در پی خودکشی یک دختر ایلامی:تحمیل شرایط نامساعد به زنان و دخترانی که با مین مصدوم شده‌‏اند

19 بهمن 1387

در پی خودکشی یک دختر ایلامی، مدیرعامل کانون مشارکت در پاکسازی مین، هشدار داد: مصدومان مین به ویژه زنان و دختران از شرایط نامساعد روحی و اجتماعی رنج می‌‏برند.

ثریا عزیزپناه در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار”ایلنا” گفت: بر اساس اخبار یکی از سایت‌‏ها، ابتدای ماه گذشته یک دختر ایلامی که در اثر برخورد با مین دچار قطع عضو شده بود، به علت فشار روانی و مشکلات اجتماعی به زندگی خود پایان داد.

او در این ارتباط از نبود حمایت‌‏های روانی و اجتماعی از حادثه‌‏دیدگان مین انتقاد و اظهار کرد: در طول سال‌‏های پس از جنگ هیچ نوع حمایتی این چنینی از مصدومان مین صورت نمی‌‏گیرد و این مشکل باعث بروز اختلالات بسیاری در زندگی این افراد می‌‏شود.

مدیرعامل کانون مشارکت در پاکسازی مین با این توضیحات بر لزوم ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی به حادثه‌‏دیدگان مین تاکید کرد.

به گفته او بسیاری از این افراد به ویژه دختران و زنان پس از قطع عضو ناشی از مین خانه‌‏نشین و با مشکلات بسیار دست به گریبان می‌‏شود.

عزیزپناه با بیان این‌‏که بیشترین سطح زمین‌‏های آلوده به مین در کردستان وجود دارد، گفت: اما از سوی دیگر استان ایلام نیز از نظر میزان مرگ و میر و حتی پس از برخورد با مین در ایلام مشاهده می‌‏شود.

به گفته عزیزپناه، دختران و زنانی که بر اثر اصابت مین دچار نقص عضو شده‌‏اند، یا امید به ازدواج را از دست می‌‏دهند و یا از سوی همسرانشان ترک می‌‏شوند که این باعث منزوی شدن آنها می‌‏شود.

عزیزپناه همچنین از روند طولانی تشکیل پرونده برای مصدومان ناشی از برخورد با مین ابراز ناخرسندی کرد و گفت: نبود شرایط مساعد روحی و اجتماعی از یک سو و طولانی شدن پذیرش این افراد به عنوان مصدومان مین بر مشکلات آنها می‌‏افزاید.

مدیرعامل کانون مشارکت در پاکسازی مین، از مسوولان خواست تا نسبت به حمایت‌‏های مستمر از مصدومان مین به ویژه زنان و کودکان بیشتر تلاش کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours