«دانشگاه و زنان از 8 مارس تا 8 مارس»: طرح هایی برای حذف فیزیکی دختران دانشجو

مریم رحمانی-19 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی: طی یک سال گذشته اتفاقات بسیاری در عرصه آموزش عالی روی داد. بسیاری از این رویدادها برای زنان ناخوشایند بود. در حالی که 8 مارس گذشته (اسفند86) وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سرمایه در ارتباط با سهمیه بندی دانشگاه این بحث را بحثی سوخته عنوان کرده بود در فروردین1387 با اعلام رسمی وی مبنی برسهمیه بندی جنسیتی در کنکور87 این طرح دوباره به بحثی داغ مبدل شد(1). با این حال دختران 64 درصد قبولی های کنکور سراسری را بدست آورند(2) سهمیه بندی جنسیتی تنها کابوسی نبود که آینده دختران را آشفته کرد به موازات این مسئله با اعلام نتایج آزمون سراسری پرده از اجرای طرح «بومی گزینی دختران» در کنکور برداشته شد. در مهر ماه رئیس سازمان آموزش و سنجش کشور ضمن اعلام بومی گزینی، این طرح را امری مثبت عنوان کرد(3). طرحی که به گفته مجریان و طراحانش برای کاهش آسیب های اجتماعی ارائه شده است! در حالیکه اجرای آن حتی توسط مرکز پژوهش های مجلس به چالش کشیده شد(4). سهمیه بندی و بومی گزینی جنسیتی دو طرح از طرح های دولت است که به شدت با مخالفت فعالان حقوق زنان،فعالان دانشجویی و حقوق بشر مواجه شده است.


پروژه حذف فیزیکی دختران تنها به این دو مورد ختم نشد بلکه وقایع ناخوشایندتری در چندین دانشگاه روی داد. از اردیبهشت تا آذرماه 1387 اخباری ازتعرض اساتید بی اخلاق به ساحت دانشجویان دختر در دانشگاه زنجان(5)، تبریز(6)، کرمانشاه(7)، پیام نور قم منتشر شد(8). فضای دانشگاه که قرار بود محلی برای بالیدن و رشد علمی و معنوی باشد،عرصه تاخت و تاز حرمت شکنان به دختران بی پناه شد.وقایعی که صحن دانشگاه را در چند شهر متشنج کرد. اگرچه وزیر علوم به علت رفتار معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان مجبور به عذرخواهی رسمی از دانشجویان شد، اما قاضی پرونده در بهمن ماه، دختر دانشجوی دانشگاه زنجان را به 30 ضربه شلاق محکوم کرد!(9) دانشجوی هتک حرمت شده دانشگاه کرمانشاه از ادامه تحصیل انصراف داد(10) از سرنوشت دختران دیگر اطلاعی در دست نیست…

این وقایع اگر چه تلخ بود اما به طراحان بومی گزینی نشان داد که آسیب های اجتماعی نه تنها به دختران دانشجو مربوط نیست بلکه به ساختار جامعه مردسالاری بر می گردد که برابری در آن وجود ندارد.به مردانی برمی گردد که اخلاق ندارند.به سیاست پیشگانی برمی گردد که به جای پیداکردن ریشه های هر فساد و آسیبی، صرفا صورت مسئله را پاک می کنند.

اما پاسداران اخلاق! تنها به طرح های فوق الذکر اکتفا نکردند. بلکه درصدد راه اندازی متعه در دانشگاه هستند. مسئول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه پزشکی همدان دی ماه امسال خواستار نهادینه شدن «ازدواج موقت» (صیغه) در دانشگاه شد(11).

غیور زنان نماینده ما نیز برای عقب نماندن از قافله زن ستیزی، پیشنهاد بررسی طرح تفکیک جنسیتی را در مجلس ارائه دادند(12) و خواستار اجرای آزمایشی آن در چند دانشگاه شدند.با اعلام این خبر، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت(13) و پیام نور قم که این طرح آزمایشی در موردشان اجرا شده به اعتراض پرداختند(14).

اعتراضات دانشجویی و احضار و بازداشت دانشجویان دختر

طی یک سال گذشته جنبش دانشجویی فعال تر شده و صحن دانشگاه های مختلف عرصه اعتراض دانشجویان به حقوق صنفی، مسائل سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی بوده است. دانشجویان دختر نیز حضور چشمگیرتری نسبت به گذشته داشته و دارند. آنان نیز ماند همتایان پسر خود به اخراج از دانشگاه،محرومیت تحصیلی وستاره دار شدن محکوم شدند.از مهمترین اعتراض های دانشجویی می توان به تدفین شهدا در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد که دختران نیز بخشی از معترضان به این عمل بودند.در ادامه نگاهی اجمالی به برخی از این اعتراضات می اندازیم:


◀️  (28) http://www.tahkimwomen.org/spip.php…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours