طالقانی : وزارتخانه زنان باید تشکیل شود

22 اسفند 1387

بامدادخبر: دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی تشکیل وزارتخانه زنان و انتخاب زنان صاحب صلاحیت برای این وزارتخانه را مهمترین مطالبات زنان از رئیس‌جمهور آینده دانست و با انتقاد از سکوت برخی روحانیون در خصوص تبعیض علیه زنان گفت: برخی آقایان چطور در جایی که مصلحت می دانند, اجتهادمی‌کنند اما وقتی مساله زنان پیش می‌آید, سکوت می‌‏کنند.وی با تاکید بر اینکه مذهب برای پرورش و ارتقای فکر و اندیشه است, خاطرنشان کرد: علمای ما اگر به این مساله اعتقاد ندارند, چرا در حوزه‌ها درس می‌‏دهند. امروز روزی نیست که بخواهند به زنان بگویند تو باید در خانه بنشینی و بچه‌‏داری کنی و امروز خانم‌‏های که مشغول تربیت نسل هستند, اگر به این نکات توجه نکنند, نسل دختران آینده نیز مثل امروز خواهد بود.

‌‏اعظم طالقانی که در نشست “زن‏, 30 سال پس از انقلاب” از سوی شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی به موضوع زن و سیاست سخن می‌گفت, اظهار داشت: پیش انقلاب در سلول انفرادی بودم. در دیوار سلول جمله‌‏ای حک شده بود که معنی آن این بود که چرا برای زنان وکودکانی که پناهی ندارند و به ضعف کشیده شده‌‏اند, کمک نمی‌کنیم که معنی این آیه تکان بزرگی برای من بود و دغدغه جدیدی ایجاد کرد که باید برای مردم هم کاری انجام دهم.

وی با بیان اینکه زنان زیادی در قرن بیستم مسوولیت‌های نخست‌وزیری و ریاست جمهوری را در کشورهای مختلف داشتند,ادامه داد: زنان در طول تاریخ برای حضور خود در صحنه‌‏های مختلف هزینه دادند و خانم تاچر زمانی که در انگلیس روی کار آمد که مشکلات اقتصادی انگلیس فراوان بود و می‌بینیم که چگونه توانست وضع اقتصادی این کشور را تغییر دهد.

طالقانی با ابراز تاسف از این که مثلا در شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی زنان می‌‏خواهند حرفی بزنند , باید با آقایان چک کنند, ادامه داد:متاسفانه هنوز 30 سال مساله رجال حل نشده است درحالی که در قرآن 16 مورد مساله رجال آمده است که حداقل 10 مورد آن به معنای فرهیختگان است در صورتی که گروهی می‌ خواهند زنان را عقب بزنند.

وی با تاکید بر اینکه رجال به معنای شخصیت‌های فرهیخته‌‏ای است که معلومات دارند و با علوم مختلف آشنا هستند و توانمندی مدیریت دارند, گفت: آقایان علما چطور در جایی که مصلحت می‌دانند اجتهادمی‌کنند و در فقه تغییراتی می‌دهند اما وقتی مساله زنان پیش می‌آید سکوت می‌کنند.

طالقانی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پدید همسرکشی ادامه داد: چرا همسرکشی اینقدر زیاد شده است؟ این مساله نتیجه به فریاد نرسیدن شما زنان است و مربوط به درد و دل‌ها و اهانت‌ها و کمبودهای زندگی زنان است. اگر آنها بدانند فریادرسی است, دست به این کار نمی‌‏زنند.

طالقانی با اشاره به مطالبات زنان از رئیس‌جمهور آینده گفت: تشکیل وزارتخانه زنان و انتخاب زنان صاحب صلاحیت برای این وزارتخانه، الحاق به کمیسیون منع تبعیض علیه زنان، ارایه لایحه در ارتباط با حق طلاق برابر زن و مرد از طریق دادگاه، لایحه دیه برابر زن ومرد از جمله مطالبات از رئیس‌جمهور آینده است.

وی در پایان تاکید کرد: ارایه لایحه‌ای قوانین بازدارنده از انواع خشونت علیه زنان, برخوردهای جدی با قتل‌های ناموسی وفرهنگ‌سازی برای مشارکت دادن زنان و حمایت از تشکل‌های حامی زنان از جمله خواسته‌های زنان از رئیس‌جمهور دهم است

منبع: جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours