رکسانا صابری به اعتصاب غذای خود پایان داد

16 اردیبهشت 1388

بی بی سی: رکسانا صابری، روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی که در ایران زندانی است به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

روز چهارشنبه، ۶ مه (۱۶ اردیبهشت)، به نقل از رضا صابری، پدر خانم صابری، گزارش شد که دختر او به اعتصاب غذای خود که از دو هفته پیش در زندان اوین آغاز کرده بود خاتمه داده است.

روز دوشنبه، سخنگوی قوه قضائیه ا یران گفت که پرونده خانم صابری به شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر ارسال شده و جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده هفته آینده برگزار می شود.

تصمیم رکسانا صابری به اعتصاب غذا روز ۲۰ آوریل و در اعتراض به صدور حکم هشت سال زندان به جرم جاسوسی برای ایالات متحده آغاز شده بود اما کوتاه مدتی پس از انتشار این خبر، یک مقام قضایی ایران این گزارش ها را تکذیب کرد.

رضا صابری چند روز پس از انتشار خبر اعتصاب غذای رکسانا نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده و گفته بود که دخترش به شدت ضعیف شده است.

خانم صابری، که از پدری ایرانی و مادری ژاپنی در آمریکا متولد شده، در بهمن ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و بعدا به زندان اوین انتقال یافت.

مدتی پس از بازداشت رکسانا صابری، مقامات قضایی ایران اتهام او را فعالیت خبری برای رسانه های غربی بدون داشتن مجوز لازم اعلام کردند و گفتند که مجوز خانم صابری از یک سال قبل از این تاریخ تمدید نشده بود.

اتهام جاسوسی به نفع ایالات متحده بعدا علیه رکسانا صابری مطرح و پرونده برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

روز ۱۸ ماه آوریل، گزارش شد که دادگاه انقلاب خانم صابری را در مورد اتهام جاسوسی مجرم شناخته و به هشت سال زندان محکوم کرده است.

در واکنش به این خبر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که رکسانا صابری در هیچگونه فعالیت های جاسوسی به نفع آمریکا درگیر نبوده است.

برخی تحلیلگران هدف جمهوری اسلامی از بازداشت این خبرنگار ایرانی تبار آمریکایی را وارد کردن فشار بر ایالات متحده عنوان کردند.

به گفته آنان، مقامات ایرانی در نظر داشته اند در قبال آزادی خانم صابری خواستار رهایی پنج شهروند ایرانی شوند که در ماه ژانویه سال گذشته توسط نیروهای آمریکایی در یک ساختمان متعلق به دولت ایران در شهر اربیل، مرکز کردستان عراق، بازداشت شدند.

مقامات ایرانی این نظر را به شدت تکذیب کردند و موضوع محکومیت خانم صابری و بازداشت دیپلمات های ایرانی در اربیل را دو موضوع جداگانه خواندند.

قوه قضائیه ایران نیز وعده داد که به درخواست تجدید نظر رکسانا صابری به دقت رسیدگی خواهد شد.

پیشتر، محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه، با ارسال نامه ای به دادستان تهران توصیه کرده بود که در مورد رکسانا صابری، و یک وبلاگ نویس ایرانی که در بازداشت به سر می برد، حقوق متهمان نباید ضایع شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours