حمایت گسترده ۲۸۰ سازمان بین المللی از زنان ایران در ۸ مارس

16 اسفند 1386

(۱۷ اسفند ۱۳۸۶) به مناسبت روز جهانی زن، ۸ مارس، شش برنده جایزه صلح نوبل به همراه بیش از ۲۸۰ سازمان و فعال حقوق زنان از سراسر جهان با صدور بیانیه ای حمایت گسترده خود از فعالان حقوق برابر در ایران و نگرانی های جدی خود را در زمینه بازداشت و محاکمه آنان اعلام کردند. در این بیانیه از حکومت ایران درخواست شده است به اعمال فشار و اتخاذ سیاست های خشن علیه فعالان حقوق برابر پایان دهد.

شش برنده جایزه صلح نوبل وانگاری ماتائی، شیرین عبادی، جودی ویلیامز، ریگوبرتا توم، بتی ویلیامز و مایرد کوریگان و صدها تن از نمایندگان سازمان های زنان که برای شرکت در پنجاه و دومین نشست سازمان ملل در مورد “وضعیت زنان” در نیویورک حضور دارند این بیانیه را امضا کردند.

به نوشته این بیانیه :”جنبش حقوق زنان در ایران با موانع و تهدیدهای بی سابقه ای روبروست. به مناسبت ۸ مارس – روز جهانی زن- ما همبستگی خود را با زنان در دستیابی به حقوق برابر و پایان دادن به تبعیض قانونمند رایج علیه زنان در ایران اعلام می کنیم. “

” کمپین یک میلیون امضا” که برای اصلاح قوانین تبعیض آمیز تشکیل شده است، همواره با فشارهای زیادی از سوی حکومت رو برو بوده است و فعالان آن بطور مستمر بازداشت و دادگاهی می شوند.

تاکنون ۴۳ نفر از آنان بازداشت و تعدادی تحت عنوان “اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه شده اند. هانا عبدی و روناک صفازاده، دو فعال این کمپین، بیش از ۵ ماه است که در سنندج در بازداشت بسر می برند. ماموران امنیتی هفته گذشته از سفر پروین اردلان، یکی از بنیانگزاران کمپین، به سوئد برای دریافت جایزه اولاف پالمه جلوگیری کردند.

در این بیانیه از حکومت ایران مصرانه درخواست شده است که: ” همه محدودیت های آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز را مطابق با تعهدات ایران در پیمانهای بین المللی حقوق بشر که طبق قانون اساسی ایران نیز الزام آوراست، رفع کند.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours