلف است. کار کردن در این منطقه چه مشکلاتی دارد؟

اگر نگاهتان را فرا قومی و منطقه ای کنید مطمئنا با مشکلی مواجه نخواهید بود.من سعی کرده ام برنامه های فرا منطقه ای داشته باشم.

خانم موالی زاده! چرا شهردار شدید؟

شهرداری یکی از پست های مناسب برای زنان است .شهر مثل خانه است. و کار شهردار مانند زنی است که باید به تمام موضوعات خانه اشراف داشته باشد. مثلا در نظر بگیرید اگر روزی زن در خانه غذای خوبی بپزد اما فضای خانه را تمییز نکند باز هم در خانواده اشکالی پیش می آید. شهر هم همین شکل است که مدیرش در آن واحد باید به فکر همه جای شهر باشد.

اگر این شعار را که زنان مدیران خوب خانه هستند و شما هم شهر را مانند خانه دانسته اید. پس چرا تا کنون کمتر از انگشتان دست شهردار زن داشته ایم؟

به این دلیل که مدیریت مردانه در کشور حاکم است. مردان مدیر هیچ گاه درباره مدیریت زنان به طور جدی فکر نکرده اند .همچنین یکی از دلایل عدم حضور زنان در سمت شهردار این است که شهرداری کاری بسیار پیچیده است که زنان کمتری تمایل به پذیرش آن را دارند.

پس چرا شما این سمت را پذیرفتید؟

من چهار سال در شورای شهر حضور داشتم و 26 سال مدیریت بخش های اجرایی و آموزشی را عهداداربوده ام. همچنین تجربه شهرداری برایم شیرین است. چون همه ابعاد را با هم و همزمان باید پی گرفت.

تفاوت یک شهردار زن با یک شهردار مرد چیست؟

گفته می شود مردان کلان نگر و زنان خرده نگر هستند.این را علم روان شناسی می گوید و شهرداری موفق است که هر دو این ویژگی را داشته باشد.

پس یک شهردار زن تنها به موضوعات خرد و جزیی نگاه می کند؟

حتی اگر زن هم شهردار باشد حتما به همراهش تیمی کار می کند که بیشترشان مردان هستند و کارهای شهرداری در یک تیم اعم از نگاه مردان و زنان انجام می شود.

شهری که شهردار زن داشته باشد چه مزیتی دارد؟

استفاده از رنگ ها و امنیت زنان در فضای شهری از جمله مسائلی است که فکر می کنم در نگاههای زنانه خودش را نشان می دهد که من آن را امتیاز می دانم. و یا مثلا عمده شهرهای ما به فضای سبز اهمیت می دهند اما فضای سبز از نظر انها یعنی چمن های سبز درحالی که از گل کمتر استفاده می کنند. زنان به این نکات اهمیت بیشتری می دهند.

مثلا من معتقدم در بحث فرهنگی در تمام قسمت های شهر زمانی می توانیم حرکت کنیم که فرهنگ مردم را تغییر دهیم. سال های سال است آپارتمان نشینی داریم اما هنوز مردم با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا نیستند و حتی حقوق آپارتمان نشینی را نمی دانند. ابتکار من این بود که به تعداد آپارتمان های منطقه دفترچه هایی را تهیه کردم که مردم با حقوق و وظایف آپارتمان نشینی آشنا شوند. همچنین به رسم یادبود به همراه این دفترچه ها باغبان به خانه ها می رود و درختچه های طبیعی می کارد. این پروژه عید قربان و عیدی شهردار به آپارتمان نشین های منطقه دو اهواز است.

و یا در بحث بهداشت شهری 10 جوان لباس هایی به شکل حیوانات می پوشند و شب ها در پارک ها راهنمایی می کنند تا بچه ها آشغال نریزند و به آنها کیسه زباله هدیه می دهند.

گفته می شود شهرهای ایران با نگاهی مردانه ساخته شده و نیاز های زنان در شهر دیده نشده است. شما چقدر این عقیده را قبول دارید؟

بله قبول دارم. مثلا بیشتردر پارک ها فضایی برای راحتی زنان تعریف نشده است و یا مثلا در ساختارهای شهری مکان هایی هستند که نماهای قشنگی ندارند و امنیت هم ندارند . زنان ظرافت های بیشتری به کار می گیرند. و یا استفاده از اسباب بازی ها در پارک ها ایده ای است که زنان بیشتر از آن استفاده می کنند.

از گفته های شما استنباط می شود نگاه جنسیتی شما روی اداره شهر تاثیر خواهد گذاشت.درست می گویم؟

نه من نگاه جنسیتی ندارم .من به طور کلی با زن سالاری و مردسالاری مخالف هستم. شایسته سالاری برایم اهمیت بیشتری دارد. زنانی که سوابق مدیریتی دارند این توان را دارند و هر مسئولیتی که به آنها واگذار شود قطعا می توانند آنها را به بهترین شکل انجام دهند.

به عنوان اولین شهردار زن در خوزستان با چه مشکلاتی در این سه ماهه مواجه بودید؟

در اجرا تا کنون با مشکلی مواجه نبودم .در برخورد با سازمانها و ادراه های دولتی و نهادهایی که در ساخت شهری موثر هستند تعامل بسیاری می بینم.من نه تنها احساس مشکلی نمی کنم بلکه بسیار هم خوشحال هستم.

مهمترین جذابیت کار یک شهردار چیست که شما آنقدر از داشتن این شغل خوشحال هستید؟

کار در شهرداری کاری فراگیر است و همه ابعاد فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و اجرایی به همراه دارد و ضمن این که نمود کار خودتان را خیلی سریع می توانید ببینید.

شهردار کاری تمام وقت است. ایا خانواه دتان از این موضوع گلایه ای ندارند؟

در زندگی ام تفاوتی ایجاد نشده است .یکی از موافقان شغلم همسرم بوده است و حتی برای برخی از طرح هایم از اعضای خانواده کمک می گیرم. چرا که معتقدم دختر و پسرم که از نسل جوانتری هستند نگاههای دقیق تری دارند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours