اظهارات برخی از مسئولان درباره زنان در آستانه سالگرد انقلاب: وضعیت زنان «گل و بلبل» است

18 بهمن 1387

فاطمه بداغی: پیش از انقلاب حضور زنان در جامعه ضدیت با ارزش‌های اخلاقی بود

فاطمه بداغی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ اظهار داشت: زنان بعد از انقلاب اسلامی سیر رو به رشدی را طی کرده‌اند و در عرصه‌های مختلف به موفقیت‌های بالایی دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع تغییرات اعتقادی، نقش ابزاری زنان در رسانه‌ها، اجتماع و خانواده متحول شد و تفکر جامعه نسبت به نقش آنان تغییر یافت.

بداغی افزود: مشارکت اجتماعی زنان در جنگ بسیار خوب و چشمگیر بود و آن‌ها فرزندان و همسران خود را نیز تشویق می‌کردند تا در صحنه‌های جنگ حضور یابند.

وی در خصوص پیشرفت‌های زنان بعد از انقلاب تصریح کرد: زنان در زمینه‌های تربیتی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، قضایی، اجتماعی، تحصیلی و اشتغال در 30 ساله انقلاب اسلامی رشدی چشمگیر داشتند.

نماینده رئیس قوه قضاییه در شورای زنان در مورد تفاوت سطح سواد زنان، در پیش و پس از انقلاب بیان کرد: پیش از انقلاب اکثریت جامعه زنان را افرادی بی‌سواد تشکیل می‌دادند؛ اما بعد از انقلاب اسلامی سطح سواد در جامعه کنترل شده و حضور زنان در دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: امام راحل نیز به این موضوع اعتقاد داشتند که زنان در تمام عرصه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری حضوری فعال در جامعه داشته باشند.

منیره نوبخت: آمار دانش‌آموزان دختر بعد از انقلاب 144 درصد رشد داشته است

منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان، اهداف و آرمان‌هایی را مانند ارتقای وضعیت زنان در جامعه پیگیری کردند و به این هدف مقدس دست یافتند.
وی افزود: بر اساس شاخص‌های آماری بعد از انقلاب زنان در تمام عرصه‌های هنری، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی وضعیت رو به رشدی داشتند.

نوبخت در خصوص نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام(ره) در 12 بهمن سال 57 در بهشت زهرا عنوان کرد که من به پشتوانه مردم دولت تشکیل می‌دهم؛ حال این مردم که امام از آنان یاد ‌کرد همان زنان و مردانی بودند که سهم بسیاری در پیروزی انقلاب داشتند.

وی در خصوص تفاوت رژیم گذشته با انقلاب اسلامی تصریح کرد: در زمان انقلاب اسلامی انقلاب کننده‌ها و برقرار کنندگان نظام جمهوری اسلامی مردم بودند اما در رژیم سلطنتی شاه مردم در اداره نظام جامعه و تعیین سرنوشت خود نقشی نداشتند، به دلیل این که حکومت، حکومتی سلطنتی بود و فقط مسئولان حق تصمیم‌گیری داشتند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان خاطر‌نشان کرد: زنان در زمان جنگ پا‌به‌پای مردان خود در تظاهرات و جنگ شرکت می‌کردند و توانستند در این حماسه بزرگ پیروز شوند.

مقدسی: وظیفه زنان در اقتدار بخشیدن به حیثیت نظام سنگین‌تر از مردان است

هادی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: انقلاب اسلامی متکی بر مبانی دینی و قرآنی بود و زنان همپای مردان به عنوان یک تکلیف شرعی در وقوع و پیروزی آن نقش داشتند.
وی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) اسوه بزرگ و الهام‌بخشی برای زنان مسلمان است، بیان داشت: حضرت زینب (س) چراغ راه و راهنمای زنان مسلمان ایرانی در تحقق انقلاب و اوامر امام راحل بود.

مقدسی افزود: زنان در تمام صحنه‌های مبارزه با حضور خود، دوشادوش مردان و شاید در مواردی بیش از آنان نقشی تعیین‌کننده‌ در پیروزی انقلاب داشتند.
وی تصریح کرد: صبر زینب‌گونه زنان هنگام شهادت عزیزانشان موجب تقویت روحیه مردان می‌شد؛ تا آنان بتوانند عرصه مبارزه را همچنان گرم نگه دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: پیش از انقلاب جز آن دسته زنانی که به دلیل اعتقاداتشان از هجوم فرهنگ غرب فاصله گرفته بودند، زن به عنوان یک ابزار مصرفی تلقی می‌شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه زنان در جریان انقلاب توانستند نگرش طاغوتی گذشته را نسبت به خود تغییر دهند، تصریح کرد: زنان مسلمان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب توانستند در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی پا به پای مردان در فتح قله‌های افتخار و سربلندی به پیش روند.

مقدسی یادآور شد: امروز ملاحظه می‌کنیم که زنان همانند مردان علاوه بر یکه‌‌تازی در میدان‌های اعتقادی، در اقتدار بخشیدن به حیثیت نظام جمهوری اسلامی وظیفه‌ای به مراتب سنگین‌تر از مردان به دوش دارند و به لطف خدا با سربلندی، این وظیفه سنگین را به انجام می‌رسانند.

وی در ادامه گفت: به دلیل تأثیر زیاد نقش زنان، دشمنان انقلاب و نظام بر روی آنان متمرکز شده‌اند؛ تا این قشر مؤثر در تحول فرهنگی را به انحراف بکشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس متذکر شد: دشمن برای به اضمحلال کشیدن فرهنگ جامعه، بر روی زنان سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است؛ اما زنان ما تاکنون موفق شده‌اند بر همه دسیسه‌ها و شیطنت‌های دشمن فائق آیند.
وی در پایان خاطر‌نشان کرد: امروز در عرصه‌های بین‌المللی، شخصیت زن ایرانی به عنوان یک شخصیت تعریف شده مترقی بر اریکه فرهنگ‌های جهان می‌درخشد.

تجری: زنان پس از انقلاب قله‌های موفقیت را فتح کردند

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس (توانا) اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی ایران، نگاه به زن ایرانی ابزارمدارانه بود و به او اجازه ورود به اجتماعی امن داده نمی‌شد.
وی افزود: این در حالی است که بعد از انقلاب اسلامی، نوع نگاه جامعه به زنان تغییر کرد و در جایگاه یک مادر و شخصی فرهنگ‌ساز و بسترساز به آنان توجه ‌شد.

تجری تصریح کرد: امروزه شاهد حضور زنان در عرصه‌‌های امن فرهنگی، علمی، اجتماعی، مذهبی و هنری کشور هستیم که در این عرصه‌ها، سوء استفاده‌های نابجا و ابزاری از زنان امکان‌پذیر نیست.

وی خاطر‌نشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران سطح تحصیلات و آگاهی زنان پایین بود اما بعد از انقلاب اسلامی، زنان با حضوری فعال و پرشور در دانشگاه‌ها و رسیدن به مدارج بالای علمی، ذهنیت مردم جامعه و جهان را نسبت به خود تغییر داده و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کردند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین در خصوص حضور فعال زنان در صحنه‌های جنگ تحمیلی گفت: زنان مسلمان ایرانی به دلیل پرورش یافتن در بطن فرهنگ جامع اسلام و الگوگیری از بانوان گرانقدر و آزاده‌ای چون حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) حضوری فعالانه در جبهه‌های جنگ داشتند و همگام با مردان ایران زمین، آن حماسه‌ای بزرگ و تاریخی را رقم زدند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours