گرامیداشت روز جهانی زن با دکتر نوال السعداوی و کمپین یک میلیون امضاء

22 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی: بنیاد اسماعیل خویی و انجمن زنان پارسی روز جهانی زن (هشتم مارچ) را در آتلانتا گرامی داشتند و این روز تاریخی را جشن گرفتند.



در این برنامه دکتر شهلا عبقری درباره تاریخچه روز جهانی زن در امریکا و ایران صحبت کردند. ایشان هم چنین در مورد قوانین تبعیض آمیز ضد زن در ایران سخن گفتند و توضیح دادند که چگونه جنبش زنان ایران با طرح کمپین یک میلیون امضاء و تلاش در جمع آوری یک میلیون امضاء در راه تغییر این قوانین گام برداشته و تلاش می کنند. خانم دکتر عبقری در سخنانشان به فشارهایی از قبیل دستگیری و زندان که کنشگران جنبش زنان با آن ها روبرو هستند اشاره کردند و از جامعه جهانی زنان یاری خواستند که در راه از بین بردن این فشارها زنان ایران را یاری دهند و زمینه را برای دسترسی به حقوق حقه زنان هموار سازند .

سخنان دکتر عبقری این چنین پایان یافت:

” امروز به تجربه ثابت شده است که مهم ترین و خطرناکترین مسایل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی هر جامعه بدون مشارکت کامل و همه جانبه زنان حل نخواهد شد و درست به همین دلیل است که زنان و مردان آزادیخواه وبرابری طلب در سراسر جهان در روز جهانی زن پیمان خود را برای ادامه مبارزه برای دستیابی به برابری ، عدالت اجتماعی و مشارکت زنان در جامعه تجدید می کنند”.

پس از سخنان خانم دکتر عبقری، نما آهنگ بانوی خاوری* نمایش داده شد و سپس خانم دکتر السعداوی معرفی شدند:

دکتر نوال السعداوی یکی از بزرگ‌ ترین مدافعان حقوق زنان است که مبارزات وتاثیر گفتار ونوشته ها یش پشتوانه مبارزات زنان در جهان و بویژه جامعه عرب است . اکثر کتابهای دکتر السعداوی در کشور زادگاهش مصر اجازه انتشار ندارند واو دور از وطن، در تبعید با پشتکار به نوشتن کتاب و انتشار آنان و سایر فعالیتهایش ادامه می دهد.

نوال السعداوی روانپزشک، نویسنده ،منتقد و مدافع حقوق بشر در 27 اکتبر 1931 در یکی از روستاهای اطراف قاهره به‌دنیا آمد، درسن 24 سالگی از دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد. او تخصص جراحی و فوق تخصص بیماری‌های سینه را کسب کرد و سال ها به‌عنوان پزشک مشغول به ‌کار شد و به‌ خاطر دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی و کتاب‌هایی که منتشر کرد، از کار برکنار شد. او همسر دکتر شریف حتاتا، پزشک و نویسنده است و مدت 44 سال است که با او زندگی مشترک دارد.


دکتر نوال السعداوی بارها به مرگ تهدید شده و چند سالی است که در فهرست ترور گروه‌های جهاد اسلامی قرار دارد.

او در سال 1982 انجمن همبستگی زنان عرب را تاسیس کرد تا به امور زنان در جهان عرب بپردازد. او در سال 2005 خود را کاندیدای ریاست جمهوری مصر کرد و تحت تعقیب قانونی قرار گرفت.

دکتر نوال السعداوی در نهادهای متعدد حقوق بشر از جمله حقوق زنان در مصر، جهان عرب و قاره آفریقا عضو فعال می‌باشد و ده‌ ها جایزه برای فعالیت‌های انسانی واجتماعی خود دریافت کرده است. او تاکنون 47 کتاب در زمینه های مختلف منتشر کرده که بسیاری از آنها به 30 زبان دنیا ترجمه شده است.

پس از معرفی، نوال السعداوی سخنرانی خود را آغاز کردند. دکتر السعداوی در ابتدای سخنرانی از تاثیری که نما آهنگ بانوی خاوری بر ایشان گذاشته بود سخن گفتند و تاکید کردند که تا زمانی که زنان به تمامی با هم متحد نشوند و برای خواسته های به حق خود یکپارچه مبارزه نکنند برابری زنان تحقق نخواهد یافت. رها شدن از بند حجاب زنان یکی از مشکلات مورد مبارزه زنان است. ولی حجاب فقط پوشش موی زن نیست، حجاب زنان به نظر من بیشترمساله ی حجاب مغز و فکر آنها است. مبارزه واقعی باید برای برداشتن پوشش از اندیشه همه گان باشد.

ایشان سپس از آفرینندگی و نافرمانی زنان صحبت کردند و توضیح دادند که تا زمانی که انسان ها بطور کامل و زنان بطور اخص بطور تجریدی بیاندیشند و به دنبال علوم تجریدی باشند آفرینندگی و خلاقیت به وجود نخواهد آمد. سپس تاکید کردند که زنان باید یاد بگیرند که چگونه مسائل اجتماعی ، سیاسی و علمی جامعه را به هم ربط دهند و در مقابل قوانین و قید و بند های اجتماعی و سیاسی که در بردارنده انواع تبعیضات است نا فرمانی کنند تا بتوانند ابتدا به اتحاد و سپس به برابری و عدالت اجتماعی نائل آیند.

مبارزه دکتر السعداوی و دختر ایشان مو نا برای داشتن حق نام خانوادگی مادردر جامعه مصر به پیروزی رسید و امروز بچه های متولد شده (با پدر قانونی و بدون پدر) در مصر می توانند نام خانوادگی مادر را داشته باشند. ایشان در مورد ختنه دختران ، نه تنها مخالف ختنه دختران هستند بلکه با ختنه پسران هم مخالفند، زیرا اعتقاد دارند که هر دو مورد انسانی نیست و از نظر علم پزشکی نیز برای نوزادان مشکلات بسیاری بوجود می آورد.

دکتر نوال السعداوی در مورد تقسیم قدرت در جهان اعتقاد دارند تا زمانی که بخشی از جهان تحت سلطه بخش دیگری از جهان است و جهان به جهان اول و دوم و سوم تقسیم شده است رهایی بشر از ظلم و استثمار و نابرابری امکان پذیر نخواهد بود.جهانی که در آن قدرتها به تساوی تقسیم شده باشد ما را به جوامعی که برابری و عدالت اجتماعی در آنها حکمفرما باشد نزدیک می کند.

پس از سخنان دکتر السعداوی سوال و جواب شروع شد و حاضران به طور فعال در این بخش شرکت کردند. برنامه با پخش نما آهنگ”زنان متحد شوید” و برنامه موسیقی محلی با مشارکت گروه موسیقی نغمه از کارولینای شمالی به پایان رسید.

در این برنامه زنان و مردان برابری طلب از کشورهای مختلف شرکت داشنند و بیانیه یک ملیون امضا را امضا کردند.
امسال بطور بی سابقه ای روز حهانی زن (هشتم مارچ) مورد استقبال قرار گرفت و در سراسر جهان جشن گرفته شد.

در میان مراسم گرامیداشت روز جهانی زن چند مورد بسیار جلب نظرمی کرد. در نروژ (اسلو) در گردهم آیی که بیش از هزار نفر در آن شرکت داشتند یک خانم سوریه ای – نروژی حجاب خود را سوزاند. در ایران یک پسر جوان ایرانی برابری طلب برای حمایت اززنان در روز هشت مارچ روسری به سر کرد و پیراهنی به تن کرد که رویش نوشته بود “مرگ بر مرد سالاری ” و در خیابان های تهران براه افتاد.

600 نفر تظاهراتی با عنوان «یک قانون برای همه» بر ضد قوانین شریعه در انگلستان و سایر نقاط جهان در دفاع از حقوق شهروندی وجهانی بر پا کردند. سخنران های زیادی در این تظاهرات بر علیه قوانین شریعه و اسلام سیاسی صحبت و به این قوانین اعتراض کردند.


در عراق نیز که زنان بشدت تحت فشار برخی از گروه های اسلامی بنیادگرا هستند، «سازمان آزادی زنان عراق برای حمایت و اعتلای حقوق زنان»، قطعنامه ای در روزجهانی زن صادر کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours