بازتاب کنفرانس مطبوعاتی آغاز به کار «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات»

5 اردیبهشت 1388

مدرسه فمینیستی: روز شنبه 5 اردیبهشت ماه 1388، کنفرانس مطبوعاتی به منظور اعلام موجودیت «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» با حضور سیمین بهبهانی، شیرین عبادی، اعظم طالقانی، الهه کولایی، شهلا لاهیجی، فرزانه طاهری و شهلا اعزازی برگزار شد. در این کنفرانس بیانیه آغاز به کار «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» خوانده شد و سخنرانان هر یک به گوشه ای از بحث حول مطالبات زنان و این ائتلاف موقت و کنونی در میان گروه های جنبش زنان پرداختند. در زیر بخش هایی از صحبت های سخنرانان را در گزارش های گوناگون آمده است.


در گزارش کانون زنان ایرانی با عنوان خواسته های زنان از رییس جمهوری آینده ، فریده غائب نوشت: گروهها و فعالان جنبش زنان ایران درخواست های خود را از رییس جمهور آینده با برگزاری یک نشست خبری مطرح کردند.

صبح امروز شنبه پنجم اردیبهشت ماه، در دفتر انتشارات روشنگران؛ گروهی از فعالان جنبش زنان ایران با نام “همگرایی گروهها و فعالان جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات” گردهم آمدند .

این برای اولین بار است که گروهها و طیف های مختلف فکری و فعال در حوزه زنان در طول سی سال پیروزی انقلاب ایران به طور رسمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ، مطالبات خود را مطرح و این مطالبات را از کاندیداها پی گیری می کنند .

آنها از رییس جمهور آینده می خواهند ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان بدون قید و شرط بپیوندد و نیز قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را بازنگری کند به ویژه اصول 19،20،21و 115 قانون اساسی را با گنجاندن اصل برابری جنسیتی بدون قید و شرط .

در ادامه گوشه هایی از سخنرانی های حاضران آمده است.


در گزارش سایت میدان، با عنوان «قانون اساسی مانند همه قوانین بشری قابل تغییر است» ساقی لقایی در مورد این کنفرانس مطبوعاتی می نویسد: در نخستین نشست مطبوعاتی همگرایی گروههایی از جنبش زنان که با حضور سیمین بهبهانی، اعظم طالقانی، الهه کولایی، شهلا لاهیجی، شهلا اعزازی و فرزانه طاهری و با حضور تلفنی شیرین عبادی برگزار شد، شرکت کنندگان به بیان خواسته های محوری زنان از رییس جمهوری آینده پرداختند، بدون آنکه بخواهند از کاندیدای خاصی حمایت کنند یا اینکه مردم را به شرکت، یا عدم شرکت در انتخابات پیش رو ترغیب کنند.

براساس بیانیه این همگرایی، پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و بازنگری و اصلاح قانون اساسی در اصول 19، 20، 21 و 115 به عنوان محور خواسته های “همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات” مطرح شد.

شهلا لاهیجی در ابتدا با تصریح بر اینکه هر کدام از اعضای این همگرایی حق دارند خواسته های فراتر از آنچه در این ائتلاف آمده را نیز در هر جا مطرح کنند، گفت: تا کنون ما در جامعه ی خود کمبود سوال از حاکمیت را داشته ایم و بر این اساس دولتمردان نیز احساس نمی کنند که باید در قبال مردم پاسخگو باشند.

سیمین بهبهانی، با بیان اینکه در این همگرایی طیف های گوناگون جنبش زنان حضور دارند، آن را کاملا دموکراتیک و نشانه ی اتحاد و اتفاق جنبش زنان ایران دانست.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات و تعیین رییس دولت جدید امیدهایی را برای تغییرات به وجود می آورد، گفت: ما پیشنهادی نداریم برای اینکه بگوییم چه کسی رییس جمهوری بشود یا نشود، فقط امیدواریم آنکه می آید خواسته های زنان را که مهمترینش رفع تبعیض و پیوستن به کنوانسیون است بپذیرد. ما می خواهیم قوانین طوری اصلاح شود که زنان و مردان برابری کامل داشته باشند.

اعظم طالقانی نیز اظهار داشت: در این همگرایی ما دست کم در چند نکته به عنوان مطالبات اصلی به اشتراک رسیده ایم.

و در ادامه این گزارش بخش هایی دیگر از صحبت های سخنرانان آمده است.

خبرگزاری ایسنا نیز در مورد این کنفرانس مطبوعاتی نوشته است: نشستی با عنوان « همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات ریاست‌جمهوری» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الهه کولایی، عضو شورای مرکزی جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی در این نشست با بیان این‌که « ما به شدت به دلیل ضعف رسانه‌ای و نداشتن امکان ارتباطی در تنگنا هستیم» افزود: پس از 30 سال از یک انقلاب بزرگ که زنان در آن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشتند و قانون اساسی‌ای در آن نوشته شد که علی‌رغم همه‌ی محدودیت‌ها و تنگناها که برای هر مکتوب بشری می‌تواند وجود داشته باشد، جایگاهی برای زنان در نظر گرفته بود، امروز شاهد اقداماتی با رویه‌های قانونی علیه حقوق زنان هستیم و این نشست مطبوعاتی نمادی از همگرایی در جامعه‌ی زنان ایران برای از بین بردن این مشکلات است.

رادیو فرانسه نیز گزارشی در مورد این کنفرانس تهیه کرده است که در آن می خوانید: با وجود تفاوت و رنگارنگ بودن عقاید و اندیشه‌های حاضران در این جلسه، این زنان در قالب همگرایی حول محورهای مشخص، خواست خود را به رئیس جمهور آینده از طریق رسانه ها در میان گذاشتند…. شیرین عبادی وکیل دادگستری نیز طی سخنانی که تلفنی ایراد شد، با بیان اینکه “امروز فرصتی است که زنان ایرانی می‌توانند خواسته‌ی دیرینه‌ی خود را که برابری است به‌دست آورند”، گفت: “خواسته‌های ما رفع تبعیض علیه زنان و تایید کنوانسیون بین‌المللی است. ما نمی‌خواهیم از این فرصت به نفع یا ضرر کاندیدایی صحبت کنیم بلکه خواست ما کاملا جنبه‌ی مدنی دارد.”.

سپس فرزانه طاهری، نویسنده، طی سخنانی، گفت: “همواره مسائل زنان زینت گروه‌ها و طیف‌های سیاسی بوده، اما این جمع نشان می‌دهد زنان با وجود افکار و عقاید سیاسی مختلف مطالبات مشترک دارند. ما حقوق مدنی را مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم به رسمیت شناخته شود. زنان به نامزدهای انتخاباتی مطالبات خود را ارائه می‌دهند و آنها موظفند در صورت پیروزی زمینه را برای بسترسازی فرهنگی فراهم آورند”…

شهلا اعزارزی، جامعه شناس نیز مطالبات زنان را در دو جنبه‌ی تغییرات قانونی و تغییرات فرهنگی متمرکز دانست و گفت: زنان ما سعی در اثبات برابری خود با دیگران دارند. آنها در انتخابات شرکت می‌کنند چه به عنوان رای‌دهنده و چه به عنوان کاندیدا. در دانشگاه‌ها حضور جدی دارند و سطح تحصیلات خود را بالا برده‌اند تا بگویند می‌خواهند از حقوق برابر بهره ‌مند شوند و در جهت خودکفایی حرکت کنند، اما اگر محدودیت‌های قانونی و سنت‌های نادرست وجود داشته باشد آنها به آنچه خواسته‌اند، نمی‌رسند. ما در این زمینه به ایجاد سازمان‌های غیردولتی نیاز داریم.

در ادامه این گزارش برخی از پرسش و پاسخ ها با حاضران در کنفرانس به طور خلاصه آمده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours