صدور قرار وجه التزام برای نسرین ستوده، برنده جایزه بین المللی حقوق بشر ایتالیا

26 بهمن 1387

مدرسه فمینیستی: قرار وجه التزام با قید حضور در حوزه قضایی تهران برای نسرین ستوده، از وکلای کمپین یک میلیون امضاء و برنده جایزه حقوق بشر بین المللی ایتالیا صادر شد.

بر اساس گفته مینا جعفری، یکی از وکلای نسرین ستوده، امروز (شنبه 26 بهمن ماه) با حاضر شدن نسرین ستوده ، وکیل فعالان حقوق زنان در دادیاری یکم امنیت دادگاه انقلاب و تفهیم اتهامات اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر پلیس به ایشان، قرار وجه التزام یک میلیون تومانی با قید حضور در حوزه قضایی تهران صادر شد.

تفهیم اتهام به خانم ستوده که با حضور وکلای ایشان ، دکتر هادی اسماعیل زاده و مینا جعفری انجام شد به دلیل حضور وی در جلوی گالری راه ابریشم در 23 خرداد ماه سال جاری در دفاع از موکلان و در حین انجام وظیفه وکالتی شان بود ؛ در حالیکه این ماموران امنیتی بودند که به دلیل خدشه دارکردن مصونیت شغلی خانم ستوده باید مواخذه می شدند و نه موکل.

همچنین ایراد دیگری که وکلای پرونده و خود موکل به جلسه بازجویی وارد کردند عدم صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب برای رسیدگی به موضوع اخلال در نظم و تمرد در برابر پلیس بود؛ چرا که به لحاظ حقوقی ، رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادگاه و دادسرای عمومی است.

بنا به گفه مینا جعفری در جلسه بازپرسی نسرین ستوده، اجازه دفاع از موکل و حتی انعکاس نظرات وکلای خانم ستوده در صورتجلسه بازجویی از سوی دادیار محترم داده نشد.

نسرین ستوده در بیست وسوم خرداد سال 1387 ، به همراه هشت تن دیگر از فعالان جنبش زنان مقابل گالری راه ابریشم دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. این نه نفر که برای شرکت در مراسمی به مناسبت 22 خرداد روز همبستگی زنان ایران به گالری راه ابریشم آمده بودند مقابل گالری و در خیابان دستگیر شدند.؛ مراسمی که برگزار نشد. نسرین ستوده به عنوان وکیل کیوان صمیمی، مدیر مسئول نشریه توقیف شده نامه، در محل حاضر شده بود. کیوان صمیمی در آن روز به دلیل نداشتن اطلاع از لغو شدن مراسم 22 خرداد در گالری راه ابریشم به محل مراجعه کرده بود که ماموران قصد داشتند با ضرب و شتم او را بازداشت کنند. نسرین ستوده نیز برای دفاع از موکل خود در محل حاضر شده بود.

نسرین ستوده در این روز به همراه 8 تن دیگر پس از سپری کردن چند ساعت در سلول های بازداشتگاه وزرا بدون مجوزبازجویی و در نهایت به قید ضمانت و اخذ مدارک شناسایی ضامن ها بدون آنکه هیچ گونه رسیدی در مقابل مدارک به آنها بدهند آزاد شدند.

آن روز قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز 22 خرداد، روز همبستگی زنان را گرامی بدارند. اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی بود که پیش از آن مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود. اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours