اصفهانی ها میزبان کارگاه آموزشی و نشست همگرایی جنبش زنان

۱ min read

گزارش و عکس ها از ساناز محسن پور-1 خرداد 1388

مدرسه فمینیستی: روز پنج شنبه 31 اردیبهشت ماه، هیئتی از همگرایی جنبش زنان شامل شهلا لاهیجی، مینا ربیعی و معصومه وطنی به دعوت گروه «تغییر برای برابری در اصفهان» و به منظور برگزاری کارگاه آموزشی کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برگزاری نشستی در راستای طرح مطالبات همگرایی به اصفهان رفتند.

در روز پنج شنبه ابتدا مینا ربیعی و معصومه وطنی، کارگاه کنوانسیون را برای تعدادی از داوطلبان برگزار کردند. در این کارگاه که تعدادی از دانشجویان و نیز تعدادی از علاقه مندان از شهر کرد نیز شرکت داشتند، مینا ربیعی و معصومه وطنی به شکل کارگاهی و البته در مدت زمان کوتاه 2 ساعته، مفاد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را توضیح دادند.

پس از این کارگاه، نشست دیگری برگزار شد که در این نشست شهلا لاهیجی به سخنرانی در مورد اهداف همگرایی پرداخت و به پرسش و پاسخ های حاضران پاسخ گفت.

شهلا لاهیجی: مسئله زنان تاکتیک انتخاباتی نیست / ما از هیچ کاندیدای خاصی حمایت نمی کنیم

رای کورکورانه و توده بی شکل زنان به درد هیچ کدام از کاندیداها نمی خورد شهلا لاهیجی در ستاد یار دبستانی (میر حسین موسوی) اصفهان سخنرانی می کرد با بیان این نکته در ادامه می افزاید «مسئله زنان مسئله استراتژیک است، مسئله زنان تاکتیک های انتخاباتی نیست بلکه یک باور عمیق برای دستیابی و رسیدن و تحقق آن باید باشد تا بشود جامعه را به توسعه پایدار یا همان سند چشم انداز بیست ساله رساند. رای کورکورانه و توده بی شکل زنان به درد هیچ کدام از کاندیداها نمی خورد.وی می گوید:اگر رای زنان را می خواهید اگر هر کاندیدایی انتخاب شد و حمایت مردم را بخواهد آن حمایت در صورتی به دست خواهد آمد که بازتاب خواسته های مردم باشد.»


شهلا لاهیجی ناشر زنان که به دعوت گروه تغییر برای برابری اصفهان در این نشست شرکت کرده بود خطاب به کاندیدا ها می گوید در راس خواسته های ما از همه کاندیدا ها این وجود دارد که با رای مثبت خود به کنوانسیون در مجمع به عنوان یک عضو آن را به تصویب برسانید و همچنین اصلاح موادی از قانون اساسی (18،19،20،115) که مربوط به حقوق زنان می شود.. خوشبختانه در این دوره تابوی تغییر قانون اساسی شکسته شده است و همچنین تابوی کنوانسیون. این دست مسائل با تابوشکنی و سنت شکنی می تواند به سرانجام برسد این اتفاق در این مقطع زمانی افتاده است.

این عضو همگرایی زنان در رابطه با حمایت از کاندیدایی می گوید همگرایی جنبش زنان به هیچ وجه قصد ندارد که از کاندیدای خاصی حمایت کند شعار همگرایی حمایت از مطالبات زنان است و هر کاندیدای که نسبت به این مطالبات نظر مثبت نشان دهد ما نظر ایشان را به رای و قضاوت مردم می گذاریم تصمیم نهایی با مردم است که به چه کسی رای بدهند و یا اصلا رای ندهند.


وی اظهار داشت همگرایی زنان اتفاق مبارکی است که شاید برای اولین بار در میان نهاد های مدنی به وجود آمده است که زنان را از طیف های مختلف دور یکدیگر جمع شدند و به یک حداقل تفاهم بر سر طرح مطالبات زنان علی رغم همه اختلافات فکری دست یافتند به توافق رسیدند و در آن سهیم شدند.

لاهیجی همگرایی را یک ضرورت می داند و اضافه می کند همگرایی نه رئیس دارد و نه رهبر،نه کسی فرمان می دهد نه کسی فرمان می برد؛ اما همه در این آرزو هستند که تحول مورد نظر به وقوع بپیوندد. سال های سختی به خصوص در این سه چهار سال اخیر به همه ما گذشته است دغدغه ما این بود که در انتخابات چه باید بکنیم؟آیا باید قهر کرد؟آیا باید تحریم کرد؟ عنوان شد که قهر یک حرکت غیر مدنی است و تحریم در شرایطی کار ساز است که بتوانیم بخش عظیمی از جامعه را پوشش بدهیم. وی اضافه می کند در مجموع به این نتیجه رسیدیم که در کنوانسیون رفع هر گونه اشکال تبعیض بر علیه زنان به توافق برسیم و در این زمینه نیز یک امتیاز داشتیم.در یکی از مردمی ترین مجالس ایران کنوانسیون به تصویب نمایندگان رسید اما در شورای نگهبان مثل هر قانون دیگری که در رابطه با زنان بود رد شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا ماندگار شد.بر طبق شنیده ها از افراد نزدیک به مجمع می گویند در مجمع افراد موافق زیادی در رابطه با کنوانسیون وجود دارند.


عضو همگرایی زنان نتیجه و دست آورد همگرایی را برای زنان باورنکردنی توصیف می کند و بیان می کند دو کاندیدای که ما آنها را تا به حال مورد خطاب قرار داده ایم کم و بیش مفاد خواسته های همگرایی زنان را پذیرفتند و پیوستن به کنوانسیون را امری ضروری عنوان کرده اند.دیدار با دو کاندیدای که داشتیم نظرات مثبتی داشتند و همچنین کاندیدای دیگری که درخواست ملاقات کردند و وعده داده اند که وزیر امور خارجه زن انتخاب کنند این دست آورد همگرایی زنان را دست کم نگیریم دست آورد مهم دیگر همگرایی این است که خواسته کنوانسیون را عمومی کرده است و نگذاریم اینبار از حب علی و بغض معاویه به کسی رای بدهیم یا از ترس کسی به کس دیگری رای دهیم به کسی رای دهیم که جوابگوی مطالبات ما باشد نه فقط برای زنان ایران بلکه برای تمام جامعه.بیاییم اینبار با یک خرد جمعی،با یک اندیشه جمعی و مکاشفه جمعی به آن کسی رای بدهیم که از پس این همه مشکلات برآید و بتواند تساوی حقوقی و رفع تبعیض ها را برقرار کند.

وی می گوید در یکی از مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران هم آن را امضا کرده است عنوان شده است که همه موجودات انسانی اعم از زن و مرد دارای حقوق برابر هستند.و در تمام سرنوشت سرزمینشان دخالت کنند آیا شرایط ما در حال حاضر بدین گونه است؟ در اعلامیه جهانی حقوق بشر مگر نیامده است که خارج از رنگ پوست قوم و ملیت و مذهب همه آحاد یک ملت مساوی هستند آیا امروز وضعیت اقلیت های قومی و مذهبی ما با مشکلی روبرو نیست؟

و آیا همه آنچه که در حقوق بشر گفته شده است به طور کامل در رابطه با زنان اجرا می شود نه بدین صورت نیست،این را می شود از تمام جلساتی که بر سر کنوانسیون و بر سر حقوق برابر زنان به بحث گذاشته شد مشاهده کرد. زنی که در کردستان ختنه می شود، دختری که در خوزستان با یک اتهام و توهم کشته می شود و دختر ایلامی که خود سوزی می کند این مشکلات و مشکلاتی از این دست هم نیاز به قانون(مجازات های سنگین) و هم نیاز به یک فعالیت فرهنگی و آگاهی بخشی در سطح جامعه دارد وی در ادامه می افزاید چرا همه این اتفاقات در جامعه ما می افتد و از این سو 65 درصد از دانشگاهیان ما را دختران تشکیل می دهند ،در عوض دولت برای جبران آن سهمیه بندی جنسیتی و بومی گزینی را مطرح می کند. ما برای رفع این تبعیض ها نیاز به راه حلی فراتر از حقوق بشر داریم این است که از درون حقوق بشر مواد مربوط به جنسیت بیرون کشیده می شود و از نو در حقیقت تکمیلیه ای بر حقوق بشر نوشت می شود که مشخصا مسائل تبعیض آمیز مربوط به زنان را عنوان می کند و دولت های جهان به آن می پیوندند که برای تحقق برنامه توسعه پایدار که یکی از برنامه های مهم سازمان ملل است. جهان فقیر و غنی،جهان شمال و جنوب جهان بدی است جهان پر از خشونت و جنگ که همیشه زنان را قربانی می کند در دارفور در عراق و در هر گوشه از جهان که جنگی وجود دارد در درجه اول زنان بودند که امواج خشونت آنها را یا از بین می برد یا موقعیت و سلامت شان را از آنها می گیرد.

وی خطاب به حضار بیان می کند کسانی که تصور می کنند مسئله زنان،مسئله رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان مربوط به طبقات مرفه جامعه است و موضوعی لوکس و تشریفاتی است اشتباه می کنند دقیقا رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان مربوط به طبقات فرودست جامعه است چون آنجاست که ظلم در ابعاد وسیع اتفاق می افتد و آنجا کسی نیست که از زنها دفاع کند.


لاهیجی به عنوان یک جامعه شناس می گوید من معتقد نیستم که جامعه ما جامعه ای مرد سالا است بلکه جامعه ما جامعه ای پدر سالار است بلکه پدر نه به عنوان پدر فیزیکی به عنوان آن رئیس و والایی است که در حقیقت سلطه و این امکان را داشته است که قوانین را وضع کند .پسران و برادران پدران ما هرگز سالار این جامعه نبودند به جهت آنکه جامعه دارای نابرابری و ظلم برای همگان اعم از زن و مرد است.

در رابطه با این پرسش که کشور ایران دارای تعداد زیادی خرده فرهنگ های قومی و مذهبی است و می توان آن را فرهنگ موزاییکی نامید حال چگونه می شود کنوانسیون را به مرحله اجرا گذاشت؟ می گوید دقیقا به همین دلیل که فرهنگ ایران فرهنگی موزاییکی است کنوانسیون قابل اجرا است،مشکلات دختر بلوچ و دختر ایلامی و کرد و خوزستانی را با رشد فرهنگی که در کنوانسیون به شدت به آن تاکید شده می توان حل کرد.


عضو همگرایی زنان عنوان می کند که زنان و مردان این مملکت شغل می خواهند باید زنان و مردانی که می توانند آینده این مملکت را بسازند در فرآیند تولید و در فرآیند ساخت شریک و سهیم باشند هر کسی که می خواهد عنان قوه مجریه را در دست بگیرد باید این وظایف را بشناسد باید بداند که در چه دوران سختی می خواهد این تکالیف را بر عهده بگیرد باید واقعیت میزان رشد و تکامل جامعه را به خصوص به لحاظ زنان بشناسد باید بتواند جامعه ای که این در صد بالایی از زنان آن دارای تحصیلات عالیه هستند را با سهمیه بندی جنسیتی و بومی گزینی حذف نکند. در جامعه ما با این میزان از رشد این همه تبعیضات جنسیتی نه تنها غیر منصفانه بلکه غیر عقلایی است.

وی در رابطه با ملاقات با زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی می گوید ایشان گفتند خواسته های ما قابل تحقق است و موافقت خودشان را اعلام کردند و نظر داشتند که قربانی تمامی تبعیض ها و بی عدالتی ها زنان هستند اما ما خواستار دیدار با میر حسن موسوی هستیم تا با ایشان گفت و گو کنیم .در پایان بیان می کند که این نشست را نیز به حساب ملاقات با کاندیداها می گذاریم چون یکی از برنامه های همگرایی دیدار با کاندیدا ها است و شما هم خواسته های ما که خواسته هایی عمومی است را به گوش کاندیدای مورد حمایت خود برسانید.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours