نشست فعالان سیاسی و اجتماعی با خانواده های دانشجویان بازداشت شده

17 اسفند 1387

خبرنامه امیرکبیر: روز گذشته جمع گسترده ای از فعالین عرصه های اجتماعی، سیاسی و دانشجویی در منزل یکی از دانشجویان بازداشت شده امیرکبیر حضور یافته و ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، به بررسی بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی اتفاق افتاده در یک ماه اخیر، خصوصا بازداشت گسترده دانشجویان امیرکبیر، پرداختند.

این جلسه به همت کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و با حضور پرشور و گسترده، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و دیگر دانشگاه های تهران و برخی شهرها، اعضای دفتر تحکیم وحدت، فعالین اجتماعی، سیاسی، هنری، کارگری، معلمی، نمایندگان اقلیت های قومی و… تشکیل شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در ابتدا گزارشی از وضعیت بازداشت های غیرقانونی یک ماهه اخیر ارائه شد: بازداشت غیرقانونی بیش از ۷۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر عصر روز دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷، تنها به دلیل اعتراض مدنی به دفن شهید در دانشگاه، در حالی انجام می شود که از اولین ساعات روز وسایل نقلیه ای جهت انتقال آنان به بازداشت گاه تعبیه گردیده، پیش از آن که اعتراضی رخ داده باشد.

مهدی عربشاهی (دبیر دفتر تحکیم وحدت) به عنوان اولین سخنران، سخنان خود را اینچنین آغاز کرد:

از حضور دوستانی که امروز، هنگامی که دانشگاه و دانشجویان سخت ترین شرایط را می گذرانند، ما را تنها نگذاشته اند تشکر می کنم. در طی سه سال اخیر سنگین ترین هجمه ها به پیکره دانشجویی دانشگاهها وارد آمده است. پس از برگزاری مراسم شکوهمند ۱۶ آذر حاکمیت مترصد فرصتی برای تصرف فضای دانشگاه بودند. آنان با برگزاری پروژه دفن شهید قصد نمایش تقابل میان دانشجویان و شهدا را داشتند، در صورتی که ما همواره تاکید کرده ایم که شهید دارای ارزشی والا نزد ما می باشد و او را محترم می دانیم و با استفاده ابزاری از شهید مخالفیم. وزارت علوم نیز به بهانه ای واهی دفتر تحکیم وحدت را غیرقانونی اعلام کرد و انجمن های اسلامی را تحت فشاری بی سابقه قرار داد. دستگیری دانشجویان آزادی خواه، و هویت طلب و اقوام مختلف نیز شاهدی بر این مدعاست. یک ماه قبل نیز ۴ تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، حسین ترکاشوند (دبیر انجمن پلی تکنیک)، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار (اعضای شورای مرکزی انجمن پلی تکنیک) و مجید توکلی (عضو سابق شورای مرکزی انجمن پلی تکنیک) در مراسم سالگرد مهندس بازرگان بطور غیرقانونی بازداشت شده اند و در طی یک ماه اخیر در بی خبری از آنان به سر می بریم، در حالیکه گزارشاتی از اعتصاب غذای آنان و وضعیت ناگوار جسمی ایشان به ما رسیده است.

تبعات پروژه دفن شهید در دانشگاه امیرکبیر، بازداشت بی سابقه ۷۰ تن از دانشجویان و فردای آن روز حمله وحشیانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به خانه چهارتن از فعالین دانشجویی پلی تکنیک، احمد قصابان (عضو سابق شورای مرکزی انجمن پلی تکنیک)، عباس حکیم زاده (دبیر سیاسی دفتر تحکیم)، نریمان مصطفوی و مهدی مشایخی و ضبط اموال و دستگیری آنان بود. بطوریکه پس ۱۰ روز از هیچ یک از آنان اطلاعی در دسترس نیست. در ماه اخیر هم چنین شاهد بازداشت شبنم مدد زاده از اعضای انجمن اسلامی تربیت معلم نیز بودیم.

در این وضعیت پیش آمده که دانشجویان متحمل سنگین ترین هزینه ها گشته اند، حمایت کلیه فعالین عرصه های سیاسی و اجتماعی موجب دلگرمی ما و خانواده های دانشجویان دربند شده و موجبات آزادی هر چه سریع تر دوستانمان را فراهم می آورد.

پس از آن دکتر محمد ملکی (اولین رییس دانشگاه تهران)، دکتر حبیب الله پیمان (دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز)، دکتر مولایی (وکیل دانشجویان بازداشتی پلی تکنیک)، مهندس متوسلی (رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی)، دکتر توفیقی (از سازمان مجاهدین انقلاب)، عیسی سحرخیز (روزنامه نگار)، آقای خادم (عضو جبهه ملی)، جلال اقوامی (عضو سازمان حقوق بشر کردستان)، رضا علیجانی (از فعالان ملی مذهبی)، بابک احمدی (فعال اجتماعی، نویسنده)، علی سیاسی راد (عضو ادوارتحکیم)، مصطفی تاج زاده (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب)، عباس عبدی (فعال سیاسی)، مهندس مکرمی (مدیر اجرایی جامعه فارغ التحصیلان پلی تکنیک)، دکتر رضوی فقیه (عضو سابق تحکیم که بلافاصله پس از ورود به ایران بازداشت شده و اکنون ممنوع الخروج است)، یاسر ترکمن (عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک) سخنرانی کردند. در این مراسم عبدالله نوری، جعفر پناهی، هاشم آغاجری و جمعی از اساتید دانشگاه پلی تکنیک نیز حضور داشتند.

طی این مراسم مادر عباس حکیم زاده (دانشجوی دربند پلی تکنیک و دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت) به ایراد سخن پرداخت:

پدر عباس مبتلا به بیماری قلبی است و به تازگی عمل قلب باز انجام داده است و در این وضعیت ناگهان متوجه شدیم که عباس را بازداشت کرده اند. شبانه به خانه او حمله کردند، قفل در را شکستند و تمام وسایل او و برادرش را بهم ریختند و با خود بردند. مگر جرم عباس چه بود؟… بیش از نمی توانم صحبت کنم…(مادر عباس حکیم زاده نتوانست که به سخنان خود ادامه دهد.)

در پایان مادر نریمان مصطفوی (دانشجوی پلی تکنیکی دربند) از همراهی و دلجویی کلیه حاضرین تشکر کرد و بیان کرد که مهاجمان امنیتی روز سه شنبه ۶ اسفند به نام ماموران شهرداری به داخل خانه ریختند و با بهم ریختند اموال و ضبط آنان نریمان مصطفوی را با خود بردند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours