اخبار جوایز و موفقیت های زنان جهان در ماهی که گذشت

۱ min read

12 اسفند 1386

اهدای جایزه‌ی معتبر بنیاد اولاف پالمه به پروین اردلان


جایزه‌ی معتبر بنیاد اولاف پالمه در سال ۲۰۰۷، به ژورنالیست و فعال جنبش زنان ایران، پروین اردلان اهداء شد. اردلان از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است. او که سردبیر نشریه‌ی اینترنتی تریبون فمینیستی ایران و عضو تحریریه‌ی مجله اینترنتی زنستان، ارگان‌های تعطیل شده‌ی مرکز فرهنگی زنان بوده، در حال حاضر عضو تحریریه سایت تغییر برای برابری است.

بنیاد یادبود اولاف پالمه برای ایجاد تفاهم بین‌المللی و امنیت مشترک، در سال ۱۹۸۷ به منظور پاس‌داشت تلاش‌های بشردوستانه‌ی پالمه، نخست وزیر پرآوازه‌ی سوئد تاسیس شد. پالمه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ که ترور و کشته شد، به مدت شانزده سال رهبر حزب سوسیال دمکراسی سوئد و طی دو دوره نیز نخست وزیر بود.

بنیاد اولاف پالمه اعلام کرد جایزه‌ی سال ۲۰۰۷ این بنیاد به پروین اردلان اهداء می‌شود. دلیل تعلق جایزه به اردلان، تلاشِ موفق او در تبدیل خواست برابرْحقوقیِ زنان و مردان به یکی از وجوه اصلی مبارزه برای دموکراسی در ایران ذکر شده است. امری که به سهم خود باعث شده است ابعاد اجتماعی و جغرافیاییِ جنبش زنان برای کسب آزادی‌های مدنی و حقوقی، گسترش چشمگیری بیابد. در بیانیه‌ی مطبوعاتی بنیاد یادبود پالمه از اردلان به عنوان یکی از چهره‌های شاخص جنبش زنان ایران نام برده شده است که در منطقه‌ای بحران‌زده، با فعالیت‌ها و تلاش مجدّانه‌اش، الگوئی است برای راه‌کار‌های مبتنی بر گفتگو و دمکراسی. در بخشی از این بیانیه آمده است:

“پروین اردلان با وجود تهدید، آزار و پیگرد، با پشتکار و سماجت به مبارزه برای دستیابی به آرمان‌هایش ادامه داده است. او و سایر زنان فعال جنبش، با اتخاذ شیوه‌هایی مبتکرانه، موجب افزایش حمایت از خواست برابرْ‌حقوقی شده‌اند. کمپین جاریِ یک ملیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، یکی از این نمونه‌های موفق است.”
بنیاد اولاف پالمه کار و تلاش سرسختانه و مستمر این زنان را به عنوان نمونه و سرمشق دمکراسی و صلح‌ در منطقه‌ای پرآشوب و بحران‌‌‌زده، شایسته‌ی توجه بین‌المللی دانسته است.

هر سال در سی‌ام ماه ژانویه، سالگرد تولد پالمه، جایزه‌ی ویژه‌ای به نام “جایزه پالمه” به فرد یا افرادی که در جهت اهداف بشردوستانه و ترقی‌خواهانه‌ی اولاف پالمه فعالیت کرده باشند اهداء می‌شود. از زمان تاسیس این بنیاد تا کنون، افراد و سازمان‌های مختلفی موفق به دریافت این جایزه‌ی معتبر شده‌اند. نخستین جایزه‌ی پالمه، به خاطر مبازرات شجاعانه و مدّبرانه‌ی کارگران سیاه‌پوست اتحادیه‌ی کارگران معدنکار آفریقای جنوبی برای دستیابی به حقوق و ارزش‌های انسانی، در اختیار کیریل رامافوزا، رهبر وقت این اتحادیه قرار گرفت.

جایزه‌ی سال گذشته‌ی بنیاد به صورت مشترک به کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد و مسعاد محمدعلی، وکیل مبارز سودانی که برای دفاع از حقوق بشر و استقرار صلح و امنیت تلاش‌های مستمری داشته‌اند اهداء شد.

ملالی جویا برنده «جایزه بین‌المللی فیلم حقوق بشر ۲۰۰۸» گردید

کابل پرس :«سینما برای صلح» طی مراسمی به تاریخ یازدهم فوریه ۲۰۰۸ در محل تاریخی «کانزرت هاوس» برلین ـ آلمان «جایزه بین‌المللی فیلم حقوق بشر» سال ۲۰۰۸ را به ملالی جویا اهدا نمود. از میان 4 کاندیدا این جایزه که قبلا بوسیله این سازمان اعلام شده بودند، ملالی جویا به عنوان برنده اعلام گردید و هنرپیشه مشهور هالیود و دوبار برنده جایزه اسکار، هیلری سوانک (Hilary Swank) جایزه را به ملالی جویا تقدیم نمود.


ملالی جویا در جریان دریافت جایزه مورد استقبال گرم حضار در سالن، که اکثر شان سینماگران مشهور جهان بودند، قرار گرفت. وی طی نطق کوتاهش از ,سینما برای صلح, بخاطر دادن جایزه به یک زن افغان اظهار سپاس نمود و جایزه را ,به مردم رنج دیده و مصیبت دیده افغانستان, اهدا کرد. جویا افزود: ,افغانستان تحت سلطه امریکا و متحدانش هنوز هم همچون دوزخ سوزان برای مردمش هست و سیاست های غلط به اصطلاح جامعه جهانی کشور ما را به پرتگاه نابودی کشانیده است. من از شما سینماگران تقاضا دارم که دردها و حقایق هولناک کشورم را منعکس ساخته از دولتهایتان بخواهید که از تقویت بنیادگرایی در افغانستان دست بردارند.

«جایزه بین‌المللی فیلم حقوق بشر» همه ساله به کسی داده میشود که از طریق کارکردش در فیلم، نقش مهمی در صلح و همسویی ایفا کرده باشد. امسال این جایزه به پاس نقش ارزنده ملالی جویا در فیلم مستند ,دشمنان خوشبختی, به وی تعلق گرفت. قابل یادآوریست که این فلم قبلا چندین جایزه دیگر را نیز از آن خود کرده و تا کنون در دهها کشور جهان نمایش داده شده است.

«سینما برای صلح» فستیوال بین‌المللی‌ایست جهت جمع آوری اعانه برای پروژه‌های امدادی منتخب که هر ساله برگزار میگردد تا در سطح جهان اهل سینما را دراین کار دخیل نموده و بر نقشی که فیلم می‌تواند در پیشبرد اهدافی چون صلح و تحمل پذیری داشته باشد، تاکید ورزد. حقوق مادی تمامی جوایز امسال «سینما برای صلح» به سازمان محو خشونت علیه زنان UNIFEM تعلق گرفت.

چند تن از کاندید های دیگر «سینما برای صلح» در هفت رده مختلف برای سال ۲۰۰۸ عبارتند بودند از آنجیلینا جولی، مایکل مور، کریستین امانپور، لیوناردو دی کپریو و غیره.

امیلیا نظری، شیوار رمضانی و فائزه فرهومند تهرانی برگزیدگان جایزه صادق هدایت

مراسم اهدای جوایز ششمین دوره جایزه ادبی صادق هدایت همزمان با صد و پنجمین سالروز تولد او، یکشنبه شب، ۲۸ بهمن، با حضور تعدادی از اهالی قلم و هنرمندان در خانه جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت برگزار شد.

امیلیا نظری، شیوا رمضانی و فائزه فرهومند تهرانی به طور مشترک به خاطر داستان های آقای سزار غمگین است، لعنتی و فنجان های خالی جایزه ششمین دوره جایزه ادبی هدایت را از آن خود کردند.

هر سال مراسم جایزه صادق هدایت در خانه هنرمندان تهران برگزار می شد؛ امسال با تغییر مدیریت خانه هنرمندان اجازه برگزاری این مراسم به برگزار کنندگان داده نشد.

میترا الیاتی، حسین قدیمی و مدیا کاشیگر داوران ششمین دوره مسابقه ادبی صادق هدایت بودند.

انیمیشن پرسپولیس جایزه «سزار» فرانسه را برد


انیمیشن پرسپولیس ساخته مشترک “مرجان ساتراپی” و “ونسان پارونو” فرانسوی در جشنواره “سزار” فرانسه، برنده جایزه بهترین فیلم اول شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این فیلم در حضور اعضای اصلی هنر هفتم به ریاست “ژان روشفور” نویسنده فرانسوی و “کریستین البانل” وزیر فرهنگ فرانسه به نمایش درآمد و جایزه فیلم اول سی و سومین دور این جشنواره را از آن خود کرد.

انیمیشن پرسپولیس که وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ را بر اساس زندگی‌نامه “مرجان ساتراپی” روایت می‌کند، تاکنون یک‌میلیون و دویست هزار تماشاگر در فرانسه را به سوی خود جلب کرده‌است.
این انیمیشن پیش از این نیز جایزه هیئت ژوری آخرین جشنواره کن را برده ‌بود و در فهرست بهترین فیلم انیمیشن برای شرکت در جشنواره اسکار نیز قرار گرفته بود که موفق به دریافت جایزه اسکار نشد.‌

حنا مخملمباف با فیلم «بودا از شرم فروریخت» موفق به دریافت جایزه‌ی «خرس بلورین» پنجاه‌ وهشتمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم برلین شد


برلیناله که یکی از مهم‌ترین اتفاقات هنری آلمان است، تا عصر یکشنبه‌، ۱۷ فوریه ادامه داشت. خرس طلایی برلیناله به فیلم برزیلی „Tropa de Elite“، ساخته خوزه پادیلا (José Padilha) اهدا شد. این فیلم داستان مبارزه‌ی یک گردان پلیس نظامی علیه مافیای مواد مخدر در شهر ریودوژانیروست.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر زن، نصیب هنرپیشه انگلیسی، سالی هاوکینس (Sally Hawkins) شد و خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد به رضا ناجی‌، برای بازی در فیلم “آواز گنجشک‌ها”، ساخته‌ی مجید مجیدی رسید.

علاوه بر رضا ناجی، آیت نجفی با فیلم مستند «Football under cover » به دریافت یک خرس، “تدی” نائل آمد. داستان این فیلم که توسط نجفی و دیوید آسمان ساخته شده، مسابقه فوتبال میان تیم زنان برلین و تیم ملی فوتبال زنان ایران است.

طناز اسحاقیان با فیلم “شبیه دیگران باش” جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران بخش “تدی” جشنواره را به خود اختصاص داد. در بخش “تدی” فیلم‌هایی که به همجنس‌گرایی می‌پردازند یا مشکلات جنسیتی را مطرح می‌کنند، به نمایش در‌می‌آیند.

اسحاقیان در فیلم مستندش به تغییر جنیست در ایران می‌پردازد.

حنا مخملمباف با فیلم “بودا از شرم فروریخت” موفق به دریافت جایزه‌ی “خرس بلورین” در بخش کودکان و نوجوانان شد. این جایزه از ۲۳ سال پیش، هر ساله به یک فیلم که در خدمت صلح جهانی باشد، اهدا می‌شود. جایزه ویژه صلح را در سال ۲۰۰۵ فیلم “لاکپشت‌ها پرواز می‌کنند”، ساخته بهمن قبادی از آن خود کرده بود.

ماریون کوتیار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن

فارست ویتاکر جایزه بهترین بازیگر زن را به ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی فیلم «زندگی به رنگ گل سرخ» اهدا کرد. کوتیار که در هنگام دریافت اسکار بسیار هیجان زده شده بود، با اشاره به معنی اسم شهر لوس آنجلس گفت که فرشته ها در این شهر زندگی می کنند.

کیت بلانشت برای فیلم «الیزابت عصر طلایی»، جولی کریستی برای «دور از او»، لوران لین برای «وحشی ها» و الن پیج برای «جونو» نامزد های دیگر این بخش بودند.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن


جایزه بازیگر زن نقش دوم به تیلدا سوینتن برای بازی در فیلم «مایکل کلایتون» تعلق گرفت.

اسکار بهترین انیمشن به «راتاتویی» محصول مشترک والت دیسنی و پیکسار، که فروش خوبی در گیشه داشت رسید. به این ترتیب «پرسپولیس»، انیمیشن تحسین شده مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، از این جایزه محروم ماند.

اعطای جایزه سیمون دوبوآر به تسلیمه نسرین و آیان هیرسی علی

شهرزاد نیوز: به مناسبت صدمین سالروز تولد “سیمن دوبوآر” فمینست فرانسوی، جایزه‌ای به نام وی، به زنانی که برای بیان ایده‌ها و نظرات خود متحمل خطر شده‌اند، اختصاص یافت.

این جایزه روز 9 ژانویه، روز تولد سیمون دوبوآر در جریان سمینار بررسی نظرات سیمون دوبوآر در پاریس به تسلیمه نسرین، نویسنده بنگال و آیان هیرسی علی، نماینده سابق پارلمان هلند که یکی از منتقدین اسلام است، اعطاء شد.


جایزه ی فوق که شامل یک چک 20 هزار یورو ئی است، به افرادی تعلق می گیرد که ادامه دهنده ی مبارزه برای رهائی زن اند و به طریقی ادامه دهنده ی مبارزه ای هستند که نسل سیمون دوبوآر آغاز کرد. هر دو برنده ی این جایزه به خاطر بیان نظرات و عقاید خود و انتقاد به اسلام، مورد تهدید و ارعاب فرار گرفته اند.

تسلیمه نسررین (متولد 1962)، نوبسنده و شاعر و از مدافعین حقوق زنان در بنگلادش است که به خاطر انتقاداتش به اسلام، مورد تهدید قرار گرفت و مجبور به ترک بنگلادش شد.


آیان هیرسی علی، نماینده ی سابق پارلمان هلند به خاطر انتقادبه اسلام و قوانین زن ستیز آن مورد تهدید قرار گرفت. وی در فیلمی به نام “تسلیم”، موارد زن ستیزانه ی فرهنگ مسلمانان را به تصویر کشیده است. کارگردان هلندی این فیلم “تئو فان خوخ”، در نوامبر 2004 توسط یکی از مسلمانان در هلند به فتل رسید.

سفر یک دختر ایرانی به مریخ

یک سال پیش بود که انوشه انصاری به عنوان اولین فضانورد ایرانی و اولین فضاگرد زن جهان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و پیاده‌روی فضایی او، یک ایرانی دیگر هم می خواهد به فضا برود، آن هم مریخ. البته از نوع مجازی‌اش.

نسیم کاوه مقدم، دانشجوی جوان ایرانی دانشگاه مک گیل کانادا خود را برای سفری شبیه‌سازی شده به مریخ آماده میکند.

این سفر مجازی البته هیجان و ماجراجوییهای یک سفر واقعی را ندارد، اما پوشیدن لباسهای فضایی، خوردن برنج آبزدایی شده و تظاهر به بودن در سیاره مریخ، بخشی از یک تجربه استثنایی هستند که کاوه مقدم و میشل فاراگالی، همکلاسی او در دانشگاه مکگیل برای رسیدن زمان آن دقیقه شماری میکنند.

نسیم کاوه مقدم دانشجوی 24 ساله ایرانی در دانشگاه مکگیل که ریاست بخش ارتباطات دانشجویی در مرکز اکتشاف و پیشرفت فضا در کانادا را برعهده دارد، قرار است برای شرکت در این سفر فضایی شبیه‌سازی شده به مریخ به سالت لیک سیتی آمریکا سفر کند تا در آنجا به شش کانادایی دیگر ملحق شود که آنها هم برای ماموریت دلتا اکسپدیشن در ایستگاه تحقیقاتی صحرای مریخ در جنوب اوتا حضور خواهند یافت.

جشن رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب “حقوق پناهندگان” تالیف شیرین عبادی/ دوشنبه 6 اسفند 1386 گویا نیوز

جشن رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب «حقوق پناهندگان» تالیف شیرین عبادی روز شنبه چهارم اسفندماه ۱۳۸۶ در سفارت نروژ در تهران برپا شد. در این مراسم که با حضور نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در ایران، تعدادی از سفرای کشورهای خارجی، تعدادی از نویسندگان، فعالان حوزه مسائل پناهندگان و مدافعان حقوق بشر، همچنین خانم اریکا فلر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برپا شده بود، نماینده سازمان ملل در ایران و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان با تقدیر از شیرین عبادی و فعالیت‌های علمی وی به معرفی کتاب «حقوق پناهندگان» پرداختند.

در مراسم رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب «حقوق پناهندگان» عنوان شد که کلیه عواید این کتاب به کودکان پناهنده اختصاص خواهد یافت.

شیرین عبادی نیز در این مراسم با تشکر از کمیساریای عالی پناهندگان، «نشر گنج دانش» ناشرایرانی این کتاب و همچنین «بنفشه کی‌‌نوش» مترجمی که کتاب «حقوق پناهندگان» را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است، گفت که امیدوار است انتشار این کتاب بتواند گامی کوچک در راه زندگی بهتر پناهندگان در ایران باشد. او گفت که امیدوار است وضعیت جهان به کیفیتی پیش رود که همه بتوانند با آسودگی در کشور خود به سر برند و جهان شاهد پدیده پناهندگی نباشد.


عبادی حمایت سازمان‌های بین‌المللی از کتاب‌هایی که به زبان فارسی منتشر می‌شود و ترجمه آنها به سایر زبان‌های زنده دنیا را کمکی به نویسندگان ایرانی در جهت معرفی آثار آنان به سایر زبان‌های دنیا دانست و ابراز امیدواری کرد تا این شیوه مرضیه ادامه پیدا کرده که ما بتوانیم تعدادی از آثار شعرا، نویسندگان و محققان ایرانی را به سایر زبان‌ها نیز ترجمه کنیم.

کتاب «حقوق پناهندگان» تالیف «شیرین عبادی» که تاکنون دو بار به زبان فارسی توسط نشر گنج دانش چاپ شده، شامل حقوق و مقررات ناظر بر پناهندگان در ایران است که از سوی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در تهران مورد تقدیر قرار گرفت و به زبان انگلیسی ترجمه و چاپ شد. ترجمه انگلیسی این کتاب در لندن به چاپ رسیده است.

مرکز هنرهای معاصر افغانستان برای نخستین بار در این کشور نمایشگاه ویژه نقاشی زنان را راه اندازی کرده است

به گزارش سایت بی بی این نمایشگاه به مدت چهار روز در شهر کابل برگزار شد و در نوع خود از نمایشگاههای منحصر به فردی بود که در سال های اخیر در افغانستان برگزار شده است.


نگاه متفاوت زن افغان به زندگی و جهان و بازتاب آن در نقاشی های مدرن و فرامدرن از مهم ترین ویژگی های این نمایشگاه بوده است.

در این نمایشگاه ۹۳ اثر نقاشی از ۲۳ دخترجوان افغان به معرض دید گذاشته شده است.

در مجموع تمام آثار نمایشگاه به شکلی متفاوت ارائه شده است. یک تن از برگزار کنندگان نمایشگاه گفت این نقاشیها از هنجارهای سبک نقاشی کلاسیسم و رئالیسم عبور می کنند و با اصول این سبکها قابل بررسی نیستند.

این نمایشگاه هفته گذشته از سوی مرکز هنرهای معاصر افغانستان در تالار لیسه امانی برگزار شد.
این مرکز از دو سال پیش فعالیتهای خود را در کابل، پایتخت، آغاز کرده است.

تعیین نخستین زن عاقد نکاح در مصر


به گزارش سایت بی بی سی در مصر برای نخستین بار یک خانم به عنوان “مأذون شرعی”، یا متصدی عقد نکاح، تعیین شده است. امل سلیمان عفیفی سلیم ۳۲ ساله اکنون مأذون شرعی ناحیه دوم شهر قنایات در استان شرقیه، واقع در۹۰ کیلومتری قاهره است.

او در چهار ماه گذشته با ده مرد برای بدست آوردن این مقام رقابت داشت، و سرانجام دادگاه خانواده در این استان به نفع او رای داد. مزیت اصلی خانم امل در رقابت با این ده مرد، داشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق بود که آنان ندارند.

سابقه ندارد که در کشوهای عرب مسلمان یک زن به طوررسمی وظیفه عقد کننده نکاح را به عهده بگیرد. و همین امر موجب شد تا واکنشهای علمای مسلمان و مردم عادی مصر نسبت به تعیین این خانم ضد و نقیض باشد.

دکترعلی جمعه مفتی اعظم مصر در رأس کسانی قرار دارد که از این انتصاب دفاع کرده، و فتوای رسمی در این زمینه صادر کرده است. استدلال او و همفکرانش برپایه مذهب امام ابوحنیفه، یکی از چهار امام معتبراهل تسنن، استوار است. در مسائل شرعی مربوط به خانواده، مذهب حنفی مرجع اصلی قانون گذاری درمصراست.

درمقابل، مخالفین این کار را خلاف شرع و عرف دانسته و آن را بدعت خوانده اند. زیرا در متون کهن اسلامی بر جواز این کار برای زن تصریح نشده است. همچنین عرف در کشورهای مسلمان این بوده که مردم در طول قرون متمادی تنها مرد را دیده اند که نکاح را عقد کرده، و عرف در برخی موارد یکی از مراجع قانون گذاری در شریعت اسلامی است.

به گزارش بی بی سی مدافعان حقوق زنان ازگماشتن یک زن درمقام عاقد نکاح به عنوان گامی در راستای کسب حقوق بیشتر زنها، استقبال کرده اند. اما در مقابل، برخی منتقدین اجتماعی با توجه به روح محافظه کارانه حاکم بر جامعه مصر، بعید می دانند که قرار گرفتن یک زن دراین مقام مورد پسند و قبول مردم قرار گیرد.

ناهید کشاورز

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours