موازین دادرسی عادلانه را برای فعالان کارگری بازداشت شده رعایت کنید

2 خرداد 1388

کانون مدافعان حقوق بشر: جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به دعوت «کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه» صبح روز جمعه اول خرداد ماه 1388 با حضور در منزل حسن شفا از فعالان کارگری، از آخرین وضعیت این عضو بازاشت شده تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک و دیگر اعضای بازداشت شده این تعاونی، مطلع شدند.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، مراجعه هر روز خانواده های اعضای بازداشت شده تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک به دادگاه انقلاب و همچنین حضور آنان در مراکز مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و دفتر حقوق شهروندی قوه قضاییه که با عدم پاسخگویی از طرف آنها همراه بوده است، انتقاد حاضران را به دنبال داشت؛ بر این اساس آنان از مسئولان قضایی خواستند تا موازین دادرسی عادلانه را در خصوص افراد بازداشت شده، رعایت کنند. بازداشت هایی که با انتقاد نهادهای مدنی در ایران و مجامع بین المللی مواجه بوده است.

چرا که حسب اعلام خانواده های اعضای بازاشت شده تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک، با وجود پیگیری های خانواده ها برای اطلاع از وضعیت بازداشت شدگان، پاسخی صریح به این پیگیری ها داده نشده است.
همانگونه که خانواده های اعضای بازاشت شده تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک در نامه ای به آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه خواستار روشن شدن وضعیت بازداشت شدگان و امکان ملاقات آنان با وکیل تعیین شده از سوی خانواده هایشان شدند.

حسن شفا و 14 نفر از اعضای تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک، جمعه 11/2/1388 که برای برگزاری جلسه گزارش دهی سالانه مسکن مهر، در محل تعاونی واقع در نعمت آباد، گردهم آمده بودند، بازداشت شدند.

11 اردیبهشت ماه (اول ماه می) که در جهان به عنوان روز جهانی کارگر گرامی داشته می شود، امسال در ایران با بازداشت گسترده فعالان کارگری مواجه شد. به گونه ای که برخی از فعالان کارگری و خانواده هایشان که برای برپایی جشن روز کارگر به پارک لاله تهران رفته بودند، با برخوردهای سخت همراه با بازداشت مواجه شدند.
بر این اساس شرکت کنندگان در نشست صبح جمعه در منزل حسن شفا، دستگیری فعالان کارگری را در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، سؤال برانگیز دانسته، بنابراین توجه کاندیداهای ریاست جمهوری را به این نکته جلب کردند که موضع صریح و شفاف خود را در این خصوص بیان کنند.

در این نشست همچنین با انتقاد از چگونگی رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان و تأخیر در انجام این کار، به قطع تماس های تلفنی بازداشت شدگان از روز چهارشنبه 16/2/1388 با منازلشان اشاره شد.

وضعیت اطلاع رسانی و ممانعت برخی مسئولان روزنامه ها و خبرگزاری ها از انتشار اخبار مربوط به افراد بازداشت شده از جمله کارگران موضوعی بود که درنشست فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مطرح شد، بنابراین آنان با انتقاد از این وضعیت، توجه بیشتر اصحاب رسانه را نسبت به این مسأله خواستار شدند.

محمد گیلانی، عبدالله وطن خواه، عزیز محمدی، ستار امینی، نبی معروفی، اسدالله اقبالی، حسین اکبری، حسن شفا،
حمید شرقی، جمشید رجبی، داود میرزایی، مصطفی حاتمی، نودهی، ناصر ابراهیمی و عزیز یاری اعضای بازداشت شده تعاونی مسکن فلزکار و مکانیک هستند.

بر این اساس فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در منزل حسن شفا حاضر شده بودند از مسئولان قضایی خواستند با توجه به اینکه در میان بازداشت شدگان، افراد مسن و بیمار و نیز افرادی که همسرانشان درگیر بیماری هستند، موجبات آزادی این بازداشت شدگان و همه افرادی که به دلیل فعالیت های صنفی، سیاسی و عقیدتی در بازداشت به سر می برند را فراهم کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours