صدیقه وسمقی در روز زن :جهل انسان‌‏ها بنیان‌‏گذار تبعیض بین زن و مرد است

18 اسفند 1387

ایلنا :یک استاد فقه و حقوق با تاکید بر این‌‏که قوانین معمول در جامعه مسلمانان اولیه در حق زنان تبعیض آمیز بوده است،‌‌ گفت: باید این قوانین را اصلاح کرد چرا که با شرایط امروز زنان این قوانین ناهماهنگ است و اسلام هم هیچ مخالفتی با تعییر این قوانین ندارد.

صدیقه وسمقی در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد:‌ با بررسی تاریخ به این نتیجه می‌‏رسیم که از گذشته های بسیار دور و زمانی که اطلاعی از زندگی بشر در دست است ،‌‏تبعیض میان زن و مرد وجود داشته است.

وی با بیان این‌‏که این تبعیض ناشی از این است که همواره افراد وگروه‌‏های قوی، افراد و گروه‌‏های ضعیف‌‏تر را مورد ظلم قرارداده و برای آنها حقوق کمتری قائل شده‌‏اند، تصریح کرد: همچنان که در طول تاریخ می بینیم انسان‌‏های قوی‌‏تر، انسان‌‏های ضعیف‌‏تر را به بردگی گرفته و به این ترتیب بردگی که نتیجه جهل از یک سو و تفاوت انسان‌‏ها از نظر قوت و ضعف از سوی دیگر است در تاریخ به وجود آمده است.

ادیان الهی هرگز نقشی در تبعیض بین زن و مرد نداشته‌‏اند

وی تبعیض میان زن و مرد را ناشی از همین امر دانست و بیان کرد: بنیانگذار این تبعیض‌‏ها در تاریخ خود انسان‌‏ها و جهل آنها بوده و ادیان هرگز نقشی در ایجاد این تبعیض‌‏ها نداشته اند.
این استاد فقه و حقوق با ذکر این نکته که درخاستگاه اسلام یعنی حجاز نیز تبعیض میان زن و مرد و ضعیف و قوی مانند دیگر نقاط جهان درهنگام ظهوراسلام وجود داشته است، گفت: متاسفانه اشتباهی که رخ داده این است که تبعیضات موجود در خاستگاه اسلام را به اسلام نسبت می‌‏دهند در حالی که این تبعیضات را اسلام بوجود نیاورده، بلکه این تبعیضات از قبل وجود داشته است.

وسمقی با بیان این‌‏که اسلام با پدیده‌‏های انسانی برخورد معقولی داشته و مسائلی که در طول تاریخ به تدریج به وجود آمده را نمی‌‏توان به یک‌‏باره از بین برد، اظهارکرد: از بین بردن پدیده‌‏هایی مانند تبعیض زن و مرد و بردگی نیازمند زمینه‌‏های مناسب فکری و فرهنگی بود و امکان ریشه‌‏کنی یک‌‏باره آنها وجود نداشت.
وی با ذکراین نکته که اصلا قرار نیست ادیان درهمه امور انسان‌‏ها دخالت کنند و هر مشکلی که انسان‌‏ها به وجود می‌‏آورند آنها حل کنند، گفت: وظیفه ادیان هدایت و ارشاد است و انسان‌‏ها باید با این تعالیم، اشتباهات زندگی خود را جبران کنند.
این استاد فقه وحقوق افزود: ادیان هرگز طرفدار تبعیض و بردگی نبودند وانسان‌‏ها این را به وجودآوردند و خودشان نیز باید با بوجود آوردن زمینه‌‏های اصلاح این اشتباهات را تصحیح کنند.

وسمقی با بیان این‌‏که بردگی به تدریج امری زشت، ناپسند و ظالمانه تلقی و منسوخ شد، اظهار کرد: امروزه بشر به جایی رسیده است که تبعیض میان زن و مرد را نیز انسانی و پسندیده نمی‌‏داند.
وی با ذکراین نکته که وجود بردگی در زمان ظهور اسلام به معنای تایید بردگی از نظر اسلام نیست، خاطر نشان کرد: تبعیض زن و مرد هم به همین گونه است و وجود آن در زمان ظهور اسلام به معنای تایید تبعیض میان زن و مرد از طرف اسلام نیست.

این استاد فقه و حقوق با طرح این سوال که عده‌‏ای ممکن است بگویند که پس چرا قوانین و احکامی که در فقه دیده می‌‏شود در مورد زن و مرد تبعیض‌‏آمیز است، گفت: احکام تبعیض آمیز موجود در فقه اسلامی روایت وضع موجود زندگی مسلمانان اولیه است و همانطور که گفتم این تبعیض‌‏ها واقعیتی بود که در همه نقاط جهان وجود داشت.
وی با تاکید براین نکته که روایت این واقعیت به مفهوم تایید آن از سوی اسلام نیست، تصریح کرد: اگرمسلمانان آن دوره تاریخی این گونه زندگی می کردند به معنای آن نیست که اسلام این روش را برای همیشه تایید کرده است.
وسمقی با بیان این‌‏که در آن دوره و جامعه ظرفیت مردم محدود بوده، خاطرنشان کرد: تبعیض موضوعی است که برای از بین رفتن آن به قرن‌‏ها زمان نیاز است و در حال حاضر خوشبختانه به نقطه‌‏ای رسیده‌‏ایم که انسان‌‏ها برای از بین بردن این تبعیض‌‏ها اقدامات جدی می‌‏کنند.

وی تلقی کردن واقعیات موجود زندگی مسلمانان اولیه را به عنوان احکام شرعی نادرست خواند و تصریح کرد: این مسائل احکام شرعی نیستند و قابل تغییر واصلاح هستند.
این استاد فقه و حقوق با بیان این‌‏که برای عده‌‏ای ممکن است درباره برخی از آیات قرآن مانند آیات مربوط به ارث نیز شبهه‌‏ای دررابطه با وجود تبعیض میان زن و مرد در اسلام به وجود آید، گفت: مسائلی مانند ارث نیز از طرفی به تفکر، فرهنگ، ساختار مالی زندگی اجتماعی ، مسوولیت‌‏ها، وظایف و درنتیجه حقوق مالی زنان آن جامعه بر می‌‏گردد و از طرف دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که رفع تبعیضات باید به صورت تدریجی و با اصلاح تفکر و اندیشه انجام شود.

برخی از احکام اسلام ابدی وهمیشگی نیستند

وسمقی با تاکید بر این‌‏که برخی از احکام اسلام ابدی وهمیشگی نیستند، تصریح کرد: قوانین فردی، اجتماعی و خانوادگی برای تحقق عدالت وضع می‌‏شود و با توجه به تغییر شرایط فرد، جامعه ومناسبات موجود این قوانین دائما حول محور عدالت باید تغییر کنند زیرا عدالت یک امری نسبی است و ثابت نیست.
وی ادامه داد: به همین جهت با تحولات زندگی بشری، مفهوم عدالت نیز تغییر می‌‏کند و به همین جهت تغییر قوانین اجتناب ناپذیر است.

این استاد فقه و حقوق با تاکید بر این‌‏که دلیلی ندارد ما از قوانینی که اسلام برای مسلمانان اولیه وضع کرده است پیروی کنیم، گفت: اسلام با تغییر این قوانین مخالف نیست و در صورت تغییر شرایط، قوانین می‌‏توانند تغییر کنند و عقل نیز چنین اقتضا می‌‏کند.
وسمقی با بیان این‌‏که با توجه به تاکید اسلام برعدالت، قوانین همواره باید حول محورعدالت تغییر کند، تصریح کرد:‌‏ اسلام به هیچ وجه با برابری حقوق زن و مرد مخالفت ندارد و در حقیقت قانون گذاری، تبیین حقوق، نحوه استیفای حقوق ، تعریف عدالت و اموری از این دست در حوزه اختیارات انسان قرار دهد و خداوند این امور را به خود انسان واگذار کرده است.

این استاد فقه و حقوق ادامه داد: اگر ما به این نقطه برسیم که قوانین صدر اسلام درجامعه امروز ما تبعیض آمیز است باید این قوانین را را اصلاح کرد چرا که اینها مفید عدالت نیستند و با شرایط امروز زنان این قوانین ناهماهنگ است و اسلام هم هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد.
وسمقی گفته های خود را چنین جمع بندی کرد که بنابراین دسته‌‏ای از قوانین که از سنت اخذ شده و قوانین معمول جامعه مسلمانان اولیه بوده و فقها به آنها احکام شرعی گفته اند، احکام شرع نیستند و به هیچ وجه این قوانین در جامعه امروز قابل اجرا نیستند.

وی ادامه داد: همچنین هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد که برخی از قوانین که از قرآن اخذ می شود، قوانین ابدی و غیر قابل تغییر باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours