دختر 10 ساله یمنی ممنوع الخروج شد

25 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی (ترجمه سحر مفخم): دختر 10 ساله یمنی، «نوجود» هنگام سفر برای دریافت جایزه خود به اتریش ممنوع الخروج شد. بنا به گزارش آسوشیتدپرس درحالی که قرار بود مراسم اهدای جایزه در پایتخت اتریش با حضور «نوجود» برگزار شود دولت یمن اعلام کرد که به علت کم سن بودن یا صغر سنی وی امکان سفر وی به تنهایی امکان ندارد و با این بهانه پاسپورت او نیز ضبط شد.

زمانی که «نوجود» کمتر از ده سال داشت مجبور به ازدواج با مردی شد که حداقل سه برابر از او بزرگتر بود، اما او در برابر «سرنوشت» ایستاد و توانست مراحل قانونی طلاق را با موفقیت طی کند و سپس به خارج سفر کرد تا درباره دوران سختی که پشت سر گذاشته بود صحبت کند. شجاعت و جسارت او باعث شد که از سوی سازمان های بین المللی جایزه ای به او تعلق بگیرد که متاسفانه دولت یمن از خروج او از کشور برای دریافت جایزه ممانعت به عمل آورد.

سفیر یمن در وین به مقامات سازمان ملل گفته است: به یک دختر ده ساله اجازه داده نخواهد شدک ه در داخل یمن و یا هرجای دیگری به تنهایی سفر کند.

این درحالی است که جورج کیندل موسس و مدیر اجرایی جایزه دنیای زنان گفته است: از پدر، برادر و عموی نوجود دعوت شده بود که به همراه وی به اتریش سفر کنند.وی اضافه کرد که چنین چیزی برای ما قابل پذیرش نیست.. نوجود با ماست و در قلب ما جای دارد و ما در مورد این که چه بر سر او خواهد آمد پیگیری های لازم را به عمل خواهیم آورد.

کیندل به خبرنگاران گفت : نوجود اکنون ده سال دارد او هنگامی که هشت سال بیشتر نداشت تن به ازدواجی اجباری داد. پاسپورت وی هنگامی که از سفر پاریس به یمن باز می گشت توسط ماموران گرفته شده است. او در سفر پاریس بسیار بی پروا و صریح در مورد آنچه بر او گذشته بود صحبت کرده بود. بتی ویلیامز برنده جایزه صلح نوبل نیز در همین رابطه خواستار برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت یمن در وین شد.

کارشناسان می گویند هزاران دختر کم سن وسال در یمن تن به ازدواج های اجباری داده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours