گزارش سازمان ملل از افزایش نقش جهانی زنان در مناصب سیاسی

12 اسفند 1386

نتایج مطالعات مشترک سازمان ملل و اتحادیه بین‌المجالس حاکی از افزایش نقش جهانی زنان در پارلمان‌ها و مناصب دولتی در طول سه سال گذشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز از مقر سازمان ملل در نیویورک، گزارش موسوم به “جایگاه زنان در سیاست‌گذاری‌های سال ‪ ۲۰۰۸‬جهان” که روز جمعه در سازمان ملل منتشر شد، حاکی است حدود ‪ ۱۸‬درصد از قانونگذاران و نمایندگان در سطح جهان، زن هستند و ‪ ۱۶/۱‬درصد مناصب وزارتی در سطح جهان در اختیار زنان است که این، نشان‌دهنده افزایش دو درصدی این رقم به نسبت سال ‪ ۲۰۰۵‬است.

این گزارش نشان می‌دهد که “رواندا” با حضور ‪ ۴۹‬درصدی زنان در پارلمان این کشور همچنان در صدر و “سوئد” و “فنلاند” هر کدام با ‪ ۴۷‬و ‪ ۴۱/۱‬درصد به ترتیب در مقام دوم و سوم قرار دارند. این گزارش همچنین حاکی است که برای نخستین بار، زنان در فنلاند و نروژ بیش از نیمی از مناصب وزارتی را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، کشورهای عربستان سعودی، قطر، امان، جزایر میکرونیزیای اقیانوس آرام، نورو، پالو، تووالو و جزایر سلیمان که هیچ زنی درپارلمان‌های آنها حضور ندارد، در ردیف‌های انتهایی این جدول قرار دارند.

در ایران، تنها 4.5 درصد اعضای مجلس را زنان تشکیل می دهند، در دولت نیز هیچ وزیر زنی در کابینه دولت وجود ندارد، اگرچه دو تن از معاونان ریاست جمهوری زن هستند.

“آندره جانسون” دبیر کل اتحادیه بین‌المجالس مستقر در ژنو، معتقد است که روند حضور و پیشرفت زنان در مسایل سیاسی کند و آهسته است و اگر روند حضور زنان در پارلمان‌ها به همین منوال ادامه یابد، تساوی جنسی در میان اعضای پارلمان تا بیش از سال ‪ ۲۰۵۰‬محقق نخواهد شد.

جانسون که سازو کار سهمیه‌بندی را چاره کار می‌داند، افزود: اگر به آمار کشورهایی که در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، نگاه کنید، یک عامل مشترک یعنی همان استفاده از سازوکار سهمیه‌بندی را در همه آنها خواهید دید.

وی خاطر نشان کرد که در میان کشورهایی که بیش از ‪ ۳۰‬درصد نمایندگان مجالس آنان زن هستند، تنها کشورهای فنلاند، دانمارک و کوبا، سازوکار را آغاز و در برنامه خود گنجانده‌اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours