در مورد وضعیت زنان و روز جهانی زن: چند کاریکاتور انتقادی منتشر شده در مطبوعات جهان عرب

۱ min read

سمانه موسوی-13 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی: موقعیت زنان در جهان عرب موضوع همیشگی تفاسیری است که در مطبوعات و نشریه های کشورهای عربی به چشم می خورد، حتی اگر به قدر کفایت در این حوزه کاری صورت نگیرد.

مصر و بسیاری دیگر از کشورهای عربی، هم پیمانان کنوانسیون های بین المللی هستند که در مورد حقوق زنان به تصویب رسیده، اما به این پیمان ها عمل نمی کنند. فقدان آموزش برای زنان، وجود چند همسری، مشروعیت ضرب و شتم همسر بر اساس تقاسیر خاصی از اسلام، تفکیک و جداسازی جنسیتی، قتل های ناموسی، ختنه زنان، فقدان حقوق مالکیت برای زنان، هنوز در بسیاری از کشورهای عرب و مسلمان نشین رایج است.

در چند سال گذشته، در یکی از روزهای ماه مارس، زن جوانی که در عربستان سعودی مورد تجاوز دسته جمعی واقع شده بود، توسط دادگاه سعودی به شلاق محکوم شد، به این علت که با مردی که نسبت خویشاوندی با وی نداشته، ملاقات کرده است. این خبر انعکاس بسیاری یافت و نشانه ای بود از وضعیت ناگوار زنان در این کشور.

به مناسبت روز جهانی زن، برخی از مطبوعات عرب شمار زیادی کاریکاتور در مورد گرفتاری هایی که زنان عرب با آن مواجه هستند و تضاد آن با برگزاری مراسم فرمایشی که در روز جهانی زن برگزار می شود، منتشر ساخته اند که برخی از آنان را در این جا می آوریم:

کاریکاتور 1 (از یک نشریه الجزایری):”روز زن”


کاریکاتور 2 (از نشریه ای اردنی): در کاریکاتور زیر، بر روی کاغذی که در واقع «اطلاعیه های پخش شده برای روز جهانی زن» است و زن در حال تمیز کردن آن با خاک انداز است، درج شده: “به مناسبت روز جهانی زن – دعوت به یک ضیافت برای حمایت از مستمندان در هتل پنج ستاره.”

بر روی وصله پینه های لباس زن نیز نوشته شده: “دعوت برای گرامی داشت روز جهانی زن ،” “برای حمایت از ترفیع حقوق زنان،” و غیره.


کاریکاتور 3 : ” روز جهانی زن.”


کاریکاتور 4 (از نشریه ای در قطر): مردی که بر پشت زنی ایستاده است و درحال نوشتن پلاکاردی است با عنوان: «روز جهانی زن»


کاریکاتور 5 (از نشریه ای الجزایری): با عنوان «زنی در روزی متعلق به او». در این کاریکاتور مردی را نشان می دهد که پشت تریبونی است که روی آن نوشته شده: «روز جهانی زن» و مردی که منتظر نوبت سخنرانی خود است خطاب به تنها زنی که قرار است سخنرانی کند می گوید: «وقتی سخنرانی های ما مردها تمام شد، تو می توانی یک کمی وراجی کنی»


کاریکاتور 6 (از نشریه ای در بحرین): با عنوان «7 مارس، 8 مارس، 9 مارس»


کاریکاتور 7 (از نشریه ای در عربستان سعودی): با عنوان «روز جهانی زن و دیگر روزها»


کاریکاتور 8 (از نشریه ای در عربستان سعودی): با عنوان «روز جهانی زن»


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours