وقوع ۹۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در خانه‌های مستاجری جنوب شهر

26 بهمن 1387

فرهنگ آشتی: «۹۲ درصد کودک‌آزاری‌ها در مناطق جنوبی تهران و در خانه‌های کوچک و مستاجری اتفاق می‌افتد». سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی رابطه فقر و خشونت را بسیار تنگاتنگ می‌داند. او از یافته‌های تحقیقی می‌گوید که پزشکی‌ قانونی روی ۳۲۴ دختر و پسر زیر ۱۵ سال انجام داده است: «پرونده‌های ۲۳۷ دختر و ۸۷ پسری که به پزشکی قانونی ارجاع داده شده‌اند، نشان می‌دهد که این کودکان متعلق به طبقه اجتماعی و اقتصادی پائین هستند .شایع‌ترین سن ارجاع دختران ۱۱ تا ۱۵ بوده و ۶۴ مورد آنها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند».

این پژوهشگر اجتماعی که کتابی درباره کودک آزاری منتشر کرده است، می‌گوید: «کودک آزاران می‌توانند از میان تمامی‌ گروه‌های اقتصادی، اجتماعی و نژادی باشند و هر چند این آزارگران در تمامی طبقات اعم از پردرآمد و هم کم درآمد دیده می‌شود، اما کودک‌آزاری در میان گروه‌های کم درآمد به دلیل محدودیت امکانات برای دفاع و حمایت از کودکان بیشتر صورت می‌گیرد». فقر و نابرابری در سال‌های اخیر در ایران روندی رو به افزایش داشته است که سعید مدنی با تصویری که از فقر در ایران ارائه می‌دهد به این نتیجه می‌رسد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت ما را روز به روز فقیرتر می‌کند و آینده کودکان‌مان مبهم‌تر می‌شود.

او می‌گوید: «بر اساس آمار رسمی یک و نیم میلیون نفر در فقر شدید به سر می‌برند اما اقتصاددانان مستقل معتقدند شش میلیون ایرانی دچار فقر شدید هستند». به گفته مدنی افرادی با فقر شدید مواجه می‌شوند که درآمدشان کمتر از میزان لازم برای تامین غذای کافی (معادل دو هزار و ۱۰۰ تا دو هزار و ۳۰۰ کالری برای هر فرد ) است و یا درآمدی کمتر از یک دلار در روز است. فقر مطلق از دیگر شاخص‌هایی است که این پژوهشگر اجتماعی به آن اشاره می‌کند: «افرادی که حداقل درآمد را برای تامین نیازهای اولیه نظیر نیاز به خوراک، آموزش؛ بهداشت و درمان و مسکن دارند با فقر مطلق مواجهند. آمار رسمی ۹ تا ۱۰ میلیون نفر را در این شاخص جای داده است؛ در حالی که آمارهای غیررسمی ۲۰ تا ۲۵ میلیون ایرانی را در وضعیت فقر مطلق قرار می‌دهند».

به اعتقاد این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی به دلیل افزایش تورم، خط فقر در طول سال‌های ۸۳ تا ۸۶ به مراتب بدتر شده است. به طور ی که در سال ۸۵ تورم نسبت به سال گذشته‌اش ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان کالری‌های دریافتی هم از دیگر مواردی است که مدنی به آن اشاره می‌کند: «۲۱۷۹ کالری میزان سیری شکم است. بر این مبنا افراد در خط فقر از ۱۸ درصد به ۱۹ درصد رسیده است و جمعیت زیر خط فقر از ۱۲ میلیون نفر به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. این نشان می‌دهد مسئله فقر در ایران روند رو به افزایش داشته است».

«امسال شورای تعیین حداقل دستمزد خط فقر را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم اعلام کرده ۱۴ میلیون نفر در خط فقر مطلق قرار دارند و امکان تامین نیازهای اولیه خود را ندارند». مدنی بر این نکته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «برآوردهای اقتصاددان مستقل بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر در خط مطلق فقر به سر می‌برند. این فقر مطلق نابرابری در ایران را نشان می‌دهد. مطالعات نشان داده که در فاصله سال ۸۳ تا ۸۵ متوسط کالری دریافتی جامعه بیش از استاندارد بوده است و به ۳۳۰۰ کالری رسیده است اما در چنین شرایطی درحالی که دهک‌های هفتم به بالا پرخوری می‌کردند و کالری دریافتیشان بالا بوده اما دهک اول زیر میزان کالری مورد نیاز و حدود ۱۹۰۰ کالری دریافت می‌کردند». مدنی وقتی از فقر در ایران تصویری می‌دهد به ابتدای صحبتش باز می‌گردد: «شیوع کودک‌آزاری در میان خانواده‌های فقیر بیش از خانواده‌های متوسط است. شش میلیون ایرانی هر شب با شکمی گرسنه سر بر بالین می‌گذارند و باز نتایج تحقیق نشان می‌دهد اگر زنان در گذشته به خاطر فقر و استیصال تن‌فروشی می‌کردند امروز علاوه بر این نکته زنان برای از بین بردن نابرابری‌ها تن فروشی می‌کنند. بنابراین اثرات نابرابری را نباید دست کم بگیریم».

او به تحقیق دیگری اشاره می‌کند که در درمانگاه‌های شهر تهران انجام شده است: «۵۱ درصد کودکانی که ارجاع داده شده‌اند متعلق به خانواده‌های فقیر؛ ۴۰ درصد متعلق به خانواده‌های طبقه متوسط و ۹ درصد از خانواده‌های ثروتمند بوده‌اند».

به گفته او بین نوع واحد مسکونی و وقوع کودک آزاری در تهران رابطه معناداری وجود دارد. کودکانی بیشتر مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند که در خانه‌های کوچک و مستاجری و در محله‌های پرجمعیت رشد می‌یابند.

دختران، آزاردیدگان و پدران، آزاردهندگان

بیشتر موارد کودک آزاری در محیط خانه رخ داده و بیشترین گروه سنی را کودکان پنج تا ۹ سال و سپس گروه ۱۰ تا ۱۴ سال تشکیل می‌دهند که دختران بیشترین آزاردیدگان و بیشتر آزاردهندگان پدران بوده‌اند.

این بخش دیگری از یافته‌های تحقیقی سعید مدنی است. می‌گوید: «کودک‌آزاری از جمله موضوعاتی است که می‌تواند، آثار سویی در بزرگسالی برای کودک به همراه داشته باشد. مطالعات صورت گرفته روی زنان روسپی در تهران نشان می‌دهد، ۳۰ درصد آنها در دوران کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. شایع‌ترین سن ارجاع دختران آزار دیده جنسی ۱۱ تا ۱۵ سال و پسران ۶ تا ۱۰ ساله است.

مطالعه و تحلیل تمامی موارد کودک‌آزاری گزارش شده در روزنامه‌های کثیرالانتشار در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷حاکی از آن است که اغلب موارد کودک‌آزاری که خبر آنها به روزنامه‌ها کشیده شده‌است (موارد حاد)، در محیط خانه رخ داده و بیشترین گروه سنی را کودکان پنج تا ۹ سال و سپس گروه ۱۰ تا ۱۴ سال تشکیل می‌دهند که دختران بیشترین آزار دیدگان و بیشتر آزاردهندگان پدران بوده‌اند».

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours