زنان بامیان با دستان خالی جاده ساختند

25 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی (ترجمه سحر مفخم): به گزارش هیئت ملل متحد در افغانستان یک زن جسور در استان بامیان، زنان دیگر روستای خود را به ساخت داوطلبانه جاده ترغیب کرده است. زینب رضایی 45 ساله که چهار سال پیش ایران را ترک کرده است اکنون در یک بیمارستان محلی به عنوان ماما مشغول به کار است. او می گوید شغل خود را نه به خاطرمنافع اقتصادی بلکه فقط به خاطر اینکه شاهد درد و رنج و مرگ و میر ناشی از زایمان زنان در آن منطقه بوده، انتخاب کرده است.

خارج از دره اژدر، روستاییان هیچ گونه راه ارتباطی مناسبی با دیگر شهرهای اصلی نداشتند، برای رفع این معضل زنان تصمیم گرفتند تا خود بیل ها را در دست گرفته و جاده سازی کنند. زینب رضایی مدیر شورای توسعه جامعه زنان در روستای دره اژدر می گوید: من حدود هفتاد زن داوطلب را برای ساخت جاده جمع آوری کردم، ما از اینکه منتظر بمانیم تا دولت به نیاز ما که ساخت جاده بود پاسخی بدهد، خسته شده بودیم .

استان بامیان، میزبان دو مجسمه معروف و عظیم بودا است که توسط طالبان از بین رفت، اما این استان هیچگونه راه صاف و سنگفرش شده ای به استان های همجوار خود نداشت. هزاران افغانی بازگشته به کشور بدون داشتن امکانات زیر بنایی در اردوگاه های پناهندگان زندگی می کنند. دره اژدر یکی از آن اردوگاه هاست. زینب رضایی به عنوان مدیر شورای توسعه بسیاری پروژه های زیر بنایی را اجرا ویا تکمیل کرده است. او می گوید: ما مشکلات زیادی برای رفتن به شهر داشتیم و به همین دلیل در ابتدا خواستیم که مردان را به ساخت جاده ترغیب کنیم و وقتی دیدیم اقدامی صورت نپذیرفت زنان بیل ها را بر دست گرفتند.

رضایی بیست پروژه زیر بنایی را برای اردوگاه پناهندگان اجرا کرده است از جمله سیستم تخلیه فاضلاب و پروژه انرژی خورشیدی. او می گوید همواره مشکلاتی از طرف اعضای مرد شورای توسعه برایش بوجود آمده است حتی زمانی که زنان شروع به کار جاده سازی کردند اعضای مرد این شورا، آنها را به بی آبرو کردن مردان متهم کردند. رضایی می گوید در پاسخ به آنها گفتم این مسئله ربطی به آبرو ندارد، ما فقط سعی می کنیم محل زندگی خود را بسازیم.

زینب رضایی که مادر چهارفرزند است معتقدست که زنان نقش مهمی در ساخت جامعه دارند. وی می گوید مادران تحصیل کرده می توانند فرزندان تحصیل کرده تربیت کنند و این گونه است که جامعه رشد می کند. رضایی از ساخت جاده بسیار خشنود است، جاده ای که 350 خانوار از مزایای آن بهره مند شده اند و از همه مه متر اینکه به راحتی به بیمارستان دسترسی پیدا می کنند.

در پی انتشار خبر اقدامات و تلاش های زینب رضایی به همراه دیگر زنان، توجه تعدادی از نهادهای غیردولتی به دره اژدرجلب شده است. در حال حاضر کلاس های بهداشت و سواد آموزی برای زنان و کامپیوتر و علوم برای دختران بر پاست.

زینب رضایی می گوید زنان روستای او از کارکردن باز نخواهند ایستاد تا زمانی که مردان در راس قدرت، جهت رفع مشکلات آنان تصمیمی اتخاذ کنند.

منبع:

http://www.reliefweb.int/rw/rwb.nsf…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours