واکنش کانون مدافعان حقوق بشر و عفو بین الملل به اعدام دل آرا دارابی

12 اردیبهشت 1388

«کانون مدافعان حقوق بشر» در پی اعدام «دل آرا دارابی» با انتشار بیانیه ای باردیگر خواستار توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب بزه شده اند و همچنین اصلاح قوانین موجود در این خصوص شد.

«دل‌آرا دارابی» ۲۳ ساله که به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشته است، صبح روز جمعه یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ در رشت اعدام شد. امری که با وجود تلاش های کنشگران مدنی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام، اتفاق نیفتاد. این کانون در بیانیه خود آورده است:

«کانون مدافعان حقوق بشر» بار دیگر همانگونه که در فراخوان خود با عنوان «اعدام بس کودکان» در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ سومین اقدام ملی خود را با هدف توقف صدور و اجرای مجازات مرگ برای کودکان زیر ۱۸ سال آغاز کرده است، اعلام می کند که اعدام کودکان، به عنوان یک مساله اجتماعی، نه فقط نیازمند آگاه سازی حقوقی برای تغییر قوانین و داشتن قوانینی پیش گیری کننده، حامی و صریح درباره حقوق کودکان است، بلکه نیازمند فعالیت های فرهنگی و مدنی و اجتماعی برای آگاهی دادن به مردم درباره تأثیرات منفی انتقام جویی و مقابله به مثل و ترویج و تثبیت خشونت است؛ چرا که در آموزه های دینی نیز بر عفو و بخشودگی، تاکید فراوانی شده است.

بنابراین باید مدیران قضایی، اجرایی و قانونگذاران در صیانت از حیات کودکان و حذف مجازات مرگ با هر نامی برای کودکان اقدام کنند. متأسفانه بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های خبری، در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌ است. به گونه ای که در سال ۱۳۸۷، شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با دریافت حکم اعدام، در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در اطلاعیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده، اعدام دارابی را نقض فجیع قوانین ایران و قوانین بین‌المللی و بی‌حرمتی سنگدلانه به کرامت انسانی دانسته است.

سازمان عفو بین الملل هم که مقرش در لندن است با انتشار بیانیه ای اجرای حکم اعدام دل آرا دارابی را به شدت مورد انتقاد قرار داد. این سازمان هوادار حقوق بشر می افزاید که شمار اجرای احکام اعدام در ایران در سال جاری میلادی در ایران به یکصد و چهل مورد می رسد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours