گفتگویی کوتاه با نسرین ستوده، در مورد برگزاری دادگاه تجدید نظر 4 تن از فعالان کمپین و آخرین وضعیت مهرچهره مشرفی

۱ min read

9 بهمن 1387

مدرسه فمینیستی: جلسه تجدید نظر در پرونده چهار تن از اعضای کمپین یک میلیون امضا، پروین اردلان، ناهید کشاورز، جلوه جواهری و مریم حسین خواه روز 8 بهمن، در شعبه 34 دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار شد که مریم حسین خواه به دلیل آن که در خارج از کشور به سر می برد در این دادگاه حضور نداشت. پیشتر این 4 تن به اتهام فعالیت در سایت های زنستان و تغییر و برای برابری به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که وکلای این پرونده از جمله نسرین ستوده به این حکم اعتراض کرده و در پی اعتراض آن، جلسه تجدیدنظر در مورد این حکم دیروز برگزار شد.

همچنین نسرین ستوده هنگام مراجعه به دادگاه انقلاب خبر داد که جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده خانم مهرچره مشرفی ، یکی از اعضای کمیته مادران کمپین یک میلیون امضاء و همسر ایشان آقای عباس جوادی دوست روز دوازده بهمن در شعبه 28 دادگاه انقلاب تعیین شده است. خانم مهرچهره مشرفی در آذر ماه سال جاری به اتفاق خانواده شان در بهشت زهرا حضور پیداکرده بودند و درست زمانی که روی مزار برادرشوهر خود خانوادگی نشسته بودند به صورت خانوادگی بازداشت شدند و به مدت یک ماه تمام در زندان اوین به سر بردند.

در رابطه با برگزاری این دادگاه تجدید نظر با نسرین ستوده یکی از وکلای این پرونده مصاحبه ای کرده ایم که در زیر می آید:

مدرسه فمینیستی: خانم ستوده دادگاه تجدید نظر در پرونده 4 تن از فعالان کمپین چگونه برگزار شد؟

نسرین ستوده: همچنان که می دانید موکلان من خانم ها پروین اردلان ، ناهید کشاورز، جلوه جواهری و مریم حسین خواه هریک به دلیل فعالیت در دو سایت زنستان و تغییر برای برابری هریک به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند چون این جانب به اتفاق دیگروکلای این پرونده سرکارخانم لیلا علی کرمی وشیرین عبادی در مهلت قانونی به این حکم غیر منتظره اعتراض کردیم لذا این پرونده برای رسیدگی به شعبه 34 دادگاه تجدید نظرارسال شد که جلسه رسیدگی به آن دیروز بود در این جلسه اولا موکلانم باردیگر تاکید کردند که به هیچ رو در صدد براندازی نظام جمهوری اسلام ایراین نبوده اند و همچنین پیرامون قانونی بودن فعالیت آنها در دو سایت “زنستان” و “تغییر برای برابری” توضیحاتی به دادگاه ارائه شد. قاضی دادگاه از موکلانم پرسید “آیا سایت های مذکور با اخذ مجوز فعالیت میکرده اند”؟ و من در اینجا باید به شما بگویم که اساسا در این خصوص هیچ ممنوعیت قانونی وجودندارد و حتی هیچ مرجعی هم برای صدور چنین مجوزی وجودندارد. بنابراین اینجانب ضمن تذکر نکات قانونی فوق یادآوری کردم که هزاران سایت مشغول فعالیت اند که برخی از آنان موافق دولت و برخی از آنها منتقد دولت هستند واما نقطه مشترک در همه این سایت ها این است که هیچیک از آنها مجوز فعالیت ندارند به این دلیل قانونی که اساسا هیچ منع قانونی برای آن وجود ندارد.

مدرسه فمینیستی : خانم ستوده این اولین دادگاه فعالان کمپین یک میلیون امضا بود که به صورت علنی و با حضور دوستان کمپینی که برای همراهی با دوستان خود به دادکاه انقلاب رفته بودند برگزار شد علت عدم ممانعت از حضور این دوستان را جه میدانید ؟

نسرن ستوده: درواقع شما باید این سوال را از مسئولین دادگاه بپرسید که علت اینکه تا به حال در دادگاه های انقلاب دوستان متهمان را راه نداده اند چه بوده است ؟ زیرا که قانونا و طبق قانون اساسی ایران اصل بر علنی بودن تمام محاکمات است . دادگاه دیروز به این نکته قانونی توجه نموده است .

مدرسه فمینیستی : خانم ستوده در واقع می توان گفت که این یک سنت ویک قرار نانوشته وازدل بر آمده است که هرگاه یکی از فعالان جنبش زنان و به ویژه کمپین یک میلیون امضا به دادگاه انقلاب احضار می شود و یا دادگاهش برگزار میشود عده ای از دوستان اورا همراهی می کنند. نقطه عطف این همراهی را در سیزده اسفند 1385 دیدیم و دستگیری 33 نفر از دوستان و بستگانِِ ِ پنج تن از فعالان حقوق زنان درمقابل دادگاه انقلاب. حال علیرغم توضیحات شما درباره قانونی بودن حضور آن 33 نفر اما هنوز تعدادی از این دوستان درگیر محاکمه و دادگاه هستند در این مورد نظر خودتان را بفرمایید.

نسرین ستوده: اینجانب در دادگاه با اشاره به این نکته ،خاطرنشان کردم که تجمع روز سیزده اسفند سال 1385 در جلوی دادگاه انقلاب که هنوز هم بابت آن فعالان حقوق زنان حمکم های طویل المدت زندان و مجازات های دیگر دریافت می کنند به دلیل بی توجهی قاضی رسدیگی کننده به این موضوع بوده است زیرا همچنان که می دانید در آنروز قرار بود محاکمه پنج تن از فعالان حقوق زنان (نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان، شهلا انتصاری، فریبا داودی مهاجر و سوسن طهماسبی) در شعبه 6 دادگاه انقلاب برگزار شود و تعدادی از دوستان و بستگان آنها برای اطلاع از وضعیت پرونده دوست یا فامیل خود به دادگاه مراجعه کرده بودند. اما دادگاه انقلاب آنها را حتی به داخل ساختمان هم راه نداد و آنها مجبور شدند در جلوی ساختمان منتظر نتیجه دادگاه بمانند و بعد هم که توسط ماموران دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شدند.

مدرسه فمینیستی: پرونده خانم مهری مشرفی یکی دیگر از فعالان کمپین یک میلیون امضاء که همراه همسرشان در زندان به سر می برند در چه وضعیتی است؟

نسرین ستوده: قرار است جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده خانم مهرچره مشرفی و همسر ایشان آقای عباس جوادی دوست روز دوازده بهمن در شعبه 28 دادگاه انقلاب تعیین شده است. خانم مهرچهره مشرفی در آذر ماه سال جاری به اتفاق خانواده شان در بهشت زهرا حضور پیداکرده بودند و درست زمانی که روی مزار برادرشوهر خود خانوادگی نشسته بودند به صورت خانوادگی بازداشت شدند و به مدت یک ماه تمام در زندان اوین به سر بردند. متاسفانه تا امروز به ما وکلا اجازه ملاقات با موکلان مان داده نشده است.

مدرسه فمینیستی: خانم ستوده بسیار سپاسگزاریم .

An Interview with Nasrin Sotoudeh about the Review of the Court Case for the four Campaign Activists and Status of Mehrchehreh Moshrefi

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours